تولد ۱۰ سالگی یوتیوب (YouTube) در سایه رقابت جدی با فیسبوک
درآمد یوتیوب در سال ۲۰۱۴ نزدیک به چهار میلیارد دلار برآورد شده و تخمین زده شده در هر دقیقه نزدیک به ۳۰۰ ساعت ویدیو روی این سایت آپلود میشود . این درحالی است که از سه میلیون کاربر اینترنت در دنیا، یک میلیارد نفر مشترک یوتیوب هستند.
یوتیوب در حالی ۱۰ ساله شد که فیسبوک با سرعت در حال جا افتادن به عنوان یک پلتفرم تماشای ویدیو است. کاربران فیسبوک در روز ۴ میلیارد ویدیو در این شبکه اجتماعی میبینند.
وبسایت یوتیوب روز پنجشنبه (۲۳ آوریل/ ۳ اردیبهشت) ۱۰ ساله شد. ده سال پیش در همین روز اولین ویدیو با عنوان “من در باغوحش” بر روی این وبسایت که در آن زمان هنوز متعلق به کمپانی گوگل نبود قرار گرفت. حال ۱۰ سال پس از آن تاریخ، فیسبوک در حال تبدیل شدن به رقیبی جدی یوتیوب شده است.
به گزارش رویترز٬فیسبوک روز چهارشنبه اعلام کرد که کاربراناش در روز چهار میلیارد ویدیو بر این شبکه اجتماعی نگاه میکنند. این رقم در مقایسه با ماه ژانویه امسال (سه ماه پیش از این) رشد قابل توجهی داشته است. در ماه ژانویه، سه میلیارد ویدیو در روز تماشا میشده است و این آمار در ماه سپتامبر گذشته یک میلیارد ویدیو در روز بوده است.
این آمار کافی بود تا بازار بورس را برای فیسبوک تکان دهد. تقریبا تمامی تحلیلگران بازار تکنولوژیهای نوین اعتقاد دارند که تبلیغات روی ویدیو میتواند بهترین محل رشد درآمد فیسبوک تلقی شود.
درباره یوتیوب پیش از این گفته شده بود که آنچه یوتیوب را برای صنعت تبلیغات در جهان وسوسهانگیز میکند، درآمدهای حاصل از آگهیها در جهان آنلاین است.
تنها در کشوری مثل آلمان سرمایهگذاری در تبلیغات در حوزهی تصاویر متحرک ویژهی بخش آنلاین، بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ از ۱۷ میلیون یورو به ۱۹۵ میلیون یورو رسیده است.
آمار مربوط به ویدیو در فیسبوک در حالی منتشر میشود که کمپانی گوگل از ژانویه ۲۰۱۲ که اعلام کرد میزان مشاهده ویدیو در یوتیوب به چهار میلیارد در روز رسیده است٬ هنوز آمار جدیدی اعلام نکرده است.
با اینهمه بر اساس ارزیابیها میزان تماشای ویدیو در یوتیوب تا پایان سال به ۹/ ۷ میلیارد خواهد رسید.
این آمار اگرچه تفاوت زیادی را نسبت به آمار تماشای ویدیو در فیسبوک نشان میدهد اما مربوط به ۱۰ سالگی یوتیوب است. فیسبوک در این زمینه هنوز بسیار جوان است و با اینهمه رشد نویدبخشی داشته است.
تحلیلگران نه تنها از پیشیگرفتن قریبالوقوع فیسبوک از یوتیوب سخن میگویند که یکی از عوامل دخیل در این امر را استفاده کاربران از گوشیهای هوشمند میدانند.
بیش از ۷۵ درصد ویدیوها در فیسبوک از طریق گوشیهای هوشمند تماشا شده است٬ و این رقم با افزایش استفاده افراد از گوشیهای هوشمند احتمالأ بیشتر خواهد شد..
یوتیوب (به انگلیسی: YouTube) سومین وبگاه پرطرفدار دنیا پس از گوگل و فیسبوک و پیش از یاهو! و بزرگترین شاخهٔ گوگل است که در نوار ابزار این وبگاه دیده میشود. یوتیوب معروفترین وبگاه بارگذاری و تماشای ویدئو است که توسط سه کارمند پیپل در فوریه سال ۲۰۰۵ ایجاد شد. چاد هرلی، استیو چن، و جاوید کریم پس از موفقیتهای وبگاه فلیکر، تصمیم به ایجاد یوتیوب گرفتند.
این شرکت در سان برونو، کالیفرنیا و با استفاده از آدوبی فلش ویدئو و اچتیامال۵ برای نمایش انواع ویدئوها مانند کلیپهای فیلم، کلیپهای تلویزیون و کلیپهای موسیقی و هم چنین فیلمهای وبلاگها و فیلمهای اوریجینال ایجاد شدهاست. این شرکت به کاربرانش این امکان را میدهد که ویدئوها را بر روی صفحات وب، وبنوشتها و شبکههای اجتماعی منتشر کنند. این وبگاه قابلیت پشتیبانی از ویدئوهای سهبعدی و آناگلیف را دارد و با فرمتهای مختلفی از جمله فلش ویدئو سازگاری دارد. ویدئوهای این شرکت را میتوان در پلیاستیشن ۳، وی، و ایکسباکس لایو نیز تماشا کرد. نسخهٔ تلفن همراه این وبگاه به صورت یک نرمافزار بر روی پلت فرم اندروید نیز در دسترس است.
ویدئوی چارلی انگشت منو گاز گرفت پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب است که در ماه مه سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷۵ میلیون بار بازدید شد. ویاکوم از شرکتهای علیه یوتیوب بود که با رای دادگاه به منظور انتشار ویدئوهای خصوصیاش در این وبگاه، ۱ میلیارد دلار از یوتیوب خسارت گرفت. این وبگاه مجهز به سیستم تشخیص حق تکثیر است و ویدئوهای نقض حق تکثیر را بر روی وبگاه منتشر نمیکند. البته این سیستم گاهی اوقات دچار اشتباه میشود.
بیشتر ویدئوهای این شرکت توسط افراد عادی و بعضی از ویدئوها توسط شرکتها و رسانههایی مانند سیبیاس، بیبیسی، هیولو، ویوو و برخی سازمانهای دیگر و برخی توسط خود یوتیوب بارگذاری شوند. افراد ثبت نام نکرده بارگذاریهایشان محدود است؛ اما افراد ثبت نام کرده میتوانند ویدئوهای نامحدودی را بارگذاری کنند. فقط کاربران ثبت نام شدهٔ به سن ۱۸ سال رسیده اجازهٔ بارگذاری ویدئوهایی با محتوای توهین آمیز را دارند. سرانجام این شرکت توسط شرکت الالسی پایهگذاری شد و در نوامبر ۲۰۰۶، توسط شرکت گوگل با قیمت ۱٫۶۵ میلیارد دلار آمریکا خریداری شد و هماکنون از شاخههای گوگل است.
در سال ۲۰۱۰ پس از کناره گیری چاد هرلی از سمت مدیریت کل یوتیوب، سالار کمانگر، یک ایرانی-آمریکایی به عنوان مدیر کل یوتیوب منصوب شد