بیوگرافی و مصاحبه ای مفصل با محمدرضا گلزار ۹۲ ( گلزار در سریال تلویزیونی بازی می کند ! )

1

محمدرضا گلزار (زاده ۱ فروردین ۱۳۵۶) بازیگر سینما، نوازنده گیتار، خواننده و مدل آگهی‌های تبلیغاتی ایرانی است. وی را بیشتر به عنوان یک مدل سینمایی میشناسند. گلزار در اواخر دهه ۷۰ شمسی در ایران به شهرت رسید.

مصاحبه هنرمندان مصاحبه محمد رضا گلزار مصاحبه بازیگران محمدرضا گلزار در تلویزیون ماشین محمدرضا گلزار کارنامه محمدرضا گلزار فیلم محمدرضا گلزار عروسی محمدرضا گلزار سریال محمدرضا گلزار خانه محمدرضا گلزار جدید ترین فیلم محمدرضا گلزار بیوگرافی محمدرضا گلزار بیوگرافی بازیگران ازدواج محمدرضا گلزار

بانی فیلم، مروری به فیلم های کارنامه محمدرضا گلزار نشان دهنده این نکته است که اغلب این آثار با توفیق تجاری مواجه شده اند. در واقع گلزار یکی از چهره های برتر اقتصاد سینمای در یک دهه اخیر است . بازیگری که مردم دوستش داشته اند و به خاطر این علاقه حتی به تماشای فیلم های معمولی اش نیز نشسته اند.

خیلی ها در آرزوی رسیدن به جایگاه سوپراستاری در سینما تلاش کردند وعده ای هم متوهم شدند که چنین جایگاهی دارند .در مورد گلزار اما به نظر می سد هم اتفاق نظر دارند که او سوپر استاری موفق و محبوب است. بعد از نظر سنجی جنجالی در سایت روزنامه بانی فیلم که میان ۱۲ بازیگر انجام شد محمدرضا گلزار توانست رتبه نخست را کسب کند و با میزان رای ۱۲۷۶۱۱ در جایگاه نخست بایستد.

چنین اتفاقی باز هم یک اصل مهم را ثابت کرد که ذائقه سوپر استاردوستی مخاطب ایرانی را نمی توان از او گرفت . به همین بهانه و لطف مخاطبینی که در این سنجی شرکت کردند فرصتی پیش آمد تا با ستاره ای که در نظر سنجی ها در جایگاه نخست ایستاد گفت و گو کنیم .

*در نظر سنجی روزنامه بانی فیلم محمدرضا گلزار رتبه نخست را به دست آورد. از این انتخاب مردم چه حسی دارید.

باید درهمین گفتگویی که تقریبا پس از دو سال محقق شده از همه آنها تشکر کنم . مردم مهربان و دوست داشتنی که لطفشان همیشه شامل حال من شده و همراه من بودند. همچنین دوست دارم تشکر ویژه ای از گروه گلزاری ها بکنم . باید بدانند که عاشقانه دوستشان دارم . در ضمن برای همه کسانی که در این نظر سنجی به من رای ندادند هم احترام زیادی قائلم چون من و همکارانم عضو یک خانواده ایم.

مصاحبه هنرمندان مصاحبه محمد رضا گلزار مصاحبه بازیگران محمدرضا گلزار در تلویزیون ماشین محمدرضا گلزار کارنامه محمدرضا گلزار فیلم محمدرضا گلزار عروسی محمدرضا گلزار سریال محمدرضا گلزار خانه محمدرضا گلزار جدید ترین فیلم محمدرضا گلزار بیوگرافی محمدرضا گلزار بیوگرافی بازیگران ازدواج محمدرضا گلزار

*اشاره کردید این گفتگو پس از دو سال نیم امکانش فراهم شده است سئوال اساسی من این است که پس از ساخت ایران ، غیبت طولانی داشتی، طبیعتا عده ای می خواهند در مورد غیب شما و حضور نیافتن در آثار سینمایی مطلع شوند .

البته عمر این غیبت تقریبا بیشتر از یکسال و چند ما ه نیست . پس از اتمام مجموعه ساخت ایران مدتی آمریکا بودم، سپس رفتم لندن، که در آنجا دوره ای را گذراندم، که سر فرصت راجع به این دوره صحبت خواهم کرد. بعد از لندن هم مدتی در کشور امارات بودم. حالا هم که بصورت جدی مشغول خواندن فیلمنامه هایی هستم که به من پیشنهاد شده است.

*در آن مقطع در خبرها آمده بود که قرار است در فیلم مسعود کیمیایی بازی کنید. حتی سر صحنه فیلم «متروپل» هم حاضر شدید؟

ـ زمانیکه پیشنهاد بازی در متروپل مطرح شد تازه به ایران بازگشته بودم. مشغله کاری زیادی داشتم و در نهایت شرایط به گونهای رقم خورد که نتوانستم در خدمت آقای کیمیایی باشم. امیدوارم روزی افتخار همکاری با ایشان نیز نصیب من شود.

مصاحبه هنرمندان مصاحبه محمد رضا گلزار مصاحبه بازیگران محمدرضا گلزار در تلویزیون ماشین محمدرضا گلزار کارنامه محمدرضا گلزار فیلم محمدرضا گلزار عروسی محمدرضا گلزار سریال محمدرضا گلزار خانه محمدرضا گلزار جدید ترین فیلم محمدرضا گلزار بیوگرافی محمدرضا گلزار بیوگرافی بازیگران ازدواج محمدرضا گلزار

*از کشورهای دیگر هم پیشنهاداتی داشتید ؟

بله از کشورترکیه و کشورهای عربی چند پیشنهاد مهم داشتم. دو تا پیشنهاد هم در آمریکا داشتم. ولی به دلایلی این پیشنهادها را نپذیرفتم…

* در این مدت فیلم نامه هم نوشتید، کار جدیدی در دست دارید؟

دارم … در مدتی که خارج از ایران بودم قصه ای در ذهنم شکل گرفت که به تدریج تکمیلش می کنم ، داستان مردی است که با داشتن یک پسر و دختر از همسرش جدا شده و مجبور به ترک کشور است …. این مهاجرت و مشکلاتش در خارج از کشور داستان این فیلم است ….

*تصمیم دارید پس از تکمیل فیلمنامه خودتان آن را کارگردانی کنید؟

نه دوست دارم فیلم بازی کنم. راجع به کارگردانی همیشه از من سئوالاتی می شود، اما کارگردانی دغدغه من نیست، حضور دوباره درسینما برای من خیلی مهم است ، اما ترجیح می دهم یک کار متفاوت و خوبِ سینمایی را شروع کنم که از آن انرژی بگیرم … دوست ندارم این حرف ها جنبه شعاری به خود بگیرد، اما برای من انرژی گرفتن از مردم پس از اکران موفق یک فیلم بسیار مهم است.

*چه ملاکی در انتخاب فیلمنامه هایی که به شما پیشنهاد می شود برای شما اهمیت داشته است ؟

راجع به کارگردانی همیشه از من سئوالاتی می شود، اما کارگردانی دغدغه من نیست، حضور دوباره درسینما برای من خیلی مهم است ، اما ترجیح می دهم یک کار متفاوت و خوبِ سینمایی را شروع کنم که از آن انرژی بگیرم … دوست ندارم این حرف ها جنبه شعاری به خود بگیرد، اما برای من انرژی گرفتن از مردم پس از اکران موفق یک فیلم بسیار مهم است.

من اشتباهاتی را در انتخاب هایم داشته ام و آنها را می پذیرم. سعی می کنم ریسک در حوزه بازیگری را به حداقل برسانم. برای من نام و جایگاه کارگردان مولفه مهمی در انتخاب کار به شمار می رود اما رضایت مردم حائز اهمیت تر است. در حال حاضر هم اگر هر روز نباشد اما یک روز در میان فیلمنامه میخوانم، اما متاسفانه با فیلمنامه ها ارتباط برقرار نمی کنم …

*یعنی فیلمنامه ای نظر شما را جلب نکرده؟

تا این ساعت نه. متاسفانه الان خیلی از فیلم نامه ها قبل از خواندن قابل پیشبینی اند و مردم نیز بیشتر از بیست دقیقه در سینما دیدنشان را تحمل نمی کنند.

*این ضعف به جریان تهیه کنندگی بستگی دارد ؟

نمیتواند بی ربط باشد. باید برای فیلمنامه وقت و هزینه کرد. که این مهم توسط تهیه کننده تسهیل می شود.

*کارگردانان شناخته شده زیادی و علاقه مند بودند با شما کار کنند. اما این علاقه مندی در شما وجود دارد که با کارگردانهای جوان کار کنی ؟دلیل خاصی دارد ؟

من با کارگردانان با تجربه ای همچون مرحوم ایرج قادری و آقایان سیروس الوند و فریدون جیرانی کار کردم. در جاهایی هم ترجیح دادم با جوانتر ها کار کنم.

*راجع به اینکه مردم کمتر سینما می روند می خواهی بشتر صحبت کنیم ؟به عنوان بازیگری که می تواند عاملی برای جذب مخاطب باشید دلیل رو به افول بودن سینما را چه عواملی میدانید؟

دلایل متعددی دارد که همه ما می دانیم. ببینید مردم دسترسی به فیلم های روز دنیا را دارند، شبکه های ماهواره ای هم هست، گرانی و مشکلات اقتصادی هم جای خود … در مورد سالنهای سینما هم که سال ها ست کار قابل توجهی نشده است. حالا با این فیلمنامه ها و فیلمهای دم دستی و سطحی چه توقعی باید داشت؟ خیلی از کارگردانهای بزرگی که همیشه فیلم های خوبی را از آنها شاهد بودیم نیز، واقعاً نمی دانم از تلاش خود کاسته اند یا توقعی که ما از آنها داریم را برآورده نمی کنند، یادم هست من در یک دوره ای آثار این عزیزان را روزی دوبار می دیدم.

*همیشه عدم حضور شما در برخی آثار سینمایی برای مخاطبان سینما جای پرسش بوده است ؟

آثاری در کارنامه ام هست که ای کاش تن به حضور در این فیلم ها نمی دادم. اما اصولا در میان همه پیشنهادات فیلمی نبوده که حضور در آن اثر را نپذیرفته باشم و بعدا از عدم حضورم پشیمان باشم.

*حتی در مورد عدم حضورت در «عیار ۱۴» پرویز شهبازی ؟

آقای شهبازی جزء بهترینهاست .غیر از همکاری رفاقتی نزدیک با ایشان دارم . در آن دوره متاسفانه گرفتاریهای متعددی داشتم و نتوانستم به این پروژه برسم.

*دغدغه حضور در فیلم های نظیر آثار پرویز شهبازی را داری ؟

آثاری در کارنامه ام هست که ای کاش تن به حضور در این فیلم ها نمی دادم. اما اصولا در میان همه پیشنهادات فیلمی نبوده که حضور در آن اثر را نپذیرفته باشم و بعدا از عدم حضورم پشیمان باشم.

هیچ بازیگری نیست که نخواهد در چنین آثاری بازی کند، اما دوست دارم در آثاری حضور پیدا کنم که رضایت تماشاگر را نیز همراه داشته باشد.

*حضورت در مراسم گلریزان دهلیز در نوع خودش جالب بود ؟ گفتند ما هیچ وقت زنگ نزدیم شخصا دعوت کنیم شما داوطلبانه در این مراسم حضور پیدا کردید.

من در همین گفتگو چندین بار از واژه مردم صحبت کردم. این تعلق خاطر به مردم اصلاً جنبه شعاری ندارد. وظیفه ام حکم می کرد وارد شوم. جان یک انسان در میان بود، فرهنگ سازی برای ترغیب مردم به امور خیریه بخشی از وظیفه بازیگران مردمی است. من سالها مشاورهنری سازمان بهزیستی استان تهران بودم اما لزومی ندیدم برای انجام امور خیر نمایش های عجیب و غریب برگزار کنم.

*اما ظاهراً دوست ندارید با حضور در چنین مراسمهایی خبرساز شوید؟

شما از زوایه دیگری به این موضوع نگاه می کنید. طبیعی است رضا گلزار تلاش می کند وخیلی علاقه مند به این جریان و فرهنگ سازی است، اما عده ای از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می کنند. آنها تصور می کنند من شوء تلویزیونی اجرا میکنم. ترجیح می دهم تا آنجایی که موثر واقع شوم در این کمک رسانی چراغ خاموش عمل کنم.

*اگر فیلمنامه ای با همین مضمون دیه پیشنهاد شود در آن فیلم حضور پیدا می کنی؟

اگر فیلم نامه خوبی باشد چرا که متاسفانه وضعیت سینما خیلی بحرانی است. عزیزان فیلمنامه نویس متعهد و صاحب نام باید چنین دغدغه های مردمی را دستمایه نگارش فیلمنامه های مطلوب قرار دهند.

*با توجه به دغدغه های مردمی ،اشتیاق مردم را در نظر می گیرید یا منویات فیلمساز را؟

همین نظر سنجی بانی فیلم موید نکات بسیاری است. نظر سنجی راجع به تعدادی از بازیگرانی است که پیش زمینه فعالیتی ۱۵ ساله دارند. به نظرم خروجی یک دهه فعالیت برای مردم اهمیت و اعتبار بیشتری دارد. بنا براین من هر موقع می خواهم کاری را انتخاب کنم ترجیح دادم سلیقه مردم مد نظرم باشد و این مسئولیتم را نیز سنگین تر کرده است.

*چگونه خودت را مماس با سلیقه مردم می کنید ؟

ما مردم باهوشی داریم، من خودم را در جایگاه مخاطب سینما قرار می دهم ،مثلا وقتیکه احساس می کنم مردم با توفیق اجباری همذات پنداری می کنند انتخاب و حضور در این فیلم برایم در اولویت قرار می گیرد. مادامیکه احساس کنی با مخاطب باهوشی طرف هستی می توانید ۵۰ درصد موفقیت فیلم را حدس بزنی .

*چرا گلزار در نقش منفی و یا ضد قهرمان حاضر نمی شود پیشنهادات متفاوتی هم به شما شده . آیا به نظر و سلیقه مردم باز می گردد ؟

ما مردم باهوشی داریم، من خودم را در جایگاه مخاطب سینما قرار می دهم ،مثلا وقتیکه احساس می کنم مردم با توفیق اجباری همذات پنداری می کنند انتخاب و حضور در این فیلم برایم در اولویت قرار می گیرد.

دقیقاً… خیلی از منتقدان شاید نپذیرند، اما من مستقیم با مردم در ارتباط هستم و می دانم چه نقش هایی را دوست دارند از من ببیند. دوست دارم نقش های متفاوتی را تجربه کنم به شرط اینکه کلیت اثر را مردم دوست داشته باشند. اما وقتی نقش خاصی را مردم پس می زنند چرا باید چنین کاری را انجام دهم.

*ترجیح می دهید در کدام گونه کمدی بیشتر حضور پیدا کنید؟

کمدی موقعیت. حضور در چنین کمدی هایی به نوعی ریسک به حساب می آید. چون موقیعت کاملا لب مرزی است ؛یا خیلی دوست داشتنی می شود یا خیلی اطواری ؛ میانه ندارد.کمدی موقعیت را خوب می شناسم.فیلم هایی مثل کما ،آتش بس ،توفیق اجباری ،شش بش کارهای کمدی موقعیتی هستند که من مرز و حفظ ایجاد تداوم حسی را به خوبی در آثاری از این دست درک می کنم و اجرایش برایم هیجان انگیز است.

*مانی حقیقی بارها در رسانه های اعلام کرد اگرآقای گلزار تمایل نشان دهد حاضر است «پذیرایی ساده» را دوباره با حضور شما بسازد ،چرا حضور در این فیلم محقق نشد ؟

من مانی عزیز را خیلی دوست دارم حرفهایی که در مورد باسازی پذیرایی ساده زده است لطفی است که ایشان به بنده دارند. شاید زمینه همکاری دیگری فراهم شود. خاطرم نیست چه اتفاقی پیش آمد که این همکاری محقق نشد.

*قرار است ساخت ایران از شبکه IFILM پخش شود ،واقعا این اتفاق بسیارمهمی است که این سریال از رسانه ملی پخش می شود اما تا حالا تمایلی نداشتید که به مدیوم تلویزیون نزدیک شوید؟

اینجوری نیست که دلم نمی خواسته به تلویزیون نزدیک شم، چگونگی اش برایم اهمیت داشته است. به هرحال خوشحالم این سریال از آی فیلم پخش می شود. من سریال ساخت ایران را دوست دارم، یکسری از مردم موفق نشدند که این سریال را ببینند، گروه علاقه مند دیگری با دقت کمتری دیدند ، چون در شبکه نمایش خانگی به صورت منظم توزیع نشد. در حال حاضر خوشحالم که این سریال از شبکه IFILM پخش می شود و مردم می توانند آن را مرتب ببیند.

*خیلی از سوپراستارها اعتقاد دارند که حضور در تلویزیون به شکوه سینمایی و ارزش های یک بازیگر لطمه می زند .

من اعتقادم این است هر کاری را اگر به جا انجام بدهی نه تنها چیزی از تو کم نمی کند بلکه کمک کننده هم خواهد بود. اما سریالی نبوده که من ببینیم و بگویم ای کاش در آن بازی می کردم .

*حضور در سریال های تلویزیونی را با چه شرایطی می پذیرید ؟

سریال سازهایی هستند که مختصات این مدیوم را می شناسند و کارهایشان را دوست دارم اگر پیشنهادی از این عزیزان داشته باشم راجع آن فکر میکنم. البته اگر فیلمنامه اش را دوست داشته باشم کار خواهم کرد .

*فکر نمیکنم تا به حال فیلمهای شما از تلویزیون پخش شده باشد…

هیچکدام از فیلمهای من تا کنون از صدا و سیما پخش نشده است ، اگر هم پخش شده من حضور ذهن ندارم و خاطرم نیست.

*یعنی پخش سریال ساخت ایران از Ifilm نخستین انعکاس فعالیت شما به عنوان بازیگر از مدیوم تلویزیون است ؟

البته دوبار حضور تلویزیونی داشتم ، یکبار در لحظه سال تحویل بود و یکبار هم در شب شیشه ای.

*فکر کنم بازخوردهای خوبی داشت و جزء پر بیینده ترینها بود…

شب شیشه ای که در آن حضور داشتم پر بیننده ترین برنامه این مجموعه بود با چهارصد و هشتادو پنج هزار پیامکی که دریافت کرد. طبیعتا پخش سریال ساخت ایران توسط آی فیلم مرا خوشحال می کند و به قولی آشتی کنان صدا و سیما با گلزار است!

*تفاوت تجربه سریالی که برای شبکه نمایش خانگی بازی کردی با حضور در فیلم های سینمایی چیست ؟

خیلی متفاوت است . تجربه عجیب و غریبی برای من بود. با آقای لطیفی کار کردن خیلی لذت بخش است . هر کس با او کار کرده این موضوع را عنوان می کند .

*راجع به نسل فیلمسازانی که آثارشان بازتاب بین المللی دارد مثل اصغر فرهادی چه نظری دارید ؟

آقای فرهادی یادآور لحظات شیرین برافراشته شدن سینمای ایران در سطح جهانند. او تنها کسی است که توانسته چنین افتخار بزرگی برای سینمای ما به ارمغان بیاورد. ایشان را خیلی دوست دارم…

*با توجه به اینکه فعالیت موسیقیایی بخشی از دغدغه های شما به حساب می آید کمی در مورد گروه موسیقی ریزار توضیح دهید و از دورنمای فعالیت های این گروه موسیقی بگویید .

من یک بند(گروه) موسیقی دارم به اسم ریزار؛ مخفف رضا گلزار است و کنسرتی را با حضور مازیار فلاحی ،امیر تبری، سهراب پاکزاد و بابک جهانبخش ترتیب دادم. در کنسرت دوم مازیار فلاحی و روزبه نعمت الهی حضور داشتند. نخستین کنسرت ما در اریکه ایرانیان و کنسرت دوم در برج میلاد برگزار شد … در حال حاضر تمرینات موسیقی داریم ،در این بند درام و پرکاشن می زنم. در این دو کنسرت هم درام نواختم . در کنسرت بعدی هم اگر قرار باشد برای گروه ریزار خواننده ای را دعوت کنم ممکن است از میان سه ساز گیتار ، درام(جاز) یا پرکاشن یکی را انتخاب کنم .

*مازیار فلاحی و بابک جهانبخش با بند شما معرفی شدند ؟امکان دارد خواننده ای دیگری را با این بند معرفی کنی ؟

مازیار و بابک پیش از همکاری با ریزار فعالیت های موسیقی داشته اند اما فلاحی اولین و دومین کنسرت خودش را با گروه ریزار اجرا کرده است. مازیار دوست خوبی است ، منم خیلی دوستش دارم. اگر خواننده ای را پیدا کنم و مردم استقبال می کنند، حتما از آنان دعوت خواهم کرد.

*فعالیتهای دیگری هم دارید؟

من درکنار فعالیت بازیگری در سینما، موسیقی هم کار می کنم، در ضمن قصد دارم با در حیطه سینما با همراهی یک گروه اقتصادی که زیر نظر من فعالیت میکنند موسسه فرهنگی برای تولید آثار فرهنگی راه بیاندازم. امیدوارم اتفاقات خوبی که در این کشور در حال افتادن است شامل حال سینما هم بشود.

*حرف آخر…

ـ از روزنامه بانی فیلم تشکر میکنم که در این مدت رأی گیری کار طاقت فرسایی انجام داد و توانست با حوصله این نظرسنجی را به سرانجام برساند. ضمن اینکه در پایان از دوستانی چون بردیا گلزار، علیرضا شمس، حمیدرضا حسینی، امیرحسین فرزانه، دکتر فرزین سرکارات و دکتر ناصر تشکر میکنم که همواره در کنارم بودند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مهرشاد می گوید

    گلزار=کمبود