طرز تهیه انواع اسموتی خوشمزه (اسموتی موز ،آناناس ،توت فرنگی و ..)

1

اسموتی چیست؟

اسموتی نوشیدنی است که از ترکیب و مخلوط کردن تهیه می‌شود. این بدین معنی است که اجزای یک میوه شکسته می‌شود و به حالت یک نوشیدنی در می‌اید؛ نوشیدنی که بافت دارد و آبکی نیست. بافت میوه اندکی شکسته و نرم می‌شود اما از بین نمیرود و از نوشیدنی حذف نمی‌شود؛ پس بدن شما برای هضم اسموتی نیاز به انجام عملیاتی دارد تا بتواند به صورت کامل این نوشیدنی را در بدن حل کند. اما این تجزیه تحلیل شدید نیست و بدن خیلی فعالیت زیادی انجام نمی‌دهد.

اسموتی در واقع نوعی از نوشیدنی است که قابلیت تطبیق بیشتری دارد یعنی شما به راحتی می‌توانید اجزای آن را تغییر دهید و جابجا کنید و تنوع پذیرتر از آبمیوه هست. برای تهیه اسموتی دست باز است مثلا به راحتی می توان از گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها، دانه و مغزها، ادویه ها و هر چیز دیگری که دوست دارید استفاده کنید.

در مطلب زیر طرز تهیه اسموتی های خوشمزه که گزینه خوبی برای زیبا نگه داشتن پوست است ارائه شده که آن ها را مشاهده می کنید.

مصرف اسموتی گشنیز و آناناس، گزینه خوبی برای زیبا نگه داشتن پوست است. یکی از خواص ویژه گشنیز، سم‌زدایی است. این گیاه کمک می‌کند تا فلزات سنگین مثل جیوه و سرب از بدن ما دفع شوند.

آناناس هم حاوی آنزیم‌هایی است که به سیستم گوارشی شما کمک می‌کند تا غذا‌ها خیلی راحت‌تر و سریع‌تر هضم شوند. زمانی که بدن شما سالم و سر حال باشد، پوست‌تان هم سالم، زیبا و با طراوت خواهد بود.

به‌طور کلی گیاهان خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن ما انسان‌ها دارند. خواص دارویی آن‌ها، عطر و رایحه و حتی طعم بی‌نظیرشان استفاده از آن‌ها را بسیار دلچسب و مفید کرده است.

انعطاف‌پذیری استفاده از گیاهان به گونه‌ای است که می‌توانیم از آن‌ها به روش‌های گوناگونی استفاده کنیم. برای مثال، آن‌ها را به صورت تازه مصرف کنیم یا از دانه و روغن‌شان استفاده کنیم که این گوناگونی بسته به نوع مصرف‌شان انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تهیه کردن اسموتی‌های سبز یکی از بهترین روش‌هایی است که علاوه بر لذت بردن از طعم، می‌تواند به حفظ سلامت بدن‌تان کمک کند.

اسموتی که ساخته شده از گیاهان سبز و تازه است می‌تواند به راحتی انواع مختلف ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی مفید و فیبر لازم برای بدن شما را تامین کند.

در حقیقت این اولین قدم برای زیبا، درخشان و سالم نگه داشتن پوست‌تان هم هست. در ادامه مطلب امروز با دستور تهیه چند اسموتی خوش‌طعم گیاهی آشنا خواهید شد.

نوشیدنی های باکلاس طرز تهیه نوشیدنی طرز تهیه اسموتی موز طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خلاقیت آشپزی اسموتی چیست اسموتی تابستانی

۱- اسموتی جعفری

جعفری حاوی لوتئو‌لین فلاونوئید است که یک آنتی‌اکسیدان عالی برای پوست شما است. نصف فنجان جعفری می‌تواند ۵۰۰ درصد از ویتامین K. که برای سفت و مستحکم ماندن پوست شما لازم است را تامین کنید.

علاوه بر این، همین مقدار جعفری حاوی ۵۰ درصد ویتامین C. هم هست که می‌تواند به طرز چشمگیری پوست شما را روشن نگه دارد. برای اینکه طعم قوی و غالب جعفری را کمی ملایم‌تر کنید.

می‌توانید ۲ عدد گلابی رسیده را با آن مخلوط کنید و برای طعم بهتر مقداری لیمو و یا زنجبیل به آن اضافه کنید. اسفناج هم می‌تواند همراه خوبی باشد، این گیاه حاوی منیزیم، فولات، ویتامین A، ویتامین C. و ویتامین K. هم هست.

مواد لازم برای تهیه اسموتی جعفری:

– جعفری نصف فنجان
– زنجبیل تازه ۱ قاشق غذا‌خوری
– گلابی رسیده ۲ عدد
– عسل ۱ قاشق چای‌خوری
– لیمو تازه و آب‌گرفته شده ۱ عدد
– اسفناج ۲ فنجان
– آب ۱.۵ تا ۲ فنجان

طرز تهیه:

تمام مواد را با هم در مخلوط‌کن بریزید و بعد از اینکه کاملا با هم مخلوط شدند نوش جان کنید.

نوشیدنی های باکلاس طرز تهیه نوشیدنی طرز تهیه اسموتی موز طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خلاقیت آشپزی اسموتی چیست اسموتی تابستانی

۲- اسموتی گشنیز و آناناس

یکی از خواص ویژه گشنیز سم‌زدایی است. این گیاه کمک می‌کند تا فلزات سنگین مثل جیوه و سرب از بدن ما دفع شوند. وجود هر یک از این فلزات می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناک و جدی شود.

این فلزات ممکن است از طریق خوردن ماهی و یا استفاده از رژ‌لب‌ها به بدن ما منتقل شوند و خوش‌بختانه مصرف گشنیز می‌تواند اثرات مخرب آن‌ها را دفع کند. جدا از خاصیت مفید گشنیز، آناناس هم حاوی آنزیم‌هایی است که به سیستم گوارشی شما کمک می‌کند تا غذا‌ها خیلی راحت‌تر و سریع‌تر هضم شوند. زمانی که بدن شما سالم و سر حال باشد، پوست‌تان هم سالم، زیبا و با طراوت خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه اسموتی گشنیز و آناناس:

– سبزیجاتی مثل اسفناج و کاهو از هر کدام ۱ فنجان
– آناناس یخ‌زده ۲ فنجان
– پرتقال آب‌گرفته شده ۱ عدد
– گشنیز (برگ و ساقه) نصف فنجان
– آب نارگیل ۱.۵ تا ۲ فنجان

طرز تهیه:

تمام مواد را با هم در مخلوط‌کن بریزید و بعد از اینکه کاملا با هم مخلوط شدند نوش جان کنید.

نوشیدنی های باکلاس طرز تهیه نوشیدنی طرز تهیه اسموتی موز طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خلاقیت آشپزی اسموتی چیست اسموتی تابستانی

۳- اسموتی ریحان و توت‌فرنگی

این اسموتی شیرین، غلیظ و خامه‌ای شکل است و طعم بی‌نظیری دارد. ریحان خواص بسیار مفیدی برای پوست‌تان دارد. این گیاه حاوی فلاونوئید خاصی به نام اورنیتین و ویسنین است که از پوست شما در مواجهه با عوامل محیطی و استرس‌زا محافظت می‌کند. توت‌فرنگی هم از خانواده بِری‌ها است که همگی حاوی ویتامین هستند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و برای پوست‌تان بسیار مفید هستند.

مواد لازم برای تهیه اسموتی ریحان و توت‌فرنگی:

– توت‌فرنگی یخ‌زده ۱۰ عدد
– ریحان تازه ۱۶ تا ۲۰ برگ
– اسفناج ۲ فنجان
– شیر نارگیل ۳ فنجان
– برگ بِه لیمو (انتخابی) چند عدد

طرز تهیه:

تمام مواد را با هم در مخلوط‌کن بریزید و بعد از اینکه کاملا با هم مخلوط شدند نوش جان کنید.

طرز تهیه اسموتی موز برای بچه های بدغذا

شیر یکی از نوشیدنی های مغذی مخصوصاً برای کودکان است اما بیشتر آن ها از خوردن آن سر باز می زنند. این در حالی است که مصرف روزانه یک لیوان شیر به رشد استخوان ها کمک و قسمت قابل ملاحظه ای از پروتئین مورد نیاز بدن را (با کیفیتی مناسب) تأمین می کند. البته رفتارهای غذایی بچه ها در بیشتر موارد به تقلید از والدین است بنابراین اگر پدر و مادری شیر نخورند، فرزند آن ها نیز همین رفتار را خواهد داشت پس شیر نخوردن باید خانوادگی اصلاح شود. البته، ایجاد تنوع در طعم و شکل سرو شیر نیز می تواند تقویت کننده عادت به مصرف شیر باشد بنابراین روش تهیه شیرموز را به عنوان یک فرصت مغتنم در نظر بگیرید.
مقدار کالری

مواد اولیه نوشیدنی یادشده در مجموع تقریباً ۸۰۰ کیلوکالری انرژی دارند و در صورت تهیه شدن ۴ لیوان شیرموز از آن، هر لیوان

۲۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد داشت. البته افزودن موادغذایی ای مانند انواع مغزها یا حتی خرما می تواند مقدار کالری دریافتی را حداقل ۱۰۰ کیلوکالری دیگر افزایش دهد. از آنجا که این نوشیدنی نسبتاً پرکالری است، چه بهتر که در میان وعده عصر بین ساعت های ۴ تا ۵ بعد از ظهر سرو شود.

همراه این نوشیدنی

برای ترغیب بچه ها به خوردن این نوشیدنی، می توانید یک اسکوپ بستنی وانیلی با این نوشیدنی سرو کنید یا کنار آن، یک تکه بسیار کوچک کیک اسفنجی خانگی بگذارید چون نوشیدنی به اندازه کافی کامل است و تقریباً به هیچ همراهی نیاز ندارد. میوه های خرد شده ای مانند توت فرنگی و آناناس نیز طعم دهنده های مناسبی برای این نوشیدنی هستند که در صورت تمایل فرزندتان، می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید انتخاب هر یک از این مواد غذایی به میزان وزن فرزندتان بستگی دارد زیرا در صورت اضافه وزن، بهتر است که مواد غذایی پرکالری را انتخاب نکنید.

نوشیدنی های باکلاس طرز تهیه نوشیدنی طرز تهیه اسموتی موز طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خلاقیت آشپزی اسموتی چیست اسموتی تابستانی

مواد لازم برای ۴ کودک:

موز بزرگ ۳ عدد ۳۶۰ کیلوکالری
ماست شیرین ۲ لیوان ۱۱۰ کیلوکالری
شیر بدون چربی ۲ لیوان ۱۰۰ کیلوکالری
وانیل ۱ قاشق چای خوری ۰ کیلوکالری
عسل ۵ قاشق غذاخوری ۲۰۰ کیلوکالری
یخ خرد شده ۱ لیوان ۰ کیلوکالری

طرز تهیه:

* ابتدا موزها را پوست بکنید و خرد کنید.

* تکه های موز، ماست، شیر، وانیل، عسل و یخ های خرد شده را در مخلوط کن بریزید و آن ها را به صورت مایعی یکنواخت درآورید.

* به این ترتیب نوشیدنی شما آماده سرو خواهد بود.

* بهتر است شیرموز را در لیوان های بلند و بلوری بریزید تا ظاهر بهتری داشته باشد و بچه ها به خوردن آن تشویق شوند.

 

۸ نکته درباره یک اسموتی

در تهیه این نوشیدنی برای بچه ها باید به نکته هایی توجه داشت:

۱. باید برای تهیه این نوشیدنی از ماست و شیر کم چرب استفاده کرد زیرا در غیر این صورت چربی زیاد این مواد غذایی غلظت بیش از حدی به این نوشیدنی می دهد که چندان مورد پسند بچه ها نخواهد بود.

۲. خیلی وقت ها بوی ماست باعث می شود بچه ها رغبتی به خوردن این نوشیدنی نداشته باشند بنابراین بهتر است قبل از مخلوط کردن تمام مواد، ابتدا ماست را با شیر رقیق کرد.

۳. استفاده از یک مخلوط کن قوی می تواند در تهیه هر چه بهتر اسموتی موثر باشد زیرا مایه ای یکنواخت به دست می آید که بچه ها از خوردنش لذت می برند و حاضر خواهند بود بار دیگر خوردن آن را تجربه کنند.

۴. هنگام سرو این نوشیدنی بهتر است آن را در لیوان های پلاستیکی – شیشه ای پایه بلند (یک بار مصرف) که در بازار موجود هستند، بریزید تا هم برداشتن آن ها برای بچه ها راحت تر باشد و هم زیبایی این نوشیدنی دیده شود.

۵. نی های رنگی داخل لیوان ها بگذارید. البته بهتر است این نی ها کلفت باشند زیرا اسموتی یک نوشیدنی نسبتاً غلیظ است و در نی های معمولی گیر می کند و باعث کلافگی بچه ها خواهد شد.
۶. برای زیباتر به نظر رسیدنی اسموتی موز، بهتر است لبه های لیوان، تکه های موز و توت فرنگی قرار دهید. در ضمن اگر به آن کمی هم بادام اضافه کنید، طعم بهتری خواهد داشت.

۷. این نوشیدنی برای وعده صبحانه مناسب نیست بهتر است آن را برای میان وعده عصر فرزندتان سرو کنید.

۸. اگر تمایل دارید برای خودتان هم اسموتی تهیه کنید، مخلوط ماست، نعناع و توت فرنگی یک ترکیب بسیار استثنایی است و ظاهری بسیار زیبا دارد. این اسموتی از پرفروش ترین انواع این نوشیدنی در ایالات متحده محسوب می شود. می دانید که احتمالاً خاستگاه «شیک» و «اسموتی» ایالات متحده است و از این کشور به سایر کشورها معرفی شده است.

منبع: سلامتیسم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. علی می گوید

    پیشنهاداتون عالی بود ممنونم