بیوگرافی ژان بقوسیان بنیاگذار سایت مدیر سبز و آموزش بازاریابی

9

ژان بقوسیان کیست ، ژان بقوسیان هستم متولد ۱۳۵۵٫ در تهران بدنیا آمده‌ام. از دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی فوق‌لیسانس الکترونیک گرفتم و پس از آن مدرک MBA بازاریابی از WWS مالزی گرفتم.

هم‌اکنون در همان موسسه در دوره MBA درس Advanced Marketing را تدریس می‌کنم. دو سال پیش کتابی با عنوان «شکستن مرزهای فروش» نوشتم که اکنون ویرایش دوم آن چاپ شده است. تخصص خودم را بازاریابی اینترنتی می‌دانم و از آن بسیار لذت می‌برم.

مقاله بازاریابی مدیر سبز کسب درآمد از سایت کسب درآمد از اینترنت کتابهای ژان بقوسیان راز موفقیت درآمد بازاریابی تلگرام مدیر سبز پولدار شدن در ایران بیوگرافی ژان بقوسیان بازاریابی فروش بازاریابی چیست آموزش بازاریابی

در دوران دانشگاه همزمان کار می‌کردم و مدارهای الکترونیکی طراحی می‌کردم. پروژه‌ای به شرکت ما واگذار شد. من تمام ایام عید را بدون تعطیلی سر کار رفتم و برنامه‌ای نوشتم که موقعیت کابین‌های آسانسور را به‌صورت لحظه‌ای نشان می‌داد. مدیری که برایش کار می‌کردم ۵ میلیون تومان قرارداد بسته بود و به من بابت برنامه‌نویسی ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شد. خیلی زود به این نتیجه رسیدم که کارهای مهندسی را می‌توان به‌راحتی به‌ دیگران واگذار کرد. بهتر است خودم کسب‌و‌کاری راه‌اندازی کنم و مدیریت کار را به عهده بگیرم.

برای حدود ده سال شرکت نرم‌افزاری داشتم و با برادرم آنرا اداره می‌کردیم. اتفاقاتی پیش آمد که مجبور شدم کار پردرآمدم را کنار بگذارم و از اول شروع کنم. در سال‌های گذشته همیشه و تقریبا هر روز کتاب‌های مدیریت و بازاریابی مطالعه می‌کردم. به این فکر افتادم که کاری را شروع کنم که همیشه آرزویش را داشتم. همیشه دوست داشتم در زمینه مدیریت و بازاریابی آموزش و مشاوره دهم. همچنین به تولید محتوا علاقه فراوانی داشتم، از کتاب گرفته تا محصولات آموزشی و تدریس. درواقع بیش از ده سال است که به دیگران برای موفقیت در کسب‌‌و‌کارشان کمک می‌کنم، ولی اکنون کار اصلی‌ام فقط همین است.

از چه زمانی  و چطور با بازاریابی اینترنتی آشنا شدید؟
در سال ۱۳۸۷ تصمیم گرفتم  وب‌سایتی راه‌اندازی کنم و در آن به آموزش بازاریابی بپردازم. دوست دوران دانشگاهم آقای نوعی‌پور طراح سایت بود. با او صحبت کردم و سایت مدیرسبز اوایل همان سال راه‌اندازی شد. همچنین یک محصول آموزشی با نام «مدیریت زمان در یک ساعت» ساختم. فکر می‌کردم با راه‌اندازی سایت افراد زیادی مراجعه خواهند کرد و خریدها آغاز خواهد شد، ولی چنین اتفاقی نیافتاد.

بعدا یاد گرفتم با داشتن سایت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و باید به بازاریابی پرداخت و ایجاد ترافیک اولین قدم برای ایجاد فروش در سایت است. شروع به مطالعه و یادگیری مطالب مختلف درباره بازاریابی اینترنتی کردم. تقریبا هر روز تغییراتی در سایت اعمال کردم و کم‌کم شاهد رشد سایت بودم. پس از مدتی به نتایجی بیش از حد تصورم دست یافتم. سایت مدیرسبز اکنون مرجعی قابل‌توجه برای مدیران است و بارها توسط مجلات و روزنامه‌های مختلف معرفی و توصیه شده است.

از نظر شما بازاریابی اینترنتی چه تعریفی دارد؟
بازاریابی اینترنتی علم بسیار گسترده‌ای است. همیشه در همایش‌ها تاکید می‌کنم که بازاریابی اینترنتی در ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری و سئو و … خلاصه نمی‌شود. این کارها را هر کسی می‌تواند انجام بدهد.

بازاریابی اینترنتی بیشتر طراحی سیستمی است که علاقه‌مندان را به سایت هدایت کند، آنها را تبدیل به عضو سایت کند، از طریق ایمیل با اعضا ارتباط و دوستی ایجاد کند و با روش‌های مختلف وفاداری اعضا را افزایش دهد و سپس این وفاداری و اعتماد به جایی برسد که مخاطب به خود جرات بدهد و اولین خرید را انجام بدهد. پس از اولین خرید باید سیستمی داشته باشیم تا او را به خریدهای بعدی هدایت کنیم. اگر تمامی این‌ کارها با حداقل دخالت شخص و تقریبا به‌صورت خودکار انجام شود می‌توانیم بگوئیم بازاریابی اینترنتی انجام می‌دهیم.

همچنین بخش مهمی از بازاریابی اینترنتی، توانایی تبلیغ‌نویسی در وب است. متنی که برای تبلیغات مجلات نوشته می شود شاید در سایت بسیار نامناسب باشد. برای نوشتن متون حرفه‌ای در وب باید با ده‌ها ایده و تئوری روانشناسی آشنایی داشت.

در ادبیات بازاریابی دو واژه بازاریابی اینترنتی (internet marketing) و بازاریابی الکترونیکی (e Marketing) دیده می‌شود چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟
معمولا این واژه‌ها به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود. بازاریابی معمولا رساندن یک پیام از طریق رسانه مناسب به مخاطبان است. اگر رسانه را از رسانه‌های الکترونیکی انتخاب کنیم، مثلا از تلفن همراه، اینترنت و … استفاده کنیم می‌توانیم آنرا eMarketing بنامیم. حالت خاص آن زمانی است که دقیقا از اینترنت به‌عنوان رسانه بازاریابی استفاده کنیم. در اینصورت بازاریابی ما  Internet marketing نامیده می‌شود.

 

ارکان بازاریابی اینترنتی چیست؟
برای بازاریابی اینترنتی باید یک وب‌سایت داشته باشیم و کارهای زیر را انجام دهیم:۱٫ ایجاد ترافیک موثر۲٫ تبدیل بازدیدکنندگان به اعضای سایت ۳٫ تبدیل اعضا به خریداران که معمولا با ایمیل مارکتینگ انجام می‌شود.۴٫ تبدیل خریداران به مشتریان وفادار

رابطه و جایگاه بازاریابی اینترنتی با بازاریابی سنتی را چگونه تعریف می‌فرمایید؟ (زیر مجموعه یا ابزار یا هم عرض یا تکنیک یا  …)
در بسیاری از موارد نمی‌توان بازاریابی اینترنتی را جایگزین بازاریابی سنتی کرد. بازاریابی اینترنتی می‌تواند به‌عنوان مکملی بسیار قدرتمند به‌کمک بازاریابی سنتی بیاید و آنها را تکمیل کند.

نکته دیگری که دوست دارم حتما تاکید شود آن است که تمام شرکت‌های موفق به‌سمت بازاریابی چندمرحله‌ای پیش می‌روند، یعنی صرف ارسال یک ایمیل خوب یا چاپ یک تبلیغ در مجله‌ای پرفروش معجزه‌ای ایجاد نمی‌کند.

شرکت‌های موفق فرایندی را طراحی می‌کنند که معمولا در چندین مرحله مثلا ۵ تا ۷ مرحله پیش می‌رود و از یافتن و جذب مخاطب آغاز می‌شود تا به فروش و وفادارسازی می‌انجامد. برای واضح‌تر شدن مطلب مثالی می‌آورم: فرض کنید شرکت شما در یک نمایشگاه تخصصی شرکت می‌کند. اگر فرایند بازاریابی چندمرحله‌ای قدرتمندی طراحی کرده باشید اولین قدم می‌تواند جمع‌آوری اطلاعات تماس علاقه‌مندان در نمایشگاه باشد، سپس می‌توانید پیامکی ارسال کنید و آنها را ترغیب کنید تا برای دریافت یک سی‌دی رایگان با شما تماس بگیرند، در مرحله بعد در سی‌دی توضیح می‌دهید که با عضویت در سایتتان می‌توانند به گام بعدی بروند و فایل مکمل سی‌دی را به‌صورت رایگان دانلود کنند و مراحل بعدی را ادامه دهند.

موضوع آن است که چنین فرایند بازاریابی بدون اینترنت هم امکان‌پذیر است، ولی اینترنت باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها در این مراحل می‌شود.

از نظر شما کارآفرینی اینترنتی چه تعریفی دارد؟
ایجاد و خلق کسب‌و‌کاری جدید و ابتکاری در اینترنت کارآفرینی اینترنتی نام دارد. هر کسب‌و‌کار اینترنتی لزوما کارآفرینی اینترنتی نیست. مثلا فرض کنید فردی یک پیتزافروشی دارد و سپس یک سایت راه‌اندازی می‌کند و سفارش پیتزا را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. چنین فردی را نمی‌توان کارآفرین اینترنتی نامید.

ولی فرض کنیم همان فرد در سایت خود این امکان را ایجاد می‌کند که خریدار با سلیقه خود مخلفات را بر پیتزا قرار دهد و یک پیتزای سفارشی با مخلفات و اندازه دلخواه خودش طراحی کند و سپس در نیم ساعت این پیتزا به دستش برسد. این مورد می‌تواند کارآفرینی اینترنتی نامیده شود.

 مقاله بازاریابی مدیر سبز کسب درآمد از سایت کسب درآمد از اینترنت کتابهای ژان بقوسیان راز موفقیت درآمد بازاریابی تلگرام مدیر سبز پولدار شدن در ایران بیوگرافی ژان بقوسیان بازاریابی فروش بازاریابی چیست آموزش بازاریابی

تفاوت بازاریابی اینترنتی و کارآفرینی اینترنتی را چگونه تعریف می‌کنید؟
بهتر است اینطور بگویم که برخلاف تصور بسیاری از افراد، کار اصلی کارآفرین اینترنتی بازاریابی اینترنتی است. کارآفرینان در تله‌ای به‌نام تله محصول می‌افتند، یعنی محصولی را به‌وجود می‌آورند بدون آنکه وقت و انرژی کافی برای بازاریابی آن اختصاص دهند. وقتی فروش قابل‌توجهی ایجاد نمی‌شود با خود فکر می‌کنند مشکل از محصولشان است و سعی می‌کنند محصول را ارتقا دهند و باز فروش بیشتر نمی‌شود و خود را با ایجاد تغییرات مجدد در محصول سرگرم می‌کنند. بخش اصلی کار، بازاریابی محصول یا خدمت است. کسانی که فقط بر محصول متمرکز می‌شوند معمولا موفقیت چندانی ندارند.

بازاریابی اینترنتی را در رونق کسب و کارهای سنتی ایران چه قدر موثر می‌دانید؟
اگر واقع‌بین باشیم باید بپذیریم که بازاریابی اینترنتی در رونق هر نوع کسب‌و‌کاری لزوما مفید نیست. ولی کارهایی وجود دارند که بازاریابی اینترنتی می‌تواند برایشان تحول ایجاد کند، مانند کسانی که در زمینه آموزش فعالیت می‌کنند، ناشران، فروشندگان محصولات تخصصی، بسیاری از شرکت‌ها و …

آینده کسب و کارهای اینترنتی را در ایران چطور می بینیند؟
آینده کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ایران بسیار درخشان است. امروزه تقریبا تمام کاربران کارت بانکی با رمز دوم دارند و خرید از طریق اینترنت به روال روزانه مردم تبدیل می‌شود.

طیق آمار چند ماه پیش در ایران حدود ۳۳ میلیون کاربر اینترنتی وجود دارد. البته درصد کمی از آنها به‌صورت فعال هر روز به اینترنت مراجعه می‌کنند ولی این آمار به‌سرعت در حال رشد است.

اگر فردی مایل به راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی است، اکنون بهترین زمان ممکن است. شاید حتی دو سال دیگر خیلی دیر باشد و رقابت مطمئنا سخت‌تر خواهد شد.

لطفا تعریف خودتان را از سئو بفرمایید؟
سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو علمی است که توسط آن می‌توانیم با ایجاد تغییراتی در داخل و خارج سایت، جزو نتایج اول گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر باشیم. البته اول بودن برای کلیدواژه‌ای خاص معنا پیدا می‌کند. مثلا اگر کلیدواژه آموزش بازاریابی یا مشاوره بازاریابی را جستجو کنید سایت مدیرسبز جزو اولین نتایج جستجو ظاهر می‌شود.  بهینه‌سازی معمولا در صفحات سایت با تغییر محتویات صفحه و همچنین خارج از سایت با لینک‌سازی انجام می‌شود.

رابطه سئو با بازاریابی‌ اینترنتی چیست؟ (ابزار یا روش یا تکنیک یا ….)
یکی از مراحل بازاریابی اینترنتی ایجاد ترافیک موثر است. ترافیک موثر ترافیکی است که توسط بازدیدکنندگان علاقه‌مند به زمینه فعالیت سایت ایجاد می‌شود. یکی از بهترین منابع ترافیک موتورهای جستجو هستند که گوگل در صدر آنها قرار دارد. بنابرین سئو می‌تواند در ایجاد ترافیک رایگان و موثر به ما کمک کند.

مقاله بازاریابی مدیر سبز کسب درآمد از سایت کسب درآمد از اینترنت کتابهای ژان بقوسیان راز موفقیت درآمد بازاریابی تلگرام مدیر سبز پولدار شدن در ایران بیوگرافی ژان بقوسیان بازاریابی فروش بازاریابی چیست آموزش بازاریابی

در پایان نکته یا موضوعی هست که دوست داشته باشید به خوانندگان بگویید؟
خیلی ممنون از شما. فقط یک توصیه دوستانه دارم. اگر قصد داریم سایتی راه‌اندازی کنیم و سپس آنرا به‌حال خود رها کنیم بهتر است از همان ابتدا منصرف شویم!

با ساخته شدن سایت کار ما آغاز می‌شود و موفقیت در اینترنت به تلاش بی‌وقفه و مداوم نیاز دارد. هیچ راه میان‌بری هم وجود ندارد. بنابرین تنها زمانی سراغ بازاریابی اینترنتی بروید که توانایی اختصاص وقت و انرژی کافی برای موضوع داشته باشید.

ولی در آخر باید بگویم بازاریابی اینترنتی یکی از مهیج‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تخصص‌ها در دنیا است. شما تریکیبی از مهارت‌های فنی را با مهارت‌های مدیریتی و همچنین روانشانسی و گرافیک می‌آمیزید و نتیجه آن به‌دست آوردن هزاران مشتری راضی و خشنود است که حاضرند با نهایت خوشحالی پول بپردازند و از شما خرید کنند!

بعد از خواندن این مصاحبه دو تا سوال در ذهن خوانندگان مطرح می شود.

۱ – کسانی که در دوره های آموزشی آقای بقوسیان شرکت کرده اند و یا محصولات این سایت را خریداری کرده اند آیا به موفقیت رسیده اند؟

۲ – آیا خود آقای بقوسیان به حرف ها و آموزش های خودش عمل کرده یا فقط از طریق فروش محصولات آموزشی و برگزاری دوره ها کسب درآمد می کند؟ (حرف زدن آسان است اما عمل کردن دشوار)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 9 )
  1. مهدی قائمی می گوید

    با سلام

    جمله آخر این مطلب بسیار جالب بود (آیا خود آقای بقوسیان به حرف ها و آموزش های خودش عمل کرده یا فقط از طریق فروش محصولات آموزشی و برگزاری دوره ها کسب درآمد می کند؟ (حرف زدن آسان است اما عمل کردن دشوار)

    من به عنوان فردی که سالها دنبال آموزش در زمینه های مختلف مدیریتی بودم دوره ها و سمینارهای زیادی شرکت کرده ام شاید در طول ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان خرج دوره و آموزش کرده ام ولی هر چه بیشتر رفتم کمتر نتیجه دیدیم حتی بسیاری از اساتید که اعلام میکردند بترس و اقدام کن و من به دستورها عمل کردم و باعث ورشکستگی من شد پس از برسی سایر همدوره ای ها دیدم آنها هم حال و روزی بهتر از من ندارند و به دنبال دلیل بودم و بالاخره یافتم موضوع را :

    ۱- قدیمی بودن و کهنه بودن اطلاعات و استراتژی های ۹۹ درصد از اساتید حوزه موفقیت ،مدیریت و کسب و کار در ایران (اطلاعات در بازار کار و استراتژی ها لحظه ای عوض می شوند ولی این به اصطلاح اساتید اغلب حتی تسلط به زبان انگلیسی ندارند که بتوانند مباحث جدید را بررسی کنند )

    ۲- تمرکز بر انگزیشی بودن دوره و عدم تمرکز بر محتوا و کاربردی بودن و عدم انطباق آن با بازار کنونی ایران

    ۳- عدم اجرا کردن استراتژی ها توسط خود اساتید (جالب اینجاست اکثر اساتید مدیریت ایران تحصیلات اکادمیک مرتبط ندارند که هیچ بعد از ورشکستگی و عدم کمیابی در شغل های قبلی خود رو به آموزش اورند و اکثرا موفقیت هم تدریس میکنند !!!!!!!!)

    ۴- نداشتن کسب و کار و عدم مهارت عملیاتی در بازار ایران (جالب اینجاست مگر میشود پزشکی تا حالا اپاندیس عمل نکرده باشد بعد بیاید به شما عمل آپاندیس تدریس کند، با توجه به اینکه کسب و کار بسیار پیچیده تر از علم پزشکی می باشد چون با احساس سر و کار دارد .

    ….

    1. فرهاد می گوید

      احسنت، نکته نظرات شما بسیار عقلانی و صحیح می‌باشد.

    2. حامد دستجردی می گوید

      دوست عزیز سلام
      نظر شما کاملا محترمه
      اینکه طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیون برای آموزشتون خرج کردید و نتیجه ای که میخواستید رو نگرفتید باید از خودتون سوال کنید که چرا نتونستید موفقیتی کسب کنید نه اینکه به گردن مدرسین و اساتید بگذارید
      من هم مثل شما معتقدم در مواردی ضعف و کاستی از طرف مدرسین موجود هست ولی در بدترین حالت هر مدرس و استادی می تونه برای ما یک نکته جدید و سازنده داشته باشه! و این به ما برمی گرده که اون نکته رو در زندگی عملی بکنیم یا نه
      وقتی ما عینک بدبینی می زنیم همه رو سیاه می بینیم مثل عینک دودی ولی وقتی عینک واقع بینی می زنیم می تونیم مثل عینک طبی آدم ها رو دقیق تر بررسی کنیم و نقاط ضعف و قوتشون رو در کنار هم ببینیم و استفاده لازم رو از اون آدم ها ببریم
      به نظر من اینکه افراد زیادی نمی تونن از مطالب یک کلاس یا دوره ی آموزشی بهره ی کافی رو ببرن ممکنه به خاطر عواملی مثل: عدم شناخت کافی از نیازها و استعدادهاشون ، عدم باور به توانایی هاشون، علم زدگی و پرهیز از عمل و عدم پایداری در مسیر موفقیت شون هست
      بنده طی ۵ سال گذشته جمعا شاید نزدیک ۲ میلیون خرج دوره ها و کتاب های آموزشی کردم ولی کاملا نتیجه ش در زندگیم مشهوده. از تغییر باورها و رفتارم گرفته تا کسب درآمد و رسیدن به شغل دوست داشتنیم
      بنده از آقای ژان بقوسیان فقط یک دوره ی اموزشی در حوزه بازاریابی عصبی خریداری کردم که قیمتش هم خیلی نبود ولی تاثیرش رو در کسب و کارم به واقع مشاهده کردم
      ضمنا از اساتید عزیزی مثل استاد شاهین فرهنگ (که حقیقتا جزو بهترین ها در کشور هستند)، استاد احمد حلت، استاد محمدمهدی ربانی، استاد محمدپیام بهرام پور، استاد حسین عباسمنش و … که همه ی این عزیزان چهره های کشوری هستن به نحوی بهره مند شدم از سمینارهای حضوری گرفته تا دوره های غیر حضوری ، از کتاب هاشون گرفته تا کلیپ های رایگان موجود در اینترنت به هرترتیب چون دنبال رشد و پیشرفت بودم تونستم نتیجه خوبی بگیرم و خدا رو ازین بابت بی نهایت شاکرم
      در آخر به نظرم اگر کسی با سرمایه گذاری روی خودش پیشرفت نمی کنه باید یقه ی خودش رو بگیره… دیگران همیشه عیبی دارن که بشه بازگو کرد، خوشا به حال کسی که به فکر عیب های خودشه و درحال برطرف کردن اون عیب هاست
      ممنونم از اینکه مطلب بنده رو مطالعه کردید

  2. شرایط مهاجرت به کانادا چیست می گوید

    با این دید که تا چه حد در عمل قابل اجرا می باشد
    ولی در کل آقای بقوسیان یکی از نوابغ کار آفرینی و پیشروهای این صنعت می باشد.

  3. علی می گوید

    ما ایرانی ها کلا اهل حرف زدن هستیم از عمل خبری نیست…سیستم آموزشی مون هم که از پایه غلطه…حالا باز این اساتید یه سری حرفای کاربردی میزنن که اگه کسی بهشون واقعا عمل کنه قطعا یه نتیجه ای میگیره

  4. مرتضی می گوید

    ایشون خیلی تاثیر گذار بوده اند در زمینه پیشرفت بازاریابی در ایران طی سالهای اخیر
    من از کتابهاشون استفاده کرده ام

  5. علی ایوبی می گوید

    سلام بازخوردی که از آموزش هاش دیدم و چند مورد رو تست کردم کامل کاربردی بودن آموزش ها ساده و قابل اجرایی دارن.

  6. Salem salemi می گوید

    باتوجه به اینکه از افراد باتجربه در حوزه آموزش هستم و نیازمند به محتواسازی و توسعه کسب و کار هستم .
    اینکار در خانواده ما ….همسر و فرزندان شکل گرفته است لذا درصدد برآمدیم تا با استفاده از تجربه اساتیدی نظیر ایشان بیشتر روی داشته هایمان تمرکز کنیم.
    و البته به درآمدهای بیشتر و متمرکزتر می اندیشم.

  7. سامان می گوید

    من از آموزش های ژان بقوسیان البته رایگان هاش استفاده کردم خوب بوده توی دوره طراحی سایت آقای امیرحسین فخاری هم شرکت کردم به نظر من دوره های اساتید برند ارزشش رو داره چون از دل تجربه میاد
    خداروشکر میکنم که به حرف عموم مردم گوش نکردم که میگفتند همه اساتید کلاهبردارن دوستان واقعا اینطور نیست فقط هزینه و بهای آموزش رو باید بپردازید