طرز تهیه میگو پفکی و مجلسی +طرز پخت میگو پلو بوشهری

1

آموزش طرز تهیه میگو پفکی خوشمزه با سس مخصوص رستورانی

میگو جزو غذاهایی است که هر کسی میل به خوردنش ندارد، ولی اگر میگو سوخاری شود خیلی ها را وسوسه می کند، معمولاً وقتی میگو را سرخ می کنیم حجمش کم می شود این روش کمک می کند تا میگوهای درشت تری بر سر سفره داشته باشید. در این بخش از سایت آکاایران صد داریم تا طرز تهیه میگو سوخاری را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

میگو پلو با شوید فوت و فن آشپزی غذا با میگو خواص میگو بهترین سایت آشپزی آموزش پخت میگو

مواد لازم:
میگو                  ۱ کیلو
آبلیمو                 یک قاشق سوپخوری
ماست               دو قاشق سوپخوری
پیاز                    یک عدد
آرد                     ۲/۳ لیوان
تخم مرغ              یک عدد
زعفران                نصف قاشق چایخوری
نمک                   به مقدار لازم
بیکینگ پودر          یک قاشق چایخوری
فلفل                  به مقدار لازم

طرز تهیه:
اول میگو را تمیز میکنیم پوست آن را کنده ، میشوییم و سپس آن را در آب پیاز که قبلا آن را رنده کرده و آب آن را جدا کرده ایم می ریزیم. بعلاوه مقداری آبلیمو و فلفل سیاه. بعد آن را مخلوط می کنیم . در ظرف را بسته و یک ساعت داخل یخچال قرار می دهیم . سس مخصوص میگو پفکی را با مخلوط کردن آرد ، تخم مرغ، زعفران ، ماست ،بیکینگ پودر و نمک تهیه می کنیم. سس ما نباید زیاد سفت یا شل باشد. اگر سفت شد مقداری ماست و اگر شل شد مقداری آرد به آن بیافزایید. سپس میگوها را از آب پیاز خارج کرده و داخل مایع ریخته ، مخلوط کرده و در ظرف را گذاشته و نیم ساعت درون یخچال قرار می دهیم .

یک ظرف کوچک نچسب را روی اجاق گاز قرارداده و داخل آن روغن ریخته و می گذاریم داغ شود. ظرف باید کوچک باشد تا روغن روی میگو ها را بگیرد، پس از اینکه روغن کاملاً داغ شد حرارت را پائین کشیده و میگوها را یکی یکی داخل روغن می ریزیم وقتی یک طرف آن طلایی شد ، میگو را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز طلایی شود ، دقت کنید حرارت مقداری باشد که روغن نسوزد .

نکات تکمیلی در مورد میگو پفکی

میگو پفکی جزو خوراک – ماهی و میگو میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱۵ دقیقه میباشد .
میگو پفکی را می توانید در وعده نهار – شام – پیش غذا – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .

میگو سوخاری به روش فرانسوی

مواد لازم

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن ، نمک و فلفل به مقدار لازم
  • میگو ۱ کیلو
  • آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
  • سیر ۵ حبه
  • آرد سفید ۱ لیوان
  • آرد سوخاری یا نان خشک کوبیده ۱ لیوان

طرز تهیه میگو سوخاری به روش فرانسوی

میگوها را تمیز کنید سپس بشوئید و درون کاسه ای بریزید. ابلیمو را با سیرهای رنده شده ، نمک و فلفل به میگوها اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید تا طعم مواد جذب میگوها شود.

ارد سفید و ارد سوخاری را درون ظرف های جداگانه ای بریزید. تخم مرغ را درون کاسه ای بشکنید و بهم بزنید.

پس از مدت زمان لازم برای طعم دهی به میگوها ، انها را از یخچال خارج کنید. درون تابه به مقدار زیاد روغن بریزید و بگذارید داغ شود ، میگوها را به ترتیب در کمی ارد سفید ، در تخم مرغ و در مرحله اخر در ارد سوخاری بزنید و در روغن داغ بیندازید. وقتی برشته و طلایی شد خارج کنید و درون صافی بریزید تا روغن اضافی اش چکیده شود.

میگوهای سرخ شده را درون بشقاب بریزید و همراه با چاشنی و سس دلخواه ، سیب زمینی سرخ کرده ، سالاد سبزیجات  و … سرو کنید.

نکته ها : میگوها را به مقدار بسیار کم در ارد سفید بزنید ، میتوانید درون ارد سوخاری از ادویه های دلخواه مانند دارچین و کمی جعفری خرد شده نیز استفاده کنید ؛ در مدت زمان سرخ شدن میگوها باید در روغن شناور باشند . میگوها را زیاد سرخ نکنید تا ترد و پفکی باشند. برای گرفتن روغن اضافی میگوها را روی دستمال کاغذی یا در صافی بریزید تا روغن اضافی اش خارج شود.

میگو پلو با شوید فوت و فن آشپزی غذا با میگو خواص میگو بهترین سایت آشپزی آموزش پخت میگو

مواد لازم

  • میگو ۳۰۰ گرم
  •  برنج ۳ لیوان
  •  رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • گشنیز خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
  •  زعفران دم شده ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و نمک و فلفل به مقدار لازم

 

طرز تهیه میگو پلو

پیاز و سیر را خرد کنید و داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و تفت دهید تا طلایی شود سپس میگوهای تمیز شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید ( میگوها را زیاد تفت ندهید ، فقط تا حدی که رنگ میگوها تغییر کند ).

پس از اضافه کردن رب گوجه فرنگی باید زعفران دم شده را با ۱ لیوان آب جوش مخلوط کنید و به میگوها اضافه نمایید. حرارت را ملایم کنید تا سس بجوشد و غلیظ شود. پس از کم شدن آب غذا گشنیز خرد شده ، نمک و فلفل را اضافه کنید. کمی هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود.

برنج را آبکش کنید ( برنج را با چند لیوان آب و مقداری نمک درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس آبکشی کنید ، زمانی برنج را آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید مغز برنج کمی خام و اطراف برنج نرم باشد ).

ته قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید. سپس لایه لایه با برنج و مایه میگو پر کنید. آخرین لایه را با میگو بپوشانید . حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند. سپس با چنگال به آرامی مواد را مخلوط کنید ، ۱ لیوان آب را با چند قاشق روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید ، حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید تا برنج دم بکشد. سپس در ظرف بکشید و سرو کنید.

میگو پلو با شوید فوت و فن آشپزی غذا با میگو خواص میگو بهترین سایت آشپزی آموزش پخت میگو

پلو میگو بوشهری

دستور پخت شماره یک

مواد لازم:

  1. میگو ۳۰۰ گرم (۲۰ عدد)
  2. برنج ۲ پیمانه
  3. پیاز ۱ عدد متوسط
  4. سبزی (گشنیز و شنبلیله) ۱۵۰ گرم
  5. زردچوبه ۱ قاشق چایخوری سر پُر
  6. فلفل قرمز یک دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه:

نکته: هنگامیکه میگو به همراه برنج یا بطور مخلوط استفاده می‌شود، نیازی به استفاده از میگوهای بزرگ نیست چون هر چه تعداد میگو بیشتر باشد غذا خوشمزه تر است؛ بنابراین بسته‌هایی را انتخاب کنید که میگوها ریزتر ولی تعدادش بیشتر باشد.

سبزی این غذا همان سبزی قلیه ماهی ست که شامل گشنیز و شنبلیله است. همیشه مقدار شنبلیله را کمتر بگیرید چون زیادیش غذا را تلخ می‌کند. اصولاً به ازای هر ۳۰ شاخه گشنیز، ۵ شاخه شنبلیله کافیست.

پیاز را خلالی خرد کنید و با روغن تفت بدهید تا پیاز تغییر رنگ بدهد. بعد میگوهای پاک کرده را اضافه کنید و نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و بعد از ۳ دقیقه سبزی را اضافه کنید و کمی تفت بدهید.

خود بوشهری‌ها میگو را جدا تفت میدند و سبزی را جدا ولی با دستور بالا میگو بیشتر عطر گشنیز را به خودش می‌گیرد و خوش طعم تر می‌شود فقط دقت کنید در کل بیشتر از ۵-۶ دقیقه تفتش ندید چون میگو خیلی زود می‌پزد و نباید حالت ترد و آبداریش رو از دست بده و خشک بشود. از این جا به بعد طرز عمل مثل لوبیا پلو یا هر پلوی مخلوط دیگری است.

برنج را آبکش کنید و کف قابلمه روغن بریزید و بعد از اینکه روغن داغ شد، ابتدا یک لایه برنج، سپس یه لایه مایه میگو را بریزید و برنج را دم کنید. مایه میگو کمی سفت تر از مایه بقیه پلو مخلوطهاست ولی بعد از اینکه برنج پخت، موقع کشیدن همه مواد مخلوط میشه و می‌توانید زمان دم کردن برنج کمی زعفران هم به برنج بزنید که برنج خوشرنگتر بشود.
دستور پخت شماره دو

مواد لازم:

  1. برنج ۳ پیمانه
  2. میگو ۲۰۰ گرم
  3. (گشنیز و شنبلیله) ۱۵۰ گرم خرد شده
  4. پیاز یک عدد متوسط
  5. سیر دو تا سه حبه
  6. آب تمر هندی یک پیمانه
  7. رب یک قاشق غذاخوری
  8. ادویه ماهی، نمک، زردچوبه، (بجای ادویه ماهی می توان از فلفل قرمز استفاده کرد) به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه آب تمر هندی، تمر هندی را در آب گرم خیس کنید چنگ بزنید تا نرم بشه، بعد از صافی رد کنید و از آبش استفاده کنید.

پیاز را خلال کنید و در روغن تفت بدهید تا طلایی شود، سیر را له کنید و با پیازها تفت بدهید، زردچوبه به میزان لازم اضافه کنید و به تفت دادن ادامه بدهید.

میگوهای پاک شده را اضافه کنید و خوب تفت بدهید. ادویه ماهی هم اضافه کنید (ادویه ماهی تند است اگر در دسترس نیست از فلفل به میزان لازم استفاده کنید. طعم این غذا باید تند باشد.)

یک قاشق رب را هم اضافه کنید و با این مواد تفت بدهید. آب تمر هندی را هم اضافه کنید و نمک مواد را اندازه کنید و بگذارید که میگوها کمی بپزند و آبشون کشیده شود.

برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.

ته قابلمه ته دیگ مورد نظرتان را بچینید و به ترتیب یک لایه برنج سفید، یک لایه گشنیز خرد شده و یک لایه مواد میگو بریزید. کمی آب دور تا دور قابلمه بریزید و بگذارید برنج با حرارت ملایم بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مهسا می گوید

    من برای اینکه بوی میگو گرفته بشه چند حبه سیر و خلال میکنم و میریزم روی میگو ها و کمی آبلیمو مثلا دو یا سه قاشق یک ساعتی میذارم یخچال اصلن بو نمیده دیگه