طرز تهیه سالاد سزار با سرکه بالزامیک +طرز تهیه سس ورستر شایر

1

سالاد سزار با فیله مرغ مجلسی و برای مهمانی، طرز تهیه سالاد سزار با سرکه بالزامیک ،  سالاد سزار رستوران ،  سالاد سزار شف طیبه ، سالاد سزار ساناز ، جایگزین سس ورستر شایر ، موارد استفاده سس ورستر شایر

سالاد سزار، سالاد محبوبی است که اولین بار توسط سرآشپز سزار کاردینی (cesare cardini) که یکی از مهاجران جنگ جهانی اول به ایالت کالیفرنیا و شهر سن‌دیه‌گو بود؛ درست شد.
سزار کاردینی بعد از چند سال کار در سن‌دیه‌گو، به تجوانای مکزیک مهاجرت و در همان جا رستوران خود را برپا کرد. در سال ۱۹۲۴ میلادی برای جشن ۴ جولای، سزار این سالاد محبوب را درست می‌کند. جالب این است که این سالاد، به دلیل کمبود مواد اولیه در رستوران سزار به ‌وجود آمد، مخلوطی از مزه‌های کاملاً سنتی ایتالیایی که از آن روز تا به حال هر کسی آن را خورده به طرفداران این سالاد پیوسته. پنیر پارمزان، کاهو و روغن زیتون بکر به همراه سس ورسترشایر (Worcestershire) که معمولاً در آمریکا برای سس سالاد استفاده می‌شود. این سالاد خوشمزه در ۲۰ دقیقه تهیه می‌شود. قدمت این سالاد به ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم غذای ایتالیایی طرز تهیه سس ورستر شایر طرز تهیه سس طرز تهیه سالاد سزار با سرکه بالزامیک طرز تهیه سالاد سزار سس سزار ایتالیایی سالاد سزار رستوران تزیین زیبای سالاد انواع سالاد مجلسی انواع سالاد برای مهمانی آموزش انواع سس آشپزی ساده سریع و آسان

روش اول

طرز تهیه سالاد سزار با روش اصیل و کاملاً ایتالیایی

زمان آماده سازی : حداکثر ۳۰ دقیقه

مواد لازم سالا سزار :

مناسب برای :۵ نفر

کاهو تازه                   ۱ عدد

نان تست                  ۴-۳ عدد

روغن زیتون بکر          ۱۵۰ میلی‌لیتر

پنیر پارمزان               ۱۰۰گرم

سرکه سفید             ۱ قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ                   ۱ عدد

سیر                        ۲حبه

آب‌لیموی تازه            ۲ قاشق غذاخوری

سس ورسترشایر      ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سالاد سزار:

برای درست کردن این سالاد باید قسمت‌های سالم و تازه کاهو را انتخاب کرده. سپس برگ‌ها را خوب بشوییم و خشک‌کنیم.

دور نان‌های تست را به صورت یک قاب برش می‌زنیم و کنار می‌گذاریم (دور نان چون خشک‌تر است، سس و مواد را خوب به خود جذب نمی‌کند. به همین دلیل دور نان را جدا می‌کنیم و از بقیه نان استفاده می‌کنیم) قسمت‌های سفید و اسفنجی نان را به ابعاد ۱ سانتیمتری برش داده و در تابه نچسب که آغشته به کمی روغن و سیر له شده است با حرارت ملایم، تست می‌کنیم.

برای آماده‌سازی سس سالاد ابتدا آب‌لیمو، تخم‌مرغ (تخم‌مرغ را ۱ دقیقه آب‌پز کنید)، سرکه سفید یا سرکه سیب، سس ورسترشایر، نمک و فلفل را مخلوط کرده با هم زن یا غذا ساز خوب مخلوط می‌کنیم بعد از حدود ۵ دقیقه، کم‌کم شروع به اضافه کردن روغن می‌کنیم تا حالت مایونز به خود بگیرد و کمی غلیظ شود.

برای سرو این سالاد کافی است برگ‌های تازه کاهو را خردکرده و در ظرف مناسب ریخته، نان‌های تست‌شده و پنیر پارمزان رنده شده را روی آن بریزید و در ‌‌نهایت سس محبوب (آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها) را به آن اضافه کنید.

در نقاط مختلف دنیا به دلیل کمبود وقت و مسائل مختلف دیگر تغییراتی در این سالاد به وجود آمده است ولی دستور تهیه‌ای که ذکر شد در واقع اصیل‌ترین دستور تهیه سالاد سزار است.

با گذشت زمان این  سالاد با مناطق مختلف جغرافیایی تغییراتی کرده. گاهی آن را غنی‌تر و مزه‌دار‌تر می‌کنند و یا به آن سینه مرغ گریل شده، بیکن (در کشورهای غربی)، ماهی دودی یا میگو (در کشورهای ساحلی) اضافه‌ می‌کنند.

شما می‌توانید بسته به ذائقه خود افزودنی مناسب را اضافه کرده و سالاد سزار مورد پسند خود را پیدا کنید.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم غذای ایتالیایی طرز تهیه سس ورستر شایر طرز تهیه سس طرز تهیه سالاد سزار با سرکه بالزامیک طرز تهیه سالاد سزار سس سزار ایتالیایی سالاد سزار رستوران تزیین زیبای سالاد انواع سالاد مجلسی انواع سالاد برای مهمانی آموزش انواع سس آشپزی ساده سریع و آسان

طرز تهیه سس ورستر شایر

مواد لازم جهت تهیه سس ورستر شایر :

 روغن زیتون  ۲ قاشق چای خوری
 پیاز خرد شده  ۱ عدد
 فلفل سبز بدون هسته و خرد شده  ۱ عدد
 سرکه  ۲ فنجان
 شربت ذرت  ۱ و ۱/۲ فنجان
آب ۱ فنجان
لیمو شیرین پوست کنده و درشت خرد شده نصف لیمو
ترب سفید رنده شده ۲ قاشق غذاخوری
فیله ماهی خشک و خرد شده ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
سیر خرد شده ۲ حبه بزرگ
نمک ۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه ۳/۴ قاشق چای خوری
میخک پودر شده ۱/۸ قاشق چای خوری

طرز تهیه سس ورستر شایر:

روغن زیتون را داخل ماهی تابه بزرگی ریخته و روی حرارت ملایم گرم می کنیم. پیاز و فلفل سبز را اضافه کرده حدودا ۳ دقیقه روی حرارت می گذاریم تا پیاز نرم بشود.
سرکه، شربت ذرت، آب، لیمو، ترب سفید، ماهی، سیر، نمک، فلفل سیاه و میخک ا اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به جوش بیاید. سپس حرارت را کم می کنیم و حدود ۴۰ دقیقه روی حرارت کم می گذاریم تا کم کم بجوشد و به ۳ فنجان برسد. در این مدت هم چند دقیقه یکبار هم میزنیم.
سس را در ظرف مورد نظر (نباید آلومینیومی باشد) می ریزیم و روی ظرف را می پوشانیم و اجازه می دهیم سس خنک بشود.

نکته در مورد نگهداری سس ورسترشایر:
* از این مقدار مواد اولیه ۳ فنجان سس بدست می آید.
* این سس در یخچال در ظرف در بسته به مدت ۱ هفته قابلیت نگهداری دارد.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم غذای ایتالیایی طرز تهیه سس ورستر شایر طرز تهیه سس طرز تهیه سالاد سزار با سرکه بالزامیک طرز تهیه سالاد سزار سس سزار ایتالیایی سالاد سزار رستوران تزیین زیبای سالاد انواع سالاد مجلسی انواع سالاد برای مهمانی آموزش انواع سس آشپزی ساده سریع و آسان
سالاد سزار با مرغ سوخاری

روش دوم

مـواد لازم   (برای ۴ نفر)

سینه مرغ                   ۱۵۰گرم- ۲۵۰کیلوکالری

نان تست سبوس دار      ۹۰گرم- ۲۴۰کیلوکالری

کاهو پیچ                     ۶لیوان- ۱۵۰کیلوکالری

پنیر پارمیزان رنده شده    ۹۰گرم- ۱۱۰کیلوکالری

فلفل سیاه به میزان        به میزان دلخواه- ۰کیلوکالری

روغن زیتون                   ۲مرباخوری- ۹۰کیلوکالری

سس سالاد                 ۴غذاخوری- ۳۶۰کیلوکالری

طـرز تهیه

نان تست را در ابعاد کوچک (به اندازه حبه قند) برش و در یک قاشق مرباخوری روغن زیتون تفت دهید. سپس تکه‌های نان را روی حوله یک بار مصرف بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته شود. تکه‌های مرغ را نیز در تابه خط دار که کف آن با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون چرب شده است، گریل کنید و سپس برش بزنید. در کاسه‌ای بزرگ، کاهوها را به قطعات بزرگی خرد کنید. برای تهیه سس این سالاد هم یک زرده تخم مرغ را در مخلوط کن بریزید و کم کم و هنگام کار کردن مخلوط کن، به آن روغن زیتون اضافه کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا مایع غلیظی به دست آید. سپس به این مخلوط آب یک لیموی تازه را اضافه کنید و کمی در آن سرکه بریزید. بعد از تهیه سس اولیه، برای این حجم سالاد، ۴ قاشق غذاخوری از سس را با نیمی از پنیر پارمیزان مخلوط کنید. هنگام سرو سالاد نیز ابتدا کاهو را اضافه کنید، روی آنها سس مخلوط شده با پنیر پارمیزان بریزید، سپس مرغ‌های گریل شده را بیفزایید و سپس تکه‌های نان را قرار دهید و در آخر روی تمام محتویات پنیر پارمیزان بپاشید. به این ترتیب سالاد شما آماده سرو خواهدبود.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم غذای ایتالیایی طرز تهیه سس ورستر شایر طرز تهیه سس طرز تهیه سالاد سزار با سرکه بالزامیک طرز تهیه سالاد سزار سس سزار ایتالیایی سالاد سزار رستوران تزیین زیبای سالاد انواع سالاد مجلسی انواع سالاد برای مهمانی آموزش انواع سس آشپزی ساده سریع و آسان

روش سوم (روش سریع و ساده آماده کردن سالاد سزار)

مواد لازم برای بشقاب یک نفره:

کاهو                                 ۶ برگ

نان تست                          ۱ عدد

پودر پنیر پارمزان                  ۱ قاشق غذاخوری

فیله‌ی مرغ                         ۱ عدد

گردو                                  ۳ عدد

مواد لازم برای سس

روغن زیتون                          یک چهارم پیمانه

سس مایونز                         ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و پودر سیر           به میزان لازم

آب لیموترش                         ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا کاهو را در بشقاب خرد می‌کنیم.
فیله‌ی مرغ را هم می توانید در فر گریل کنید و یا اینکه با کمی نمک و فلفل آب پز کرده و خردکنید و روی کاهو بریزید.

نان تست را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و به روغن زیتون آغشته کنید و در ساندویچ ساز تست کنید تا برشته شود بعد روی کاهو بریزید.

نکته:

می‌توانید در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید تا برشته شود یا حتی می‌شود از مایکروفر هم برای این منظور استفاده کنید قدرت ۱۰۰ و هر ۲۰ ثانیه کنترل کنید تا نان‌ها نسوزد.
برای داشتن طعم مطلوب یک قاشق مرباخوری روغن زیتون روی نان‌ها بریزید.

گردوها را کمی در آب خیس کرده و آن را روی کاهوها بریزید.

مواد سس را باهم مخلوط کرده و کمی هم بزنید و روی سالاد بریزید.

بجای سس مایونز می تونید از سس هزار جزیره هم استفاده کنید بالطبع طعم بهتری خواهد داشت.

پنیر پارمزان را روی همه‌ی مواد بپاشید.
به جای پودر سیر از سیر تازه و به جای نان تست از نان سوخاری هم می تونید استفاده کنید.

این سالاد یک شام سبک و مقوی هم محسوب می‌شود.

۱۰ راز سالاد سزار برای خوشمزه‌تر شدن آن

سالاد سزار از سالادهای ایتالیایی است که در سال‌های اخیر در منوی رستوران‌های ایتالیایی به چشم می‌خورد. در تهیه این سالاد گاهی اشتباه‌هایی می‌بینیم که نشان از ناآگاهی تهیه کننده سالاد دارد. سالاد سزار، سالادی است که با پنیر پارمیزان طعم دار می‌شود، به آن سس مایونز اضافه نمی‌کنند و با مرغ گریل شده (نه سرخ شده) یا بدون آن و نان‌های تست سرخ شده در روغن زیتون آماده سرو می‌شود. علاوه بر اینها، نکته های دیگری نیز وجود دارد که رعایتشان به هر چه خوشمزه‌تر شدن این سالاد کمک می‌کند:

۱- برای طعم‌دار کردن برش‌های نان، بهتر است آنها را با کمی سیر تازه سرخ کنید و البته توصیه اکید ما آن است که روغن مصرفی‌تان روغن زیتون بودار باشد. زمان سرخ کردن هم نباید بیش از ۱ تا ۲ دقیقه طول بکشد.

۲- هرگز در تهیه این سالاد سس مایونز و سایر سس‌هایی که برای سرو سالادهای مختلف استفاده می‌شوند، به کار نبرید. سسی که با این سالاد سرو می‌شود، شبیه به مایونز است اما ترکیب‌های دیگری دارد و حتما باید با پنیر پارمیزان رنده شده مخلوط شود.

۳- کاهوهایی که برای تهیه این سالاد استفاده می‌شوند، کاهو پیچ یا کاهوی رسمی خودمان است که البته باید به برش‌های نسبتا بزرگی برش بخورند. یادتان باشد که کاهو در این سالاد ریز خرد نمی‌شود.

۴- در ایتالیا اگر سالاد سزار با مرغ سرو شود، فقط مرغ گریل شده در صفحات چدنی، استفاده می‌شود، یعنی مرغ پخته ریش ریش شده به هیچ وجه در تهیه این سالاد به کار نمی‌رود. البته می‌توان مرغ را به این سالاد اضافه نکرد.

۵- هرگز در سالاد سزار خیار و هویج نریزید. اگر در این سالاد برش‌هایی از این سبزی‌ها را دیدید، بدانید که تهیه کننده آن از دستور آماده سازی سالاد سزار کلاسیک ایتالیا آگاهی ندارد.

۶- هرگز روی نان‌های خردشده سس نزنید زیرا این کار باعث نرم شدن برش‌های نان می‌شود و تردی خود را از دست می‌دهند و چندان دلچسب نخواهند بود.

۷- کروتن (نان سوخاری) به این سالاد حجم می‌دهد. ۳ فنجان تکه‌های کوچک کروتن را با ۳ قاشق روغن زیتون مخلوط‌کنید. نمک و فلفل سیاه را چاشنی آن کنید. سپس آن را در سینی فر روی کاغذ روغنی ریخته و بگذارید در فر در دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزد و طلایی شود. اگر از آنچووی خوشتان می‌آید، کمی از فیله آن رویش بریزید.

۸- باید از برگ‌های کوچک وسط کاهو استفاده کنید و آن‌ها را خرد نکنید. برای شش نفر، ۳ کاهو کافی است. تردی و کوچکی برگ‌های وسط کاهو به این سالاد زیبایی و تازگی خوبی می‌دهند.

۹- پنیر سالاد سزار با پنیر پارمزان رنده شده روی آن، خیلی خوب به نظر می‌رسد، ولی این تکه‌های پنیر مزه سس را خفه می‌کنند. بجای تکه‌تکه کردن پنیر، آن را ریزریز رنده کنید.

۱۰- برای مخلوط کردن انبر سالاد را کنار بگذارید و با دست به آرامی کاهو، کروتن و سس را مخلوط‌کنید. سپس پارمزان رنده شده را رویش بریزید.

نکات تغذیه‌ای سالاد سزار

اگر یبوست دارید

کاهو در این سالاد یکی از سبزی‌هایی است که به دلیل آب و فیبر فراوان به عملکرد بهتر سیستم گوارشی تان کمک می‌کند البته می‌توانید روی این سالاد کمی هم سبوس گندم بپاشید تا فیبر دریافتی تان بیشتر شود.

اگر چربی خون دارید

بهتر است پنیری که به این سالاد اضافه می‌کنید، محدود باشد زیرا پنیرهای فرایند شده دارای چربی و کالری بیشتری هستند. در ضمن، کمی سیر خام بیفزایید و مقداری شوید تازه هم در سالاد تان بریزید. به این ترتیب، با اینکه سالاد سزار با نوع اصلی‌اش کمی متفاوت خواهد بود، دارای موادغذایی است که خوردنشان به تنظیم چربی خون کمک می‌کند.

اگر چاق هستید

بهتر است سس کمتری به این سالاد اضافه کنید و برش‌های نان را با حداقل روغن سرخ کنید به این ترتیب میزان کالری دریافتی تان تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. البته افزودن گوجه فرنگی گیلاسی و ریحان نیز بر میزان فیبر دریافتی می‌افزاید و قدرت سیرکنندگی سالاد را افزایش خواهد داد.
زرده خام تخم‌مرغ

برای نوزادان، سالمندان، خانم‌های باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، زرده خام تخم‌مرغ توصیه نمی‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. azinro می گوید

    این سالاد جذاب و خفن