از مبینا نصیری و آزاده نامداری تا وعده ازدواج و جزیره کیش / مجریانی که ممنوع‌ التصویر شدند + عکس

10

مدیران تلویزیون مثل مربیان فوتبال، مجریانشان را ارنج می کنند و داخل زمین می فرستند. یک مدیر حق دارد به هر دلیلی مجری اش را روی نیمکت ذخیره ها بنشاند و به او اجازه بازی ندهد اما بعضی وقت ها ترافیک نیمکت خیلی شلوغ می شود و خیلی ها اجازه حضور در زمین پیدا نمی کنند.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

در دوره مدیریت علی دارابی، معاون سابق سیما چنین وضعیتی را شاهد بودیم. اینکه یک مجری از حضور در قاب تلویزیون منع شود اتفاق عجیبی نیست. بینندگانی که مصاحبه جنجالی «فرزاد حسنی» با سردار رادان را به یاد می آورند، حتما می دانند که بعد از آن برنامه تا مدت ها سر و کله حسنی در تلویزیون پیدا نشد.

جواد یحیوی و رضا رشیدپور هم به خاطر موضع گیری های سیاسی شان و حرف هایی که روی آنتن زنده زدند چنین سرنوشتی پیدا کردند. در این شرایط، ما با مجری های انگشت شماری مواجه بودیم که علت محرومیت شان را می دانستند اما در دوره علی دارابی مجری هایی که کنار می رفتند تفهیم اتهام نمی شدند.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

هیچ کس به آنها نمی گفت که شما به این دلیل مشخص کنار گذاشته شده اید. مدام به آنها گفته می شد که شما هیچ مشکلی برای ادامه فعالیت ندارید و می توانید روی صندلی اجرای هر برنامه ای که دلتان خواست بنشینید. مدیران تلویزیون در رسانه ها تکرار می کردند که ما مجری ممنوع التصویر نداریم. هیچ یک از مجری هایی که ممنوع التصویر شده اند، نامه کتبی دریافت نکرده اند.

یکی از این مجریان که نمی خواهد نامش فاش شود، می گوید: «من در خانه ام پنج مجوز ساخت دارم. چند سال من را سر دواندند اما هیچ وقت نگفتند شما نمی توانی کاری بسازی. هر بار بهانه ای می آوردند. یک بار می گفتند ما کنداکتور نداریم و بار دیگر به ساختار برنامه ام گیر می دادند.»

او درباره اینکه چه پیگیری هایی برای رفع محرومیتش انجام داده می گوید: «چند بار تلفنی و حضوری با آقای دارابی صحبت کردم. ایشان می گفتند شما اصلا مشکلی نداری، برو کار کن.»

در این مطلب مروری داریم بر مجریانی که در دوره مدیریت علی دارابی حضوری جسته و گریخته در تلویزیون داشتند. در کنار آنها افرادی همچون علی ضیا، جعفر خسروی و هرمز شجاعی مهر هم بوده اند که هیچگاه طعم محرومیت را نچشیده اند.

راه دشوار معاون جدید

مرور مصاحبه های «علی دارابی» نشان می دهد که او همیشه بر فعالیت آزادانه همه مجری ها تاکید داشته است. دارابی در یکی از گفتگوهایش تاکید می کند: «یک مجری ممکن است بیرون از سازمان برایش اتفاقی بیفتد که به ما ارتباطی ندارد. وقتی یک مجری نمی تواند برنامه اجرا کند ما مقصر نیستیم. گاهی وقت ها هم خود مجری درخواست دارد که نباشد.»

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

هم اکنون پورمحمدی، معاون جدید سیما، تلویزیونی را تحویل می گیرد که خیلی از مجریانش پراکنده شده اند. سطح کیفی برنامه های گفتگومحور و غیرنمایشی نسبت به گذشته افت کرده است و معاون جدید باید دستی به سر و روی این برنامه ها بکشد؛ برنامه هایی که گرفتار قوانین عجیبی مثل همنشینی مجریان و مهمانان زن با زن و مرد با مرد با هم هستند و در حوزه محتوایی هم خیلی آزادی عمل ندارند.

ژیلا صادقی

انتشار عکس و حرف های غیرمجاز

ژیلا صادقی جزو مجریان قدیمی تلویزیون محسوب می شود که کارش را از سال ۷۷ آغاز کرد. او خودش هم به درستی نمی داند چرا ممنوع التصویر شده است: «من نامه ای مبنی بر ممنوعیت تصویر ندارم، منتهی دوستان در حوزه ریاست خواستند این اتفاق بیفتد، ما هم پذیرفتیم.»

در این مدت می خواست در برنامه «ویتامین سه» حضور یابد که به سد ممنوع التصویری برخورد کرد. حضورش در شبکه های یک و جام جم هم منوط به حل مشکل ممنوعیتش شد. او اولین مجری بود که در پیام های بازرگانی تلویزیون شرکت و یک محصول را تبلیغ کرد. بعضی ها این مسئله را علت ممنوع التصویری اش می دانند ولی خودش می گوید که این اتفاق با مجوز صدا و سیما رخ داده است و کاری غیرقانونی نبوده است.

شنیده می شود که او در نشستی تخصصی حرف هایی زده که به مذاق بعضی ها خوش نیامده و همین حرف ها به سوءتفاهم ها دامن زده است. همچنین او عکس هایی از خودش در فضای اینترنتی منتشر کرد که در آنها حجاب معمولی صدا و سیمایی را رعایت نکرده بود. این نکته هم می تواند دلیلی برای توقف فعالیتش باشد.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی
 محمود شهریاری

خوردن «هلو»ی ممنوع

محمود شهریاری را قدیمی ها با دیالوگ آهنگین «بخور، بخور» می شناسند. او مجری قابل کنترلی نیست. حتی ممکن است در یک برنامه زنده کتش را با کت احمدزاده و روشن پژوه گره بزند و از رویش بپرد. او سابقه چند بار ممنوع التصویری را در کارنامه دارد.

شهریاری خیلی بدشانس بود که مهمانش در پاسخ به یک سوال کلمه «هلو» را بر زبان آورد. البته خیلی ها معتقدند سوال شهریاری هم اشکال فنی داشت و نباید چنین چیزی را می پرسید. او در برنامه شبکه زنده رود اصفهان از امیر جعفری پرسید شما همسرتان (ریما رامین فر) را شبیه به چه میوه ای می بینید. این سوال و جواب سرانجام خوبی نداشت و منجر به محرومیت شهریاری از قاب تصویر شد. او که هر سال با «جشن رمضان» شبکه تهران به خانه روزه داران می آمد از این برنامه کنار گذاشته شد.

مدتی بعد او را در شبکه کم بیننده و مهجور «بازار» دیدیم. برنامه ای با عنوان «از همین امروز» که خیلی زود متوقف شد. همکاری نصفه و نیمه شهریاری با فتیله ای ها هم دوام زیادی نداشت.

او درباره محرومیت خودش و همکارانش نظر جالبی دارد: «درباره ممنوع الکاری مجریان، هیچ خبری به شخص مورد نظر نمی دهند و حتی علتش را هم توضیح نمی دهند. اصلا از او توضیح هم نمی خواهند. حکم را غیابی صادر و اجرا می کنند و شما باید از طریق جراید و افکار عمومی بشنوید که ممنوع الکار شده اید.»

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

محمدرضا شهیدی فرد

حرف های غیرصمیمانه در نشست صمیمانه

«محمدرضا شهیدی فرد» را از سال ۱۳۹۰ دیگر در تلویزیون ندیدیم. او با برنامه «پارک ملت» یکی از بهترین کارهای گفتگومحور شبانه را روانه آنتن کرد. درباره ممنوعیت او گمانه های زیادی وجود دارد. شهیدی فرد در شبی که عماد افروغ حرف های خارج از چارچوبی را زد سکوت کرد و چیزی نگفت.
این مجری در شب های بعدی در غیاب افروغ توضیحاتی را درباره جملات مهمانش بیان کرد اما نتوانست آب رفته را به جوی برگرداند. منتقدانش معتقد بودند که او از اول نباید یک مهمان مسئله دار را به برنامه اش دعوت کند که بعد اینگونه کاسه «چه کنم» در دست بگیرد.

چند ماه بعد او در نشست صمیمانه مجریان با معاون سیما حرف های غیرصمیمانه ای زد که کار دستش داد. انتقادات او از اوضاع و احوال تلویزیون اینقدر تند و تیز بود که همانجا خیلی ها احتمال دادند برنامه «پارک ملت» به زودی به نقطه پایان برسد. در جریان مناظره های انتخاباتی شنیده شد که قرار است شهیدی فرد یکی از مجری ها باشد اما این اتفاق نیفتاد. شهیدی فرد با آنکه سه سال در تلویزیون غیبت داشته، خودش محرومیتش را تکذیب می کند.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

فرزاد حسنی

ممنوعیت پی در پی

گویا در دوره دارابی برخوردهای نامتعارفش با آزاده نامداری – همسر سابق اش – در ویژه برنامه نوروز ۹۲ شبکه دو باعث شد تا او به سوی ممنوع التصویری اعلام نشده ای برود.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

مبنیا نصیری

جوان ترین مجری ممنوع التصویر شده

در بین مجری هایی که ممنوع التصویر شده اند، مبینا نصیری از همه کم سن و سال تر است. احتمالا شما هم کلیپ دیالوگ خط قرمزی اش را دیده اید. کلیپی که در «صرفا جهت اطلاع» هم پخش شد و خیلی سر و صدا به پا کرد.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

خانم مجری خطاب به آقای مجری در برنامه زنده شبکه یک صدا و سیما گفت: «شما جیگر دوست دارید؟!» مبینا نصیری در حال خواندن پیامک های بینندگان است که یکدفعه مکث می کند و آقای مجری دلیل این مکث را می پرسد که خانم مجری با لبخند از آقای مجری می پرسد شما جیگر دوست داری؟

نصیری از جمله مجریان پرکار تلویزیون بود و در برنامه های «امروز هنوز تموم نشده»، «سیمای خانواده» و «صعود» اجرا داشت اما به تدریج اجرای این برنامه ها را به فرد دیگری واگذار کرد. او پس از مدتی غیبت با برنامه «اینجا ایران است» از شبکه جام جم به تلویزیون بازگشت.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی
 فرزاد جمشیدی

وعده ازدواج و جزیره کیش

فرزاد جمشیدی تنها مجری است که به خاطر اتفاقی خارج از سازمان صدا و سیما، آنتن زنده را از دست داد. او با برنامه زنده «یاد خدا» در سحرهای ماه رمضان مهمان خانه روزه داران می شد. علت توقف ناگهانی این برنامه عارضه قلبی و بستری شدن جمشیدی در بیمارستان عنوان شد ولی برخی علت را در یک پرونده شخصی می دانستند. او گرفتار یک ماجرای خانوادگی شد که اتفاقا شاکی سمج و سفت و سختی داشت.

زنی که مدام درباره وعده ازدواج آقای مجری و رفتن شان به جزیره کیش صحبت می کرد حسابی فرزاد جمشیدی را به دردسر انداخت. او ۲۹ خرداد نیز در نامه ای اعلام کرد برای همیشه از اجرا خداحافظی می کند. مدیران تلویزیون چند بار سعی کردند جمشیدی را به آنتن برگردانند و همه چیز را عادی جلوه دهند اما او خودش آنقدر اضطراب داشت که نتوانست از عهده اجرا بربیاید.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

احسان علیخانی

از جام جم تا محله احمدی نژاد

سال ۹۱ برای احسان علیخانی سال خوبی نبود. ضرب المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» برای او کارکردی وارونه داشت. او در ویژه برنامه سال تحویل حرف هایی زد که نباید می زد. شوخی با احمدی نژاد و زیر سوال بردن عملکردش آن زمان جزو خط قرمزهای تلویزیون محسوب می شد و علیخانی با خنده و شوخی از این خط عبور کرد. محتوای حرف های این مجری بازیگوش را همه به یاد دارند. او گفت: «رییس جمهور محترم در مجلس سخنانی گفتند ولی گرانی در کشور وجود دارد و مردم در فشار اقتصادی هستند. جناب آقای احمدی نژاد! فکری به حال این گرانی ها بکنید؛ همه ملت که نمی توانند بیایند از محله شما خرید کنند.»

کسی فکری به حال گرانی ها نکرد و حرف های این مجری نتیجه ای جز گوشه نشینی اش نداشت. پس از پخش برنامه زمزمه هایی شنیده شد مبنی بر اینکه علیخانی از طرف مدیران تلویزیون توبیخ شده است.

کسی از صحت و سقم ماجرا اطلاعی پیدا نکرد؛ اما چند ماه بعد مردم دیدند که «علی ضیا» به جای علیخانی بر صندلی اجرای «ماه عسل» نشست. سهم علیخانی از آنتن ۹۱ فقط اجرای ویژه برنامه شب یلدا و یک برنامه غیرزنده بود. او در برنامه «پشت صحنه» که اوایل بهمن ماه پخش شد، روبروی قهرمان های المپیک نشست و با آنها گفتگو کرد.

علیخانی در سال ۹۲ دوباره اجرای برنامه «ماه عسل» را به عهده گرفت؛ در روزهایی که دیگر خبری از احمدی نژاد نبود و حسن روحانی جایگزین رییس جمهور قبلی شده بود.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی

آزاده نامداری

محرومیت به خاطر اختلاط غیرمعمول زن و مرد

ویژه برنامه سال تحویل ۹۱ علاوه بر احسان علیخانی یک قربانی دیگر هم داشت. آزاده نامداری هم بعد از این برنامه کنار گذاشته شد. برای خیلی ها این سوال پیش آمد که وقتی جمله تند و تیز از زبان علیخانی خارج شده؛ پس چرا همکارش یعنی نامداری باید برکنار شود؟ جواب این سوال ساده است. همان زمان گفته شد که در این برنامه «اختلاط غیرمعمول زن و مرد» اتفاق افتاده و این دو مجری به همین خاطر تذکر دریافت کرده اند.

نکته جالب این است که چند روز بعد یعنی در تاریخ چهاردهم فروردین ۱۳۹۱ صدا و سیما از هر دو نفر تقدیر کرد. از علیخانی به خاطر اجرایش و از نامداری به خاطر طراحی و نویسندگی اش. پس از این برنامه، نامداری را سال یک بار در حال اجرا دیدیم. یک سال با جعفر خسروی و سال دیگر در کنار فرزاد حسنی، یک بار هم اسمش در تیتراژ برنامه «پشت صحنه» (علیخانی) به عنوان نویسنده آمد که بعدها حذف شد.

او بعدها به مستندسازی پناه آورد که حرفه اصلی و مورد علاقه اش نبود. بعد از بالا گرفتن ماجراهای طلاقش و آمدن فرزاد حسنی به برنامه زنده پخش مستند «خانومی که شما باشی» از شبکه دو هم متوقف شد. او از کسانی است که گفته می شود با آمدن پورمحمدی با قدرت به سیما برخواهد گشت.

همسر محمود شهریاری همسر مبینا نصیری همسر ژیلا صادقی بیوگرافی مبینا نصیری بیوگرافی علی دارابی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 10 )
  1. نازنین می گوید

    ان ها کوه ها

  2. گندم می گوید

    از همشون بدم یاد

  3. پیام می گوید

    وقتی در صدا و سیما رو تخته کردن به روی جوون های مملکت و حاضر نیستن ذره ای به استعداد های جوونا بها بدن و فقط دار و دسته های خودشونو راه میدن به فکر اینم باشن.
    یه عمره صدا و سیما حتی یه بارم آگهی استخدام نداده و هیچ گزینشی نداره و فقط از طریق آشناهای خودشون و کسانی که خودشون میشناسن نیرو میگیره.
    این همه فارغ التحصیل زبان های خارجی دانشگاه های درجه یک کشور وجود داره که باید برن خ انقلاب صفحه ای هزار تومان ترجمه کنن اونوقت یه نفرو میارن خرجشو میدن یه کشور اروپایی زندگی کنه زبون یاد بگیره بعد چنتا گزارش بفرسته.
    با استعداد ترین آدم دنیا هم که باشی نمیذارن وارد سازمان بشی حتی تو سایت دانشگاه صدا و سیما هم نوشته تحصیل در این مرکز به معنی استخدام در صدا و سیما نیست.

  4. امید می گوید

    از اون مجری برنامه مذهبی بدم اومد که میگن با دوست دخترش مسافرت هم میرفته و تو هتل ها جای دخترش جا میزده .

    1. گندم می گوید

      اره من حالم ازش بهم میخوره خجالت نمیکشه مرتیکه

    2. هادی می گوید

      چیزیو که نسبت بهش اطلاع کافی ندارید قضاوت نکنید.این حرفا همش حق الناسه ها! شما از کجا می دونید همچین جریانی واقعیت داره؟!!
      لا اله الا الله

  5. همینی که هست می گوید

    علیخانی را باید زمانی دکش میکردن که اون مصاحبه مسخره را با جومونگ داشت…البته خودش را مسخره کرد با اون حرف زدنش…میخواست حرف بزنه صحبت کرد

    1. زهرا می گوید

      متاسفم برای همه کسایی که نفهمیده ونسنجیده حرف میزنن مثل شما,شما چون بیسوادی ونمیفهمی که آقای علیخانی چقدر باسواده اینطورخواستاربیرون رفتنش میشی,همین شما اگه بگن کنار علیخانی بشین به دوتا ازسوالاش جواب بده مطمئنا کم میاری

  6. مرادی می گوید

    ژیلا صادقی یه موجود کاملا بی .. و .فهمه بخاطر توهین به مردم کرج ممنوع التصویر شد موقع حرف زدن هم و مثل دخترای چاقو کش ادا و اطفار در می آورد

  7. باران می گوید

    من وقتی اقای جمشیدی برنامه اجرامیکردهمه اش دعامیکردمش نمیدونم به اش تهمت زدن یانه برام قابل قبول نیست حرفهایی که درموردش زده شده.