دلنوشته جالب و زیبای “مهناز افشار” برای کودکان غزه

13
عکس کودکانی که در آغوش مادران‌شان آخرین نفس را سردتر، سنگین‌تر و عمیق‌تر از اندازه ریه‌های کوچک‌شان کشیدند.

مهناز افشار بازیگر سینما و تلویزیون در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت

این روزها به هر رسانه‌یی نزدیک شدم، بوی خون می‌داد. همین تلویزیونی که هیجان جهانی فوتبال را مهمان‌مان می‌کرد، بوی خون داغ می‌داد. همین تلویزیونی که هر فریاد «گلی» که در آن کشیده می‌شد، به یادمان می‌آورد با هر فریادی یک گلوله در سینه کودکی می‌نشیند. این را فراموش نکردیم و این جام با همه شگفتی‌هایش، با همه رکودزنی‌هایش نتوانست تکه‌یی از خاک خونین فلسطین را زیر چتر خود بگیرد، چنان که نتوانیم ببینیمش. به هر رسانه‌یی نزدیک شدم همین بود. عکس کودکانی که در آغوش مادران‌شان آخرین نفس را سردتر، سنگین‌تر و عمیق‌تر از اندازه ریه‌های کوچک‌شان کشیدند. زنی که همراه با شوهر و فرزندانش در هشدار یک دقیقه‌یی نتوانست خانه را ترک کند و همه به یک بمب، در کنار هم، در خانه خود، در خاک خونین خود جان دادند و فقط یک نفر را باقی گذاشتند. یک دختربچه ۱۰ ساله را که نمی‌توانم تجسم کنم فکرهای امروزش را. آن کودک چگونه و با چه بندی باید دوباره خود را به زندگی، به خانه و به سرزمینش پیوند بزند؟

همسر مهناز افشار مهناز افشار شوهر جدید مهناز افشار

جام‌جهانی ۲۰۱۴ تمام شد اما قصه طولانی غزه برگ دیگری خورده و پایانی ندارد گویا. ما اینجا نشسته‌ایم و هر روز خبری، از زنی، از کودکی، از سربازی در آن سرزمین مقاومت می‌شنویم و سال‌هاست با خود فکر می‌کنیم چرا این قصه پایانی نگرفته، قصه دیگری در دلش شروع می‌شود. با خود فکر می‌کنیم چگونه جهان نشست و تماشا کرد که یک سرزمین یکدست در ۵۰ سال اشغال شد و از آن هیچ نماند جز سرزمینی محصور. از یک‌سو دریا و یک ارتش، از یک‌سو یک دیوار بلند، تانک و سپر. آسمان فلسطین هم اشغال شده و نیروی هوایی اشغالگر می‌تواند آسمانش را چنان بپوشاند که زور خورشید هم به آن نرسد و فلسطین تاریک شود… چطور همه ما همه این سال‌ها نتوانستیم قصه دیگری از آن سرزمین داشغال شده بشنویم؟

نه می‌شود پای رسانه‌ها ماند، نه می‌شود چشم بست و دور شد. هزار بار با خودم گفتم باور نکن، فراموش کن، این عکس را نبین… اما چطور باید فراموش کنیم، چطور از جهان بخواهیم فراموش کند که همنوعان‌مان در عیشی شبانه به تماشای مرگ ده‌ها کودک نشسته‌اند. برق گلوله و بمب برق شادی از چشمان‌شان می‌پراند و به وجد کف می‌زنند. به هر «گلی» که زده می‌شود شاد می‌شوند، هر گلی نه در برزیل که در غزه. گل‌های خونین غزه، گل‌هایی با بوی گوشت سوخته، بوی آوار، بوی خون تازه، بوی خاک سرخ و خیس… جام‌جهانی تمام شد با همه شادی‌هایش و باز جهان ماند و این اندوه کهنه و این بوی سرخ جاری.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 13 )
  1. فرشته می گوید

    خانم افشار شما میتونید این یادداشت و احساستون رو با خانوم اغداشلو و بنیادی و … که در کنگره نور با ذوق زدگی در اغوش فشارشون میدادی در میان بکذاری. تکلیف خودت رو روشن کن.
    با خودت چند چندی؟ اگر ذره ای حس ناراحتی داشتی اون عکس افتضاح و زننده از ارایشگاه خودت رو در اینستاگرام نمیذاشتی. برو حیا کن خانوم. تریبون عمومی جای امثال تو نیست که.

  2. سیما می گوید

    تکلیف روشنه فرشته جان در برابر این همه ظلم دل همه به درد میاد این چه قضاوتیه که میکنی ؟ افشار یه هنرمنده منم با خیلی حرکاتش مخالفم ولی دلیل نمیشه.

    1. ربکا می گوید

      خانم افشار فقط بازیگر خوبی هست هم تو سینما هم تو زندگی خودش خوب مردم رو به بازی میگیره ولی انسان خوبی نیست و من دوست ندارم افراد این خانوم با پشتوانه بازیگریشون به عنوان یه زن ایرانی نمونه مطرح بشن چون سرتا پای وجود این خانوم بوی گند ریا و نفاق میده . از ازدواجش معلوم بود که چه باطن پلیدی داره کدوم دختر اصیل ایرانی با مرد متاهل رفاقت میکنه وشرط ازدواجش طلاق همسر اول اون مرده ؟؟؟؟؟؟/؟؟؟؟؟ این خانوم هنر مند نیست فقط یک زن حیله گره که خوب بلده نقش بازی کنه بی خود نبود تا ۳۷ سالگی کسی سراغش نیومد بگیرتش

  3. دیگری می گوید

    فرشته خانوم…فریاد برای ظلم و ظلم ستیزی ربطی به حجاب نداره…خواننده ی مشهور غرب, ریحانا هم در مورد مظلومیت مردم غزه, دل نوشته, نوشته….شما هم اگر بلدید فریاد بزنید و با این ظلم مبازره کنید. کاری به حجاب و خداپرستی مهناز افشار و دیگران هم نداشته باشید. این یه وظیفه ی انسان دوستانه و بشر دوستانه است. ربطی نداره که با حجاب باشی یا بی حجاب, مسلمون باشی یا مسیحی. وقتی از دیدن کودکان بیگناه غزه حرف میزنید, جنس حرفتون باید بوی حق الناس بده نه حق الله.
    یا علی

  4. فرشته می گوید

    من کلا از شعار و حرکات شعارگونه بدم میاد. ما تو کشور خودمون ظلم هایی داریم که طرف از شدت شکنجه روحی و شرایط سخت حاضره بمیره … کی ازشون حمایت میکنه. جاش نیست بگم حیف …. از کسی مثل این خانوم که همسر یک مردی شده که متاهل بوده و داره با بیت المال خوش رقصی میکنه اما سنگ اسلامو به سینه میزنه این حرکات مسخرس. اون بیت المال مگه حق الناس نیست! پس کسی که حق الناس حالیش نیست داره شعار میده.

  5. ترنم می گوید

    فکر می کنم ک خانم افشار تلاش داره ک بعد ازدواج در همه مسایل سیاسی اقتصادی فرهنگی ورزشی و…دخالت کنه احتمالن اینو از پدر شوهرش یاد گرفته که طبق سنت احمدی نژادی همه فن حریفن کلهم اجمعین!
    خانم افشار سعی کن حالا که از قبل پارتی و رانت میخای خودتو وارد سیستم اداره ی مملکت کنی..اول حق و حقوق ملت خودت و آدمای اطرافتو در زندگیت بشناسی…
    وقت کردی یکم زبون ب دهن بگیر از صبح دیدم ک ماشالا هیچ چیزی رو بی جواب نذاشتی و یک بند داری تز میدی.

  6. فرشته می گوید

    خدا رو شکر در اخبار بیست و سی هم انتقاد تندی نسبت به کمپین شعاری مهناز افشار و فرهادی شده و خانم مریلا زارعی هم انتقاد کردند. ممنونیم از اگاه سازی قشر عوام که با همین سکوت در برابر شعار و ریاکاری ها بعد انقلاب به فساد مملکت کمک کردند. اگر رسانه اگاهی سازی کنه و پشت پرده را نشون بده امثال افشار از قشر سینما نون به نرخ روز خور نمیشن و شاید خیلی ها از ترس ابرو و افشاگری دزدی دست درازی به بیت المال نکنن.

  7. milad می گوید

    انسانیت کاری با سیاست نداره. متاسفانه بعضی ها اکثرا دانشگاه رفته بیسواد و خود عاقل پنداشته. که مغزاشون صفر و یک کار میکنه. و هر چیزی رو تک چشمی میخوان به هرچیزی ربط بدن از همین دسته ان من میخوام بهشون بگم شما به عنوان یک انسان کشتن بچه ها رو به این شکل چی تعبیر میکنین. موشکهای حماس همون کاتیوشای برد بلند و کوتاه هستن که تو تلویزیون در موردش اغراق میشه. یه جارو مثلا هدف میگیره ۳۰ تا ۵۰ تا ۱۰۰ شلیک میشه شاید بخوره شاید نخوره که اگرم بخوره مثلا به خونه ای اونقدر قدرت نداره که کلا اونو تخریب کنه. در حالی که اسرائیل موشکهای نقطه زن داره با تجهیزاتی که تو دنیا درجه ۱ به حساب میاد. خود کفتار نتانیاهو گفته ما به دنبال حداکثر تلفات انسانی در غزه هستیم شما دیگه چی گوه میخورین اینو چی تعرف میکنین؟ من به شما میگم شما انسانهایی هستین که نظر شخصیتون رو از منو تو امثال اینا میگیرین . آخه بچه ای رو که تو غزه دارن تیکه تیکه میکنن چه ربطی داره به پوشش حجاب در داخل. باشعور بودن فقط دانشگاه رفتن و نظر متفاوت داشتن و دیدن کانالهای ماهواره ای و یاد گرفتن کلمات قلمبه سلمبه نیست. من خودم مخالف خیلی از سیاستهای داخلم و مخالف خیلی کسا اما میدونم چی و برای چی و چرا چون در موردش از پیدایشش مطالعه کردم. میلاد یک پارسی fb

  8. milad می گوید

    مهناز افشارم یه بی سواد مثل بقیه. یکی که چون مشهوره فکر میکنه از تمام راز خلقت کائنات با خبره و در مورد هر چیزی میتونه و باید نظر بده تا بقیه هم استفاده کنن.

  9. مریم می گوید

    خانم افشار شما اگه خیلی دلتون به حال بچه های غزه .مردم غزه می سوزه رک وپوسکنده بگو مرگ بر اسرائیل اگه جرات داری و تمایلی به اسرائیلیها نداری یعنی چی کشتن همنوعان خود را متوقف کنید کجا صهیونیستهای غاصب کثافت با مسلمانها واون بچه ها برابرند اونا یه مشت اشغالگر پست هستند.
    اینقدر محافظه کار نباشید شما واون بازیگرانی که مثل شمایند مرگ بر اسرائیل واونایی که یک ذره خواهان اسرائیلند

  10. سپیده می گوید

    مهناز افشار اگه انسانیت داشت با مرد متاهل که با زنش اختلاف داشت نمی ریخت رو هم که به اختلافات اون دامن بزنه و زمینه طلاق اون رو تسریع ببخشه چه احساساتی خودشو نشون میده تا مثلا امثال منو شوما فک کنیم اره اینا انسانیت دارن .مهناز خانم ایا رفاقت با مرد متاهل درسته که شما با مرد متاهل دوست شدین و موجب شدین که زودتر از تازه عروسش جدا بشه اگه درسته خانومای دیگه هم با شوهر شوما طرح رفاقت بریزن .مزه پول خیلی خوبه که شوما رو مجبور کرد به اقا یاسین نزدیک بشین یا بی شوهری عذابتون میداد که اوار زندگی یه دختر تازه عروس شدین

  11. nilufar می گوید

    وای وای جه خبره?! خانم افشار بازیگر محترمی هستند وقبل از هرچیز یک انسان اند. واقعا خجالت بکشید. ایشون هر ایرادی دارن به خدا مربوطه ما چه کاره ایم!?

    1. a می گوید

      گاهی اوقات ، همین ایرادهای کوچک ، قسمتی از شخصیت افراد بزرگ ، خواهد شد ؛ چرا ؟ چون ، تکرار می شود ؛ به ویژه در دید عموم ؛ اینجاست که، تداعی مجاورتی ، گاهی اوقات ، یک فرد را با عملش ، تصویر سازی می کند ؛ حال می خواهد محترم و مشهور باشد و چه ، نباشد …