ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو چیست

0

جزئیات متن قانون ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو چیست

شماره ۱۱/۹۶۹۵۲ـ۸۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴

 

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی

 

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

 

عطف به نامه شماره ۶۰۲۰۰/۱۰۳۷۵۳ مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۴ مطابق اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو » مصوب ۱۴۰۱/۹/۹ مجلس شورای اسلامی به­شرح پیوست ابلاغ می شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف

 

شماره ۱۹۵۲۱۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱

 

وزارت کشور ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو» که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ نهم آذر ماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۷ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۱۱/۹۶۹۵۲ـ۸۲۴ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می گردد.

 

رئیس جمهور ـ سیدابراهیم رئیسی

قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو

 

ماده ­واحده ـ ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱/۲/۲۱ به ­شرح ذیل اصلاح می­شود:

 

۱ـ در ماده (۱۰) قانون بعد از عبارت «سن فرسودگی»، عبارت «مطابق با ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۴/۲۵/ ۱۳۹۶» اضافه می­شود.

 

۲ـ متن زیر به انتهای تبصره (۲) ماده (۱۰) قانون، اضافه می­شود:

 

«در صورت عدم­ وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به ­اندازه کافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تشخیص این وزارتخانه، منجر به اختلال در روند تولید گردد، تولیدکنندگان خودرو یا موتورسیکلت می­توانند با پرداخت یک و نیم درصد (۱/۵%) قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز شماره­گذاری دریافت نمایند. منابع حاصل پس از گردش خزانه­داری کل کشور به­صورت صددرصد (۱۰۰%) تخصیص­ یافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت و حمل و نقل عمومی) خواهدشد. مسؤولیت اسقاط خودرو در کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت صنعت، معدن و تجارت می­تواند زمان اعتبار برای گواهی اسقاط، تعیین نماید.»

 

۳ـ چهار تبصره به عنوان تبصره­های (۳)، (۴)، (۵) و (۶) به ماده (۱۰) قانون به­شرح زیر الحاق و شماره تبصره (۳) فعلی آن به (۷) اصلاح می­شود:

 

تبصره۳ـ

 

الف ـ رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکتهای حمل و نقل خودمالک (شرکتهای حمل و نقل عمومی) صرفاً برای یک­بار و یک­دستگاه برای مدت ده سال می­توانند در صورت عدم وجود گواهی اسقاط به اندازه کافی، پنج­درصد (۵%) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت دریافت مجوز شماره ­گذاری پرداخت نمایند. منابع حاصل صرف مفاد تبصره (۲) این ماده خواهدشد.

 

ب ـ در اجرای بند «ث» ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور مصوب ۱۱/۳۰/ ۱۳۹۵ کامیون­ها، کامیونت­ ها و کشنده­ های تریلر تا تاریخ ۱۴۰۱/۸/۱ واردشده دارای قبض انبار، بر اساس مفاد جزء «الف» این تبصره ترخیص می­شوند.

 

پ ـ خودروهای وارداتی موضوع قراردادهای شرکت بهینه ­سازی مصرف سوخت دارای مصوبه شورای اقتصاد مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ از شمول این تبصره مستثنی هستند.

 

تبصره۴ـ شماره­ گذاری خودروهای سواری با سهم داخلی­ سازی کمتر از چهل­ درصد (۴۰%) قطعات، مشروط به ارائه گواهی اسقاط برابر با پنجاه­ درصد (۵۰%) تعداد تعیین­ شده برای خودروهای وارداتی مشابه است. مفاد این تبصره مشمول موضوع فراز آخر تبصره (۲) این ماده نمی­شود.

 

تبصره۵ ـ حداقل بیست­ درصد (۲۰%) از خودروهای عرضه ­شده در قرعه ­کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده (هرکدام برای یک­دستگاه، در صورت وجود) اختصاص می­یابد، مشروط به­ اینکه در هنگام تحویل خودروی جدید، خریدار، گواهی اسقاط خودروی فرسوده خود را تحویل دهد.

 

تبصره۶ ـ به­ منظور جایگزینی موتورسیکلت و خودروهای فرسوده با اولویت خودروهای حمل و نقل عمومی، وزارت نفت با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به مبلغ مصوب شورای اقتصاد از محل ساز و کار ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت­ پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ و منابع بانکی تعیین­شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر سال، تسهیلات و کمکهای بلاعوض لازم که در سه­ماهه اول سال تعیین می­شود، پرداخت نماید.

 

قانون فوق مشتمل بر ماده­واحده که گزارش آن توسط کمیسیون صنایع و معادن به صحن علنی تقدیم شده ­بود، پس از تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ نهم آذرماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس، در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۷ به تأیید شورای نگهبان رسید.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ