خانه / سلامت / آیا iq قابل افزایش است؟ چگونه میتوان آی کیو را افزایش داد؟

آیا iq قابل افزایش است؟ چگونه میتوان آی کیو را افزایش داد؟

بیشتر مردم به اشتباه فکر می‌کنند IQ چیزی است که از هنگام تولد ثابت می‌ماند. در واقع مغز بینهایت انعطاف پذیر است و راههایی وجود دارد که می‌توانید ضریب هوشی‌تان را بالا ببرید.

حداقل اتفاقی که می‌افتد این است که می‌توانید عملکرد مغزتان را افزایش بدهید و استراتژی‌هایی را یاد بگیرید که توانایی شما را برای فرا گرفتن، به خاطر سپردن و بهره وری از دانش و اطلاعات‌تان بهبود ببخشد.

مجله سلامت روشهای تقویت حافظه داروی افزایش هوش تقویت حافظه بلند مدت تقویت حافظه با گیاهان دارویی برای تقویت حافظه چه بخوریم برای افزایش هوش چه بخوریم آیا iq قابل افزایش است آی کیو نرمال چند است آی کیو چیست آی کیو انیشتین چند بود

۱. بیشتر راه بروید

دکتر جان مدینا، بیولوژیست مولکولی در کتابش به نام «قوانین مغز» می‌نویسد: اگر قرار بود یک فضای کاملا ضد مغز طراحی کنیم، چیزی شبیه کلاس‌های درس و اتاق کارهای کنونی می‌‌شد. چرا؟ چون پروتئینی به نام BDNF (فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز) که زیر بنای مدارات سلولی در مغز را می‌سازد و تغذیه می‌کند، زمانی ایجاد می‌شود که شما از نظر فیزیکی فعال هستید. دکتر مدینا که BDNF را تغذیه کننده‌ی مغز می‌داند، گروهی از بچه‌ها را که در یک کلاس درس نشسته‌اند و به درس معلم گوش می‌دهند، یا کارمندی را که در اتاقی کوچک و تنگ پشت میزش نشسته و با کامپیوترش تایپ می‌کند، معادل لامپی می‌داند که خاموش است! اما اگر این بچه‌ها در زمین بازی باشند یا این کارمند در اطرافش قدم بزند، این لامپ هم روشن خواهد بود.

او توصیه می‌کند کارمندان و کارکنان، در اتاق کنفرانس روی تردمیل راه بروند و walking meeting داشته باشند، یعنی همانطو که گفتگو می‌کنند یا با تلفن حرف می‌زنند در اطراف خود قدم بزنند، یا اینکه هنگام چک کردن ایمیل و تایپ کردن، روی توپ ورزشی بنشینند.

دکتر مدینا توضیح می‌دهد در ۱۸ مطالعه‌ای که روی افراد سنین بالاتر انجام شد، آنهایی که ورزش می‌کردند، نسبت به کسانی که ورزش نمی‌کردند، از لحاظ حافظه‌ی بلند مدت، استدلال، توجه، حل مسئله، تفکر انتزاعی و … بسیار بهتر عمل کرده بودند. او اینگونه نتیجه گیری می‌کند که یک سبک زندگی فعال یعنی؛ نصف کردن ریسک زوال عقل و اختلال ادراک برای سنین بالا.

۲. نفس عمیق بکشید

پایین بودن سطح اکسیژن، عملکرد مغز را ضعیف می‌کند. با تنفس عمیق از طریق بینی می‌توانید عملکرد مغزتان را فورا بالا ببرید. نفس‌های عمیق، اکسیژن بیشتری وارد جریان خون و نهایتا مغز می‌کنند.

 

۳. دفتر رویدادهای روزانه داشته باشید

کاترین ام. کوکس، نویسنده‌ی کتاب «عادت‌های ذهنی سیصد نابغه»، عادت‌های ۳۰۰ فرد نابغه مانند نیوتن، اینیشتین و توماس جفرسون را مورد بررسی قرار داد و کشف کرد که همه‌ی آنها وسواس خاصی نسبت به دفتر رویدادهای روزانه داشتند و همه چیز را یادداشت می‌کردند. همچنین جالب است بدانید توماس ادیسون، ۳ میلیون صفحه یادداشت‌های شخصی و … در طول زندگی خود داشت.

می‌توانید به دفترچه‌ی یادداشت خود به عنوان فضایی گسترده‌ای برای مغزتان نگاه کنید. یادداشت کردن نه فقط به شما اجازه می‌دهد ایده‌های‌تان را ثبت کنید، بلکه کمک‌تان می‌کند آنها را بازنگری کرده و ساماندهی کنید.

۴. چیزهای جدید را کشف کنید

یک فرد باهوش کسی است که نسبت به بقیه، راههای ارتباطی عصبی بیشتری دارد. وقتی چیزهای جدیدی یاد می‌گیریم، راههای ارتباطی عصبی بیشتری می‌سازیم. مهارت‌های جدید یاد بگیرید، در دوره‌های آموزشی شرکت کنید یا کتابی با موضوع جدید بخوانید. یاد گرفتن چیزهای جدید، عصب زایی را تحریک می‌کنند.

۵. استراحت‌های کوتاه و مکرر داشته باشید

۲۰ دقیقه مطالعه و سپس یک استراحت کوتاه، روشی موثر است زیرا چیزهایی که می‌خوانیم یا فرا می‌گیریم، در شروع و پایان یک مطالعه به مدت طولانی‌تری در حافظه‌مان می‌مانند. برای خودتان یک تایمر کوچک تهیه کنید و آن را تنظیم کنید تا هر ۲۰ دقیقه را اعلام کند. هر وقت تایمر به صدا در آمد، یک استراحت کوتاه بکنید.

 

۶. حافظه‌تان را تقویت کنید

با کمک تکنیک‌های حافظه، مقدار اطلاعاتی را که می‌توانید به خاطر بسپارید افزایش دهید. یکی از بهترین راهها برای به خاطر سپاری اطلاعات، استفاده از آکرونیم (acronym) یا همان کلماتی هستند که مخفف حروف ابتدایی واژگان دیگر هستند.

این نوع ابزارهای کمکی حافظه می‌توانند به شما کمک کنند حجم زیادی از اطلاعات را در مدت زمانی کوتاه به خاطر بسپارید.

۷. صبحانه بخورید

خوردن صبحانه می‌تواند تمرکز، توانایی حل مسئله، عملکرد ذهنی، حافظه و خلق و خو را بهبود بدهد. صبحانه، اولین فرصتی است که بدن برای سوخت گیری گلوکز بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت بی‌غذایی دارد. گلوکز، منبع اصلی انرژی است.

۸. مدیتیشن کنید

عصب روانشناسان می‌گویند مدیتیشن می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد. اسکن‌های MRI مربوط به افرادی که مدتها بود مدیتیشن می‌کردند، فعالیت‌های بیشتری در مدارات مغزی مسئول در توجه را نشان داد. وقتی صداهای حواس پرت کن برای گروهی از مدیتیشن کننده‌های تحت MRI پخش شد، معلوم شد این صداهای مزاحم تاثیر بسیار کمی بر نواحی مربوط به هیجان و تصمیم گیری مغز گذاشته بودند.

۹. از مصرف قند اجتناب کنید

هر کربوهیدرات ساده‌ای مانند پاستا، نان سفید و چیپس سیب زمینی می‌تواند شما را خسته و خواب آلود کند، که به آن sugar blues می‌گویند، این احساس رخوت و بی‌انرژی بودن، فکر کردن را سخت می‌کند. چون انسولین زیادی ناگهان وارد جریان خون می‌شود تا با قند زیادی که وارد شده مقابله کند.

۱۰. هوش هیجانی‌تان را پرورش دهید

IQ بالا داشتن کافی نیست. ضریب هوشی بالا فقط عاملی بالقوه است. موضوع مهم این است که با این پتانسیل چکار قرار است بکنید؟ ضریب هوشی شما هر چه که هست، باید از آن بخوبی استفاده کنید. یکی از بهترین راههای بهره بردن از IQ، رشد و پرورش هوش هیجانی است.

سالهای زیادی است که تاکید زیادی روی جنبه‌های خاصی از هوش می‌شود، مانند:

. استدلال منطقی

. مهارت‌های ریاضی

. مهارت‌های فضایی

. درک شباهت‌ها

. مهارت‌های کلامی و …

اما در سالهای اخیر معلوم شده که افراد زیادی با تفکر نادرست و رفتار و ارتباط به شیوه‌هایی که احتمال موفقیت‌شان را سرکوب می‌کند، پتانسیل خود را هدر می‌دهند.

این هوش هیجانی شماست که به شما اجازه می‌دهد از سایر مهارت‌ها و استعدادهای‌تان بهره‌ی کامل را ببرید.

۱۱. از سرگرمی‌ها استفاده کنید

وقتی منتظر چیزی هستید یا حوصله‌تان سر رفته، خلاق باشید. جدول حل کنید، پازل بازی کنید و یا به برنامه‌های شنیداری گوش دهید.

۱۲. از تمام حس‌های‌تان استفاده کنید

دانشمندان دریافته‌اند مغز انسان با کمک تمام حواس (multi-sensory)، بهترین قدرت یادگیری را دارد. یچه‌ها و بزرگسالان زمانی که با استفاده از حس بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و حتی چشایی خود چیزی را یاد می‌گیرند، بیشترین بهره را از توانایی خود می‌برند.

مثلا کودکی که در حال فراگرفتن کلمه‌ی «بدون وزن» به صورت کلامی است، این اطلاعات را فقط از طریق شنیداری دریافت می‌کند. اما اگر به او فیلمی را نشان بدهد که یک سفینه در فضا معلق است و کلمه‌ی «بدون وزن» را بگویید، او تجربه‌ای دو جانبه از این کلمه خواهد داشت: هم این کلمه را می‌شنود و هم آن را می‌بیند.

این موضوع شامل حال بزرگسالان نیز می‌شود. اگر اطلاعاتی هست که سعی در یادگیری آن دارید، از راههای گوناگونی می‌توانید با درگیر کردن حس‌های‌تان آن را بهتر فرا بگیرید.

 

۱۳. بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها مصرف کنید

آنتی اکسیدان‌ها از تمام سلول‌های‌تان محافظت می‌کنند که شامل سلول‌های مغز هم می‌شود. برخی از غذاها، بیشترین آنتی اکسیدان‌ها را دارند مانند بلو بری، آلو، کشمش، بلک بری، سیر، کلم، کرن بری، توت فرنگی، اسفناج و رسپ بری. بالا بردن قدرت مغز، به شما این امکان را می‌دهد که کیفیت زندگی خود را بالا ببرید. از تکینک‌های گفته شده استفاده کنید تا ضریب هوشی‌تان را بالا برده و عملکرد مغزتان را بهبود بدهید، توانایی یادگیری‌تان را افزایش داده و با تمام پتانسیل IQ خود زندگی کنید.

منبع: برترینها

نظرتان را ثبت نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

*