آخرین وضعیت پرونده‌های احمدی نژاد، خاوری و نجومی بگیران /صدور کیفرخواست برای پزشک معالج کیارستمی

0

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و هجدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (یکشنبه) برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: از تمام دلاور مردی‌های شهیدان ۸ سال دفاع مقدس یاد می‌کنیم و از خدا می‌خواهم که بتوانیم پاسدار خوبی برای خون این شهیدان باشیم.

وی افزود: مردم کشور ما توانستند به تمام جریان های تروریستی و تحریم‌هایی که از زمان انقلاب ظالمانه به کشور تحمیل شده است، پاسخ دهند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مردم توقع دارند که قوه قضاییه به حقوق عامه و آن جایی که حق با مردم است، وارد شود. قوه قضاییه به وسیله دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور موارد را بررسی و احصا و اولویت بندی کند و براساس اولویت به آنها بپردازد و امیدورایم دولت مردان هم در رسیدگی به این امور کمک کنند.

وی افزود: یکی از مسائل تلفات جاده ای است، البته در کشورهای دیگر هم تلفات جاده ای وجود دارد، اما در کشور ما میزان آن بیشتر است و اصلاح راه‌ها و کنترل فنی وسایل نقلیه و متحد کردن بیشتر شرکت های حمل و نقل در جهت استخدام راننده‌های منظم و بیشتر، باعث کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: قوه قضاییه در حفظ سرمایه مردم نقش دارد، مانند زمانی که سرمایه‌های مردم توسط شرکت‌های لیزینگی و تعاونی‌های اعتباری از بین رفته و لازم است در این زمینه دولت عنایت بیشتری داشته باشد و بستری ایجاد کند که سرمایه مردم در حوزه اشتغال صرف شود و انضباط در سرمایه گذاری باشد و صدا و سیما هم باید در تبلیغات خود دقت کند، زیرا مردم تبلیغاتی را که صدا و سیما پخش می‌کند، می بینند و به آن اعتماد می کنند.

وی گفت: آنچه که مربوط به امنیت جامعه می شود و ممکن است خیلی به آن توجه نشود اما آسایش مردم را مختل می کند فضای مجازی است. متاسفانه در سال ۹۶ تعداد آمار قتل های فجیع و آزارهای خانوادگی افزایش پیدا کرده است که یکی از آثار سوء فضای مجازی است. البته استعمال مواد مخدر هم یکی از دلایل آن است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: به عنوان مثال در جاده تهران – قم جوانی با بیش از ۴۰ ضربه چاقو به قتل رسید که علت اصلی آن فضای مجازی و استعمال مواد مخدر بود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: حقوق عامه و مسائل مربوط به آب و خاک در دستور کار جدی دادستانی قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در رابطه با زمین خواری در برخی از استان‌ها به ویژه در جنگل ناهارخوران استان گلستان، گفت: زمین خواری یکی از مواردی است که دولت باید نسبت به آن اقدام جدی کند و نیاز داریم تا در برخی استان ها با زمین خواری مقابله شود و اغلب افراد که اقدام به زمین خواری می‌کنند از جایی مجوز دریافت کرده اند و بارها از دولت خواسته ایم از صدور این گونه مجوزها جلوگیری کند و طی ۶ ماه نخست سال ۹۶، در ۲۰ استان از ۱۸ هزار و ۲۴۷ هکتار زمین رفع تصرف شده است و از میزان ۲ هزار و ۹۶۹ هکتار برای استان تهران بوده و در این مدت بیش از ۳ هزار قلع و قمع داشتیم.

وی در رابطه با کشفیات مواد مخدر گفت: آثار مواد مخدر صنعتی بسیار بیشتر از مواد مخدر سنتی است و در ۶ ماهه گذشته حدود ۱۶۰ هزار و ۹۴۵ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده که ۲۲۹ کیلوگرم آن شیشه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که در هفته های قبل تعدادی افراد فرهنگی بازداشت شدند که ضد انقلاب قصد داشت این بازداشت ها را صنفی اعلام کند،گفت: هیچ فردی به عنوان یک صنف یا مذهب بازداشت نمی‌شود، به عنوان مثال هیچ فردی به عنوان بهایی بودن و اختصاص به یک حرفه خاص و مذهب بازداشت نمی شود، اما هر کسی که منجر به جرم شود، بازداشت می شود. آقای بهشتی هم که بازداشت شده به ۵ سال حبس محکوم  شد و وی مرتکب جرم امنیتی شده و حکم هم قطعی شده است.

 

محکومیت متهم ردیف اول پرونده بنیتا به قصاص نفس

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با حکم دادگاه بنیتا گفت: حکم پرونده بنیتا صادر شده و باید ابلاغ شود. متهم ردیف اول چند اتهام داشته که از بیان جزئیات آن معذور هستم و برای قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده و برای دیگر جرایم هم به جزای نقدی و شلاق و تبعید محکوم شده که قابل تجدید نظر خواهی است.

وی در رابطه با پرونده خاوری گفت:برای خاوری وقت دادگاه تعیین شده و زمان آن اواخر آبان ماه است و به وی سفارش می کنیم تا در دادگاه حاضر شود، وگرنه حکم غیابی صادر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای بیان کرد: یکی از مسائل مهم کشور قاچاق کالا است و دستگاه های مختلف از جمله تعزیرات و گمرک در این راه فعالیت دارند و طبیعی است که اگر دادگاه، گمرک و تعزیرات تخلفی کنند، باید برای این دستگاه ها اشد مجازات را در نظر گرفت.

صدور کیفرخواست برای پزشک معالج کیارستمی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده گمرک بوشهر که ۱۲ نفر متهم داشت به دادستانی ارسال شد و ۶ نفر از متهمان این پرونده کارمند گمرک و ۶ نفر دیگر نیز می‌خواستند با رشوه بار خود را ترخیص کنند که پرونده کیفر خواست صادر شده و در قزوین هم پرونده مشابهی وجود دارد.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده پزشک کیارستمی گفت: در این پرونده از پزشکان نظر خواسته شده و برای پزشک معالج کیفرخواست صادر شده است که پرونده به دادگاه ارسال شد، اما نمی دانم که تعیین وقت شده است و یا نه.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در خصوص صدور قرار منع تعقیب متهم ردیف دوم پرونده بنیتا گفت:ما باید به واقعیت ها توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ممکن است کسی جنایتی انجام دهد که آثاری به جای نگذارد و تبرئه شود، در این پرونده متهم از قتل عمد تبرئه شد، اما از اتهام های دیگر تبرئه نشده است.

وی افزود: نفر دوم پرونده به اتهام های دیگر محکوم شده که احکام صادر شده هم سنگین هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئولانی که مشمول قانون ۱۴۲ می شوند، آیا تا کنون لیست اموال خود را ارائه داده اند؟گفت: مسئولان باید در ابتدا و پایان دوره مسئولیت کاری در دولت، لیست اموال خود را ارائه دهند، در دولت یازدهم ۱۲ نفر بودند که ۶ نفر آن‌ها زود تر این لیست را ارائه کرده اند و در دولت دوازدهم هم ۵ نفر لیست اموال خود را ارائه کردند که دو نفر از آن‌ها در دولت جدید وارد شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد:زمانی که بین شورای نگهبان و مجلس اختلافی وجود داشته باشد، شورای نگهبان فقط باید بر روی مسائل اختلافی وارد شود و نمی تواند در موارد بیشتر نظر بدهد، اما در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی از رهبری اجازه گرفته شده که شورای نگهبان بر روی مسائل بیشتر نظر بدهد.

وی گفت:در رابطه با ارائه لیست اموال مسئولان، در حال حاضر افرادی که جزو اصل ۱۴۴قرار می گیرند چون ابهامی ندارد اجرا می شود و بخشی که بین شورای نگهبان و مجلس اختلاف است، اجرا نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در رابطه با آتش سوزی در شبکه بهداشت شیروان برای از بین بردن اسناد، گفت: براساس گزارش اولیه سازمان بازرسی این آتش سوزی عمدی بوده و فردی هم در این خصوص دستگیر شد که هنوز نقش وی در آتش سوزی به اثبات نرسیده است، اما این فرد پرونده مالی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص کانال تلگرامی آمدنیوز گفت: قوه قضاییه با این شبکه ها برخورد می کند و کسانی که با شبکه های ضد انقلابی ارتباط داشته باشند اما نداند که این فرد شبکه ضد انقلاب است تذکر به آن اشکالی ندارد.

وی در رابطه با تذکر وزیر اطلاعات به برخی افراد که با شبکه های معاند ارتباط داشتند، گفت: هنوز اطلاع ندارم که دادستانی در مورد این افراد که از سوی وزیر اطلاعات به آن ها تذکر داده شده کاری انجام داده است و یا نه.

حکم نویسنده «کتاب شنود اشباح» صادر نشده است

وی در رابطه با حکم نویسنده «کتاب شنود اشباح» گفت:دادگاه آنها تشکیل شده، اما هنوز حکم صادر نشده و متهمان در زمان تشکیل دادگاه بازداشت نبودند، اما در حال حاضر از وضعیت بازداشت آنها اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که وکیلی در کرج به نام نسرین ستوده مدعی شده کودکی از سوی پدرش مورد آزار جنسی واقع شده،گفت:از دادستان کرج سوال کردم که گفت این خبر کذب محض است و دادستان گفته است که منتشر کننده خبر مورد تعقیب غذایی قرار می گیرد.

وی ادامه داد:در کرج خانواده ای هستند که پدر ومادر طلاق گرفته اند و دختر بچه تحت حضانت مادر قرار دارد و پدر می تواند در هفته یک بار در دادستانی با کودک ملاقات کند اما  نسرین ستوده وکیل رسمی هیچ کدام از طرف دعوا نیست و هیچ فردی از جمله مادر و مادر بزرگ کودک بازداشت نشده است.

وی در رابطه با پرونده دکل نفتی گفت: کیفرخواست صادر شده و به علت حجیم بودن پرونده برای آن تعیین وقت نشده است و دادگاه در حال مطالعه پرونده است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که احمدی نژاد دو پرونده داشته و در دیوان محاسبات برای آن حکم صادر شده است اما احمدی نژاد با مصاحبه هایی که انجام داده، مسئولیت و اختیارات دیوان محاسبات را زیر سوال برده است، گفت:دیوان محاسبات به پرونده های افرادی که در دولت مشغول به کار هستند رسیدگی می کند و اگر به جرمی برخورد کنند، پرونده را به قوه قضائیه ارسال می کنند و اگر به جرمی نرسند به قوه قضاییه ارسال نمی کند اما در حال حاضر نمی دانم که دیوان محاسبات در پرونده احمدی نژاد به چند جرم رسیده است.

امتناع دولت از معرفی نجومی بگیران به قوه قضائیه

وی در خصوص نجومی بگیران گفت:از ناحیه دولت و دیوان محاسبات هیچ کسی به عنوان مجرم به قوه قضاییه معرفی نشد و خود قوه قضاییه با توجه به گزارش سازمان بازرسی به افرادی رسیده است که تعدادی از افراد از ناحیه دادستانی مجرم شناخته شدند که ممکن است در دادگاه تبرئه شوند.

محسنی اژه ای گفت:بنده اطلاع ندارم چند نفر از نجومی بگیران در دیوان محاسبات حقوق خود را پس دادند و فقط من یک سوال داشتم که هیچ کس به آن پاسخ نداد و سوال این بود که آیا آقایانی که از شرکت ها سود کلان گرفتند تمام این شرکت ها سود ده بودند؟ تا جایی که ما اطلاع داریم تعدادی از این شرکت ها زیان ده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که پرونده بابک زنجانی توسط چندین قاضی مورد بررسی قرار گرفت که اخیرا شنیده شده یکی از قضات این پرونده از کار کنار گذشته شده است گفت:خیر در این پرونده ابتدا آقای سراج کار می کرد که به سازمان بازرسی رفت، بعد پرونده از سوی قاضی صلواتی و مقیسه بررسی شد که هیچ کدام از کار کنار گذاشته نشدند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که بسیاری از مردمی که به دادگاه ها مراجعه می کنند گرفتار هستند و مسئولان دادگاه با آنها خوب برخورد نمی کنند، گفت:بله بسیاری از افراد گرفتار هستند اما خیلی از افراد هم در دادگاه ها گرفتاری ایجاد می کنند و قضات تا جایی که می توانند با خوشرویی برخورد می کنند اما با این حال رئیس قوه قضاییه به قضات تاکید و سفارش کرد که صبرشان را زیاد کنند و قضات هم این کار را می کنند اما در دادگاه های کیفری کار بسیار سختی است، اخیرا در قوه قضاییه دستورالعمل تکریم ارباب رجوع  مصوب و ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برگزاری دادگاه خاوری طول کشیده و آیا قوه قضاییه ابزار برگزاری این دادگاه را دارد؟ گفت: بله اگر اموالی در داخل و یا خارج داشته باشد به آن رسیدگی می شود، اما اگر محکوم به بازداشت باشد نمی توانیم کاری کنیم.

تشکیل دادگاه پزشک تبریزی تا پایان شهریور

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در رابطه با پرونده پزشک تبریزی گفت:سوال اینجا است که غذای افراد خانواده این پزشک چه بوده و از کجا تهیه شده است؟ اما برای این پرونده کیفرخواست صادر و تعیین وقت شده است که اواخر این ماه دادگاه تشکیل می شود در این پرونده درخواست استفساریه شده بود که کارشناس به آن پاسخ داد و دادگاه تشکیل می شود.

معاون اول قوه قضاییه در رابطه با نحوه برخورد قوه قضاییه با زمین خواران گفت:قوه قضاییه با زمین خواران برخورد می کند و پیشگیری یکی از اولویت های دادستانی برای مقابله با تخریب اراضی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که اقای نوبخت در نشست خبری خود اعلام کرده پرونده نجومی بگیران در دولت تمام شده است، گفت:من هم گفتم که دولت در این پرونده کسی را به عنوام مجرم معرفی نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که چهار سال از پرونده احمدی نژاد می گذرد آیا به این پرونده رسیدگی می شود؟ بیان کرد : بله باید به این پرونده سریع تر رسیدگی شود.

پرونده دو روزنامه نگار به دادگاه ارسال نشده است

معاون اول قوه قضائیه در رابطه با پرونده دو روزنامه نگار ساسان  و یغما فخشامی گفت:پرونده این دونفر امنیتی است و به دادگاه ارسال نشده است.

وی درباره  تشکیل جلسات ستاد مبازره با مفاسد اقتصادی در دولت گفت:اطلاعی از تشکیل جلسات در دولت دوازدهم ندارم،اما نیازی به بازنگری در این ستاد نیست و فقط باید تقویت شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در رابطه با پرونده ریخته گران بیان کرد:این پرونده ۴۵متهم دارد و در حال رسیدگی است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ