صفر تا صد ثبت شرکت و تغییرات شرکت با الی ثبت

0

فرآیند ثبت شرکت نه‌ تنها یکی از اساسی‌ترین مراحل تشکیل یک کسب‌وکار جدید است، بلکه نقطه عطفی در مسیر حرفه‌ای هر کارآفرین محسوب می‌شود. این پروسه شامل ثبت‌نام شرکت نزد مراجع رسمی دولتی و انجام اقدامات قانونی لازم برای به‌ رسمیت‌شناختن آن در چارچوب‌های حقوقی و مالیاتی کشور خواهد بود. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق مراحل، الزامات و نکات مهم این کار می‌پردازیم.

صفر تا صد ثبت شرکت الی ثبت

ثبت شرکت چیست؟

ثبت یک شرکت فرآیندی است که طی آن یک سازمان یا بنگاه اقتصادی به‌صورت رسمی و قانونی در مراجع مربوطه به ثبت می‌رسد. این عملیات شامل ارائه اسناد و مدارک لازم، از جمله منشور یا اساسنامه شرکت، فهرست مدیران و سهام‌داران و دیگر اطلاعات موردنیاز توسط ادارات دولتی مربوطه است.

این ثبت باعث می‌شود تا کسب‌و‌کارتان یک هویت حقوقی پیدا کند و بتواند به‌طور مستقل فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد؛ همچنین، این کار ممکن است منجر به مزایایی نظیر حفاظت از نام تجاری، دسترسی به منابع مالی و امکانات قراردادی و قانونی شود.

مراحل مختلف ثبت یک شرکت‌

به‌طورکلی مراحل تأسیس و ثبت یک شرکت شامل موارد زیر است:

  • انتخاب نام: انتخاب نامی که قبلا توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد و تأیید آن از طرف مرجع ثبت شرکت‌ها.

  • حوزه فعالیت: مشخص‌کردن فعالیت‌ها و موضوعاتی که شرکت قصد دارد در آن حوزه‌ها فعالیت کند.

  • انتخاب نوع: در کشور ما، شرکت‌ها می‌توانند در ۷ نوع مختلف ثبت شوند. باید ابتدا مشخص کنید که کسب‌و‌کار شما از کدام نوع است.

  • تعیین شرکا یا سهام‌داران: ارائه اطلاعات مربوط به شرکا و سهام‌داران و در صورت نیاز، ناظران هیئت‌مدیره.

  • تعیین سرمایه اولیه: ارائه اطلاعات مربوط به سرمایه اولیه و سهام‌داران و نحوه تقسیم سهام.

  • اطلاعات مربوط به اعضا: تعیین سمت اعضا و مشخص‌کردن اختیارات و حقوق هر یک از آن‌ها.

  • تهیه مدارک موردنیاز و ثبت امضا: مدارکی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، باید با‌توجه‌به نوع شرکت ارائه شوند.

  • موافقت‌نامه یا اساسنامه: تنظیم و امضای موافقت‌نامه یا اساسنامه که حاوی جزئیاتی در مورد ساختار و قوانین اداره شرکت است.

  • تکمیل و ارائه مدارک: در این مرحله، پیشنهاد می‌شود که از طریق سامانه پایدار ثبت، مدارک ثبتی خود را برای تأسیس قانونی کسب‌و‌کارتان ارائه دهید.

  • پرداخت هزینه روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی: بعد از تأیید مدارک باید هزینه مربوط به روزنامه رسمی و کثیرالانتشار را پرداخت کنید.

مدارک موردنیاز ثبت یک شرکت

بعد از تعیین نام و نوع شرکت، متقاضیان باید مدارک زیر را برای ثبت شرکت خود ارائه دهند:

  • انتخاب ۵ نام مناسب

  • مدارک شناسایی هر یک از اعضا شامل کارت ملی و شناسنامه

  • شرکت‌نامه

  • تقاضانامه برای ثبت و دریافت کد ثبتی (ثنا) برای تمام اعضا

  • تحویل اساسنامه

  • ارائه تأییدیه آدرس و کد پستی

  • ارائه وکالت‌نامه وکیل

  • تعیین حق امضا

  • مشخص‌کردن سمت و سهام هرکدام از اعضا

  • ارائه مجوزهای مربوطه (برای شرکت‌هایی که نیاز به مجوز دارند)

  • تحویل دو نسخه صورت‌جلسه مؤسسین و صورت‌جلسه هیئت‌مدیره

صفر تا صد ثبت شرکت الی ثبت

انواع شرکت

به‌طورکلی انواع مختلفی از شرکت‌ها وجود دارد که بر اساس ماهیت، ساختار سرمایه، تعداد شرکا، مسئولیت شرکا و دیگر عوامل تعریف می‌شوند. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم:

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود نوعی از شرکت‌های تجاری است که در آن، مسئولیت هر یک از شرکا در قبال بدهی‌ها و تعهدات شرکت به میزان سرمایه‌گذاری آن فرد در شرکت، محدود می‌شود. در این نوع شرکت‌ها، تأسیس کسب‌و‌کار به‌آسانی و تنها با دو شریک انجام خواهد شد.

هنگام ثبت شرکت مسئولیت محدود، نیازی به پرداخت نقدی سرمایه اولیه نیست؛ تنها کافی است میزان سرمایه را در اساسنامه اعلام کنید. این نوع شرکت‌ها در مقایسه با سهامی خاص این ویژگی را دارند که اعضای هیئت‌مدیره برای دوره‌های زمانی معینی منصوب می‌شوند.

شرکت سهامی خاص

برای تأسیس شرکت سهامی خاص نیاز به حداقل ۳ نفر از سهام‌داران به همراه یک نفر عضو علی‌البدل و یک نفر نیز به‌عنوان بازرس اصلی است. باید حداقل مبلغ مشخصی به‌عنوان سرمایه اولیه تعیین شده و بخشی از آن (معمولا حداقل ۳۵٪) در زمان ثبت پرداخت شود. در این نوع شرکت‌ها باید دست‌کم دو سال از انتصاب مدیران قبلی گذشته باشد تا در جلسات مجمع‌ عمومی بتوانید به ثبت تغییرات شرکت و مدیران بپردازید.

شرکت تضامنی

شرکت تضامنی معمولا شخصیت حقوقی مستقل از شرکا ندارد و فعالیت‌های تجاری آن مستقیما به اشخاص مؤسسان مرتبط است. عموما در این شرکت‌ها دوره زمانی معینی برای تعیین مدیران و ثبت تغییرات شرکت وجود ندارد؛ همچنین برای شرکت‌های تضامنی، الزامی به تعیین فردی به‌عنوان بازرس نیست. برای ثبت شرکت تضامنی، داشتن دو شریک کفایت می‌کند. گفتنی است که نام دست‌کم یکی از شرکا بایستی در نام شرکت گنجانده شود.

شرکت نسبی

شرکت نسبی یکی از زیر مجموعه‌های شرکت تجاری محسوب می‌شود. تأسیس شرکت‌ نسبی در ایران با حداقل ۲ سهام‌دار می‌تواند صورت گیرد. یک ویژگی قابل‌توجه در این نوع شرکت آن است که شرکا نقش ضامن را ایفا می‌کنند و به نمایندگی از شرکت ۷ ضمانت ارائه می‌دهند.

همانند شرکت تضامنی، در شرکت‌ نسبی نیز هر یک از شرکا برای تعهدات و بدهی‌های شرکت به‌صورت متضامن و نامحدود مسئولیت دارند. این نوع شرکت‌ها، به‌ویژه در میان کسب‌وکارهای خانوادگی و سازمان‌های کوچک‌تر دارای محبوبیت هستند.

صفر تا صد ثبت شرکت الی ثبت

مؤسسه غیرتجاری

مؤسسه غیرتجاری نوعی سازمان است که به‌منظور انجام فعالیت‌هایی غیر از تجارت و کسب سود تأسیس می‌شود. این مؤسسات نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند و معمولا در زمینه‌های آموزشی، خیریه، پژوهش، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری فعالیت می‌کنند. هر گونه سود حاصله به شرکا یا اعضای آن توزیع نمی‌شود؛ بلکه دوباره در مؤسسه جهت تحقق اهداف، سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ همچنین، هنگام ثبت شرکت برای این مؤسسات نیازی به واریز سرمایه اولیه نیست.

شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی، نوعی شرکت تجاری است که در زمینه صادرات و واردات فعالیت دارد. این شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت شرکت‌های سهامی یا شرکت‌های مسئولیت محدود، ثبت شوند. یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت بازرگانی، عدم نیاز به مجوز برای صادرات و واردات است؛ بنابراین شما می‌توانید بعد از ثبت و تأسیس شرکت خود به‌راحتی و بدون دردسر در این زمینه فعالیت کنید.

شرکت تعاونی

شرکت تعاونی توسط افرادی با منافع مشترک تأسیس می‌شود تا از طریق همکاری متقابل در این سازمان به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود دست یابند. در یک تعاونی، مالکیت و کنترل بر پایه “یک عضو، یک رأی” خواهد بود، نه بر اساس تعداد سهام یا سرمایه‌ای که فرد سرمایه‌گذاری کرده است.

سود و منافع تعاونی به‌صورت عادلانه بین اعضا تقسیم می‌شود. این سود معمولا بر اساس میزان استفاده یا مشارکت آن‌ها در تعاونی است. شروع به کار یک شرکت تعاونی نیاز به حضور حداقل هفت عضو مؤسس دارد که اسامی این اشخاص باید به‌طور رسمی در اساسنامه ثبت شود. ثبت شرکت‌ تعاونی، نیاز به گرفتن مجوز از اداره تعاون دارد.

ثبت یک شرکت در مناطق آزاد

مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران مانند چابهار، قشم، انزلی، کیش و ارس، به دلیل امتیازات فراوانی که برای تأسیس شرکت و انجام معاملات تجاری ارائه می‌دهند، موردتوجه بسیاری از سرمایه‌گذاران شده‌اند.

به‌طورکلی ثبت یک کسب‌و‌کار در این مناطق، امتیازاتی مانند معافیت‌های مالیاتی ۲۰ساله، سهولت در انتقال سرمایه و مواد اولیه و محصولات، مراحل اداری ساده‌تر و دسترسی به بازارهای بین‌المللی را به همراه دارد. ثبت این شرکت نیازمند اخذ مجوز از سازمان منطقه آزاد است. این مجوز نشان‌دهنده پایبندی کسب‌وکار به قوانین و مقررات منطقه خواهد بود.

شرایط اصلی ثبت شرکت

شرایط موردنیاز برای ثبت یک کسب‌و‌کار می‌تواند بر اساس قوانین و مقررات هر کشور متفاوت باشد؛ اما به‌طورکلی موارد زیر از جمله شرایطی هستند که برای این کار نیاز است:

انتخاب اسم مناسب

انتخاب نام تجاری مناسب اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا نام شرکت شما بخشی از هویت برندتان است و می‌تواند تأثیر عمیقی بر ادراک مشتریان و موفقیت کسب‌وکارتان داشته باشد. نام شرکت باید توصیف‌کننده، جذاب، منحصربه‌فرد و ماندگار بوده و تکراری نباشد. به‌علاوه، باید از نظر حقوقی قابل ثبت و بدون تعارض با نام تجاری موجود باشد.

امضا الکترونیک ثبت شرکت

اخیرا استفاده از امضای الکترونیکی به‌عنوان یکی از شرایط اصلی برای ثبت انواع شرکت‌ها مطرح شده است. امضای الکترونیک به‌عنوان یک مرحله مهم در فرایند ثبت و تأسیس شرکت‌ها به‌صورت آنلاین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه ثبت تغییرات شرکت

اگر به هر دلیلی بعد از ثبت کردن شرکتتان، احساس کردید نیاز به تغییراتی در آن وجود دارد، باید ثبت تغییرات شرکت کنید. مراحل انجام این کار به‌صورت زیر است:

  1. در ابتدا باید جلسه‌ای با حضور تمام شرکا و مدیران برگزار شود.

  2. سپس باید تغییرات مورد نظر و دلایل آن صورت‌جلسه‌ شده و به امضای تمام اعضا برسد.

  3. حالا باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و بعد از تکمیل فرم‌های لازم، مدارک مورد نیاز را آپلود کنید.

  4. در نهایت هم با پرداخت هزینه‌های لازم، درخواست شما ثبت خواهد شد.

صفر تا صد ثبت شرکت الی ثبت

ثبت یک شرکت؛ قدمی بلند به‌سوی موفقیت تجاری

ثبت شرکت فراتر از یک تشریفات اداری ساده است؛ بلکه یک استراتژی بنیادین، برای تقویت بنیان‌های یک بنگاه اقتصادی و مشروعیت بخشیدن به فعالیت‌های تجاری آن خواهد بود. باوجود اینکه فرآیند ثبت می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد، این تعهد قانونی بستری مهیا می‌کند تا دستاوردهای حاصل از کارآفرینی شما در برابر بادهای متغیر بازار، مصون بماند. در نهایت، یک شرکت ثبت‌شده به‌عنوان یک نهاد حقوقی مستقل، قادر به پیوستن به اقتصاد بزرگ‌تر و بهره‌برداری از فرصت‌ها در مقیاسی گسترده‌تر است.

منبع : https://elisabt.ir/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ