بازیگران و هنرمندانی که در سال ۹۵ فوت کردند +بیوگرافی

2

در سال رو به پایان ۹۵، شماری از مهمترین هنرمندان حوزه سینما، تئاتر، تلویزیون، موسیقی و ادبیات دار فانی را ترک کردند.

درگذشت بعضی از آنان که نام و آوازه ای جهانی داشتند، مانند عباس کیارستمی، چنان دامنه دار شد که هنوز اینجا و آنجا از آن می شنویم و یادبودهایی در جشنواره های مختلف برای آنها گرفته می شود و بعضی همانطور که رسم روزگار است در سکوت دنیای فانی را به سوی سرای باقی ترک کردند.

** خزان در بهار
بهار سال ۹۵، با خزان آغاز شد و چند هنرمند شناخته شده کشور در سه ماه نخست سال گذشته درگذشتند.
ثریا حکمت (متولد ۱۳۳۲) هنرپیشه مطرح دهه ۷۰ سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی فراوان، آخرین بار با فیلم «آواز قو» (۱۳۷۹) به کارگردانی سعید اسدی روی پرده نقره ای دیده شد.
مرحوم حکمت در سال های پایانی عمر از فراموش شدن و بیکاری شکایت داشت و در وضعیت مالی بدی به سر می‌برد.
وی صبح ۱۶ فروردین سال ۱۳۹۵ بر اثر سکته مغزی، به کما رفت، ۲۰ فروردین درگذشت و ۲۲ فروردین از مقابل خانه سینما تشییع شد.
محمدرضا غیاث آبادی بازیگر پیشکسوتی که در سریال های «مختارنامه» و «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» و فیلم های «شیدایی»، «دیوار» و «شوخی» بازی کرده بود نیز ۱۷ فروردین به دلیل عارضه قلبی درگذشت و دو روز بعد در سکوت تشییع شد.
منوچهر ستوده ایران‌شناس، جغرافی‌دان تاریخی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر برجسته نیز ۲۰ فروردین در سن ۱۰۳ سالگی دنیای فانی را بدرود گفت و در روستای تازه آباد سلمان شهر به خاک سپرده شد.
فرید کشن‌فلاح (متولد ۱۳۳۹) چهره‌پرداز و بازیگر دیگر هنرمندی بود که چهاردهمین روز از دومین ماه سال از دنیای فانی رفت و یک روز بعد از مقابل در منزلش به سوی جایگاه ابدی در بهشت زهرا(س) بدرقه شد.
حبیب محبیان خواننده موسیقی سبک راک نیز که سال ها در خارج از کشور به سر می برد و به وطن بازگشته بود، ۲۱ خرداد ماه در سن ۵۹ سالگی به دلیل ایست قلبی در روستای نیاسته رامسر درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد.
یک روز بعد از حبیب، حمید سبزواری شاعر انقلابی و آیینی و صاحب آثاری همچون «سرود درد» و «تو عاشقانه سفر کن» در سن ۹۱ سالگی و بعد از دوره ای بیماری دار فانی را وداع کرد.
اصغر بیچاره قدیمی ترین عکاس سینمای ایران و یکی از دارندگان مهمترین مجموعه های عکس سینمایی نیز ۲۲ خرداد ۹۵ در سن ۸۹ سالگی بعد از دوره ای بیماری دور از وطن و در آمریکا درگذشت و پیکر وی ۷ مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت.

علت مرگ بازیگران بیوگرافی نیلوفر خرم نیک بیوگرافی ناصر برهان آزاد بیوگرافی مهدیه الهی قمشه‌ای بیوگرافی منوچهر ستوده بیوگرافی ملیحه نیکجومند بیوگرافی مصطفی کمال پورتراب بیوگرافی محمدرضا غیاث آبادی بیوگرافی فرید کشن فلاح بیوگرافی عباس کیارستمی بیوگرافی داوود رشیدی بیوگرافی حسن جوهرچی بیوگرافی حبیب محبیان بیوگرافی جمشید ارجمند بیوگرافی ثریا حکمت بیوگرافی پرویز صبری بیوگرافی پرویز شاهین خو بیوگرافی بهمن زرین پور بیوگرافی اصغر بیچاره بیماری هنرمندان بازیگر زن فوت شده در سال 95 اسامی بازیگران فوت شده ایرانی

** تابستانی که بزرگان را گرفت
بازار گرمی خزان، داغی تابستان سال ۹۵ را بیشتر کرد، و سوز درگذشت بزرگانی دیگر، آتشی بر جامعه هنری زد.
مصطفی کمال پورتراب موسیقیدان برجسته و از اعضای هیئت مؤسس و نایب‌رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران دوم تیر ۹۵ در سن ۹۲ سالگی به دیار باقی شتافت.
ناصر برهان آزاد مدرس دانشگاه و مدیر تولید که در دهه های ۶۰ و ۷۰ فعالیت گسترده ای داشت، بعد از مدت ها بیماری ریوی نهم تیرماه درگذشت.
چند روز بعد از درگذشت زنده یاد برهان آزاد، عباس کیارستمی یکی از مشهورترین کارگردانان سینمای ایران دنیای فانی را در سن ۷۶ سالگی وداع کرد.
وی که از اواخر سال ۹۴ به دلیل بیماری در بیمارستانی در تهران بستری بود، برای ادامه معالجات اوایل تابستان به فرانسه رفت و ۱۴ تیر در شهر پاریس درگذشت.
پیکر وی شنبه ۱۹ تیر وارد تهران شد و دو روز بعد از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همانجایی که وی کار خود را آغاز کرده بود به سوی خانه ابدی در قبرستانی در لواسان راهی شد.

همزمان با عباس کیارستمی جامعه هنری ایران دو هنرمند دیگر را نیز از دست داد؛ بانو ملیحه نیکجومند (متولد ۱۳۱۲) و بهمن زرین پور. مرحوم نیکجومند که بر اثر سر خوردن در منزل دچار سانحه شده و از ناحیه لگن، سر، صورت و فک آسیب جدی دیده بود؛ ۱۸ تیرماه در بیمارستان درگذشت و دو روز بعد از مقابل در منزل فرزندش تشییع شد.
بهمن زرین پور، کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون نیز ۱۷ تیرماه بعد از دوره ای بیماری ریوی در سن ۷۵ سالگی درگذشت و مراسم تشییع و خاکسپاری وی نیز درکرج برگزار شد.
مهدیه الهی قمشه ای دختر مهدی الهی قمشه ای، محقق، شاعر و کارشناس ادبیات فارسی نیز ۱۹ تیر بعد از مدتی بیماری و بستری شدن در بیمارستان در سن ۷۹ سالگی درگذشت و سه روز بعد از مقابل تالار وحدت راهی خانه ابدی شد.
جامعه هنری و سینمایی ایران در تیرماه همچنین جمشید ارجمند منتقد و مترجم سینما را نیز از دست داد، وی از چندی قبل به دلیل عفونت در بیمارستان بستری بود ۲۳ تیر چشم از جهان فروبست و ۲۷ تیرماه از مقابل خانه سینما برای تشییع در قطعه هنرمندان راهی سرای ابدی شد.
پرویز صبری کارگردان سینما دیگر هنرمندی بود که یازدهمین روز از اولین ماه تابستان در سن ۶۶ سالگی درگذشت. وی که از دهه ۶۰ فعالیت خود را با سیمای جمهوری اسلامی آغاز کرده بود بعد از تصادفی اردیبهشت سال جاری تا زمان درگذشت در کما بود.
پرویز شاهین خو (متولد ۱۲۹۴) پیشکسوت ترین هنرمند عرصه نمایش دیگر هنرمندی بود که اواسط تابستان (۱۶ مرداد) از دنیا رفت و مراسم تشییع پیکر وی یک روز بعد در سکوت بهشت زهرا انجام شد.
اما آخرین ماه تابستان با درگذشت یکی از پنج تن سینمای ایران یعنی داود رشیدی (متولد ۱۳۱۲) همزمان شد. بازیگر نقش شش انگشتی در سریال خاطره انگیز «هزاردستان» بعد از مدتی تحمل بیماری آلزایمر پنجم شهریور دار فانی را وداع کرد و دو روز بعد با بدرقه پرشکوه علاقمندان راهی خانه ابدی در قطعه هنرمندان شد.
امین تارخ رییس انجمن بازیگران خانه سینما در مراسم تشییع پیکر وی گفت: داود رشیدی رفت ولی دنیایی از خلاقیت و سپاس هنرمندانه را باقی گذاشت.
نیلوفر خرم نیک بازیگر جوان سریال معمای شاه که در این سریال در نقش لیلی امیرارجمندی ایفای نقش می کرد؛ نیز ۱۲ شهریور حین عمل جراحی درگذشت و در سکوت به خاک سپرده شد.

** خزان در خزان
عباس نیرومند هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی استان کردستان ۸ مهر سال جاری در سن ۸۵ سالگی درگذشت و در شهر سنندج به خاک سپرده شد.
سیدرضا کمال علوی هنرمند پیشکسوت تئاتر مشهدی که چند سال اخیر به بیماری قلبی رنج دچار بود، سرانجام صبح روز ۱۶ مهر در ۵۹ سالگی تسلیم مرگ شد.
سعید کشن‌فلاح (متولد ۱۳۳۵)، ﻋﻀﻮ هیئت ﻋﻠمی ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﻭ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﻨﺮ، کارشناس بازیگری و کارگردانی نیز در بیست و چهارمین روز از اولین ماه پاییز جامعه هنری را در سوگ نشاند.
وی به دلیل بیماری قند و نارسایی کلیوی درگذشت و مراسم تشییع پیکر این هنرمند ۲۶ مهر از حوزه هنری؛ همان جا که اولین تلاش ها در زمینه هنر اسلامی و انقلابی را آغاز کرد برگزار شد.
ناصر جعفری بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، نمایش و فیلم اردبیلی نیز ۸ آبان، در ۷۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
علی اکبر گودرزی طائمه، پیشکسوت دوبله و گوینده نیز ۱۲ آبان بعد از مدتی تحمل بیماری سرطان درگذشت. وی غیر از گویندگی شعر نیز می سرود و چند کتاب شعر از او برجای مانده است.
محسن سیف منتقد سینمایی هم ۱۴ آبان بعد از مدتی تحمل بیماری سخت درمان معده و روده این جهان را ترک کرد و دو روز بعد با حضور شماری از همکاران خود از مقابل خانه هنرمندان به بهشت زهرا بدرقه شد.
علیرضا قومی چهره پرداز سینما و تلویزیون، همزمان با اربعین حسینی ۳۰ آبان به دلیل بیماری تنفسی درگذشت و دو روز بعد از خانه سینما در سکوت تشییع شد.
سلیم مؤذن زاده اردبیلی مداح اهل بیت و ملقب به سلطان الذاکرین که مردم او را با نوای نوحه جان نواز «زینب، زینب» به خاطر دارند دوم آذر در سن هشتادسالگی درگذشت و در اردبیل به خاک سپرده شد.
محمد زرین دست (متولد ۱۳۱۳) برادر علیرضا زرین دست و دانش آموخته سینما از دانشگاه یو سی ‌ال ‌ای لس‌ آنجلس آمریکا نیز که در سال های اخیر برای کار و زندگی به وطن بازگشته بود؛ ۱۱ آذر به دلیل بیماری سرطان درگذشت.
جعفر والی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و از هنرمندان هم دوره داود رشیدی و عزت الله انتظامی بعد از چند دوره بیماری در بیست و هفتمین روز از سومین ماه پاییز در ۸۳ سالگی درگذشت.
وی که در سال ۱۳۴۸ در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، اولین بازی سینمایی اش را تجربه کرد؛ در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در ایران زندگی نمی کرد. والی بار دیگر در سال ۱۳۸۵ با بازی در فیلم «پاداش سکوت» شکوهمندانه به سینما بازگشت و کاندیدای بهترین نقش دوم مرد در یازدهمین دوره جشن خانه سینما و بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.
اما دهه پایانی آذر با درگذشت دو هنرمند حوزه سینما همراه بود؛ نیما طباطبایی مستندساز سی و نه ساله و خواهرزاده رویا تیموریان بعد از مدتی مبارزه با تومور مغزی درگذشت و حسین فهیمی جانباز ۷۰ درصد و عضو هیات علمی دانشگاه سوره فعال در عرصه فیلمسازی و پژوهش هنر نیز ۲۶ آذر به مقام شهادت نایل شد.

** زمستانی که مادر کلاه قرمزی را گرفت
دنیا فنی زاده عروسک گردان و دختر پرویز فنی زاده بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران هشتم دی در سن ۴۹ سالگی بعد از چند سال تحمل بیماری سرطان دست درگذشت.
پوران فرخ زاده شاعر، نویسنده، مترجم، منتقد ادبی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ایرانی نهم دی بعد از مدتی رنج بیماری در سن ۸۳ سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت و ۱۲ دی در قطعه نام آوران بهشت زهرا آرام گرفت.
احمد مسروری فیلمبردار باسابقه سینمای ایران نیز در سن ۸۳ سالگی و پیش از مراسم بزرگداشتی که قرار بود انجمن صنفی فیلمبرداران سینما برایش بگیرند، یکشنبه ۱۹ دی درگذشت.
رکن الدین خسروی کارگردان مطرح تئاتر ۲۶ دی سال جاری در سن هشتادوهفت سالگی در لندن دار فانی را وداع گفت.
وی که از دهه ۴۰ فعالیت هنری خود را آغاز کرده بود، تا سال ۷۱ به تدریس بازیگری، کارگردانی و تاریخ نمایش در فرهنگسرای نیاوران مشغول بود و سال های پایانی عمر خود را در انگلیس گذراند. پیکر وی صبح روز ۸ بهمن وارد وطن شد و در خاک آرام گرفت.
یک روز بعد از خاکسپاری مرحوم خسروی، کاظم افرندنیا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه ۵ دهه حضور در این عرصه را داشت، بعد از مدتی رنج بیماری به دلیل خون‌ریزی مغزی، راهی بیمارستان شد و صبح ۹ بهمن در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.
پیکر افرندنیا ۱۲ بهمن از مقابل خانه سینما به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا راهی خانه ابدی شد.
خبر درگذشت حسن جوهرچی بازیگر نام آشنای تلویزیون و سینما در ۴۹ سالگی همراه با شوک و تعجب بسیاری از اهالی رسانه و هنردوستان جمعه ۱۵ بهمن را برای علاقه مندان وی تار کرد.
وی که مدتی در بیمارستان بستری بود، به دلیل نارسایی کلیه و ایست قلبی تسلیم مرگ شد و ۱۷ بهمن از مقابل خانه سینما به سرای باقی شتافت.
ایران شاقول و ایران بزرگمهری راد دو بانویی که یکی گوینده خبر و دیگری هنرمند عرصه تئاتر و دوبلور بود اول و دوم اسفند در گذشتند.
ایران شاقول، گوینده خبر دهه های ۶۰ و ۷۰ در سیمای جمهوری اسلامی ایران در سن شصت و چهارسالگی و در آمریکا به دلیل بیماری سرطان روده جان باخت و همانجا به خاک سپرده شد. ایران بزرگمهری راد خواهر توران مهرزاد هنرمند بازیگر نیز دوم اسفند دار فانی را ترک کرد و راهی سرای ابدی شد.
کاظم فریبرزی طراح و سازنده دکور مطرح سینمای ایران نیز شامگاه ۱۱ اسفند در سن ۷۴ سالگی و بعد از عمری تلاش و ساخت دکور فیلم های مهمی مانند محمد رسول الله (ص)، جاده های سرد و سربداران و …درگذشت.
مهین کسمایی دوبلور پیشکسوت نیز که از مدت ها قبل در آمریکا زندگی می کرد ۱۲ اسفند بعد از مدتی رنج بیماری در سن ۷۸ سالگی درگذشت. وی گوینده نقش های اول مانند آدری هپبرن، ماریا شل، شرلی مک‌ لین بود.
احمد عزیزی شاعر نامدار انقلابی و آیینی و صاحب کتای های فراوان شعر از جمله «کفش های مکاشفه»، «یک لیوان شطح داغ» و «روستای فطرت» که از ۱۵ اسفند ۸۶ بر اثر اختلال کلیوی به کما رفته بود، ۱۶ اسفند ۹۵ در سن ۵۸ سالگی دار فانی را وداع کرد و در کرمانشاه به خاک سپرده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. ashk می گوید

    جای خالی هنرمند عزیز حمیده رضوی در لیست از دست رفتگان سال ۹۵ خالی است – کارگزدان فیلم کوتاه و دستیار کیارستمی

  2. مهشید می گوید

    سلام
    اسم این ها از قلم افتاده
    خسرو شجاع زاده و افشین یداللهی