آیا خرید سهام پتروشیمی ها و خودرویی‌ها توصیه می شود ؟

0
با توجه به حمایت‌های جدی دولت از صنعت خودروسازی، می‌توان در سال‌جاری این صنعت را صنعت برتر بازار دانست. محمد دارستانی، عضو هیات‌مدیره کارگزاری فارابی در گفت‌وگو با سنا درخصوص صنعت برتر بازار در سال‌جاری گفت: به نظر می‌رسد خودرو در سال‌جاری می‌تواند صنعت برتر بازار باشد. وی با اشاره به اینکه این صنعت در سال‌های گذشته زیان‌های سنگینی را شناسایی کرده است، گفت: اخباری که امسال از این صنعت به گوش می‌رسد امیدواری‌ها را برای شناسایی سود در آن زیاد کرده است.
وی معتقد است این روزها در صنعت خودرو شاهد خبرهایی از افزایش حمایت‌ها و اشتغالزایی وجود دارد. دارستانی بخش قابل توجهی از اخبار حول و حوش بازار این روزها را معطوف به صنعت خودرو دانست و گفت: صنایع پالایشی و پتروشیمی هم صنایع پرپتانسیل و بنیادی بازار هستند. این کارشناس بازار سرمایه در حالی که خودرو را دومین صنعت بزرگ کشور پس از پتروشیمی‌ها دانست، گفت: این صنعت به دلیل ماهیت اشتغالزایی نیاز به حمایت دولتی دارد و سیاست‌گذاری دولت هم حمایت از این صنعت است که با تخصیص ارز مبادله‌ای قوت گرفت.
وی با اشاره به اینکه تیراژ تولید نیز در این صنعت به طرز شگفت‌انگیزی بالا رفته است، تصریح کرد: تیراژ تولید خودر در سایپا به روزی دو هزار دستگاه و در ایران خودرو به روزی ۲۱۰۰ دستگاه رسیده است در صورتی که در ۹ ماهه سال گذشته ایران‌خودرو ۱۸۰ هزار خودرو تولید کرد که روزنه حدود ۶۶۶ دستگاه بوده اما امسال این رقم سه برابر شده است. عضو هیات‌مدیره کارگزاری فارابی همچنین بحث ارزش بازار صنعت خودرو را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر ارزش بازار سایپا حدود سه هزار میلیارد تومان است که با ارزش ذاتی و دارایی‌هایش فاصله معناداری دارد. وی با اشاره به اینکه سایر صنایع بازار این فاصله را در سال گذشته با رشد قیمت جبران کرده‌اند، گفت: اما خودرویی‌ها هنوز نتوانسته‌اند این فاصله را جبران کنند و ارزش روز آن پایین است و جای رشد دارند.
دارستانی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه پس از خودرو چه صنایع دیگری می‌توانند لیدری بازار را برعهده بگیرند، گفت: پس از خودرو، پتروشیمی‌ها گزینه مناسبی هستند چراکه با دریافت مجوز فروش ارز صادراتی خود در بازار آزاد می‌توانند حاشیه سودشان را بالا ببرند. علاوه بر این در قیمت‌گذاری دولت برای این شرکت‌ها بین نرخ خوراک و سوخت تفکیک قائل شدند. به این ترتیب که خوراک ۱۳ سنت است اما نرخ سوخت به ریالی محاسبه می‌شود و به طور میانگین پایین‌تر از
۱۳ سنت است. این موضوع ریسک نرخ خوراک را از این صنعت حذف کرده است. عضو هیات‌مدیره کارگزاری فارابی معتقد است با وجود این موارد خودرویی‌ها به دلیل افت قیمت در سال‌های گذشته، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. یکی دیگر از دلایل برتری صنعت خودرو در بازار تصمیمی است که شرکت‌های این صنعت برای فروش دارایی‌های غیرمولد خود دارند تا زیان انباشته خود را جبران کنند. با این تصمیم دیگر این شرکت‌ها نیازی به دریافت تسهیلات ندارند و مشکل کمبود نقدینگی آنها نیز برطرف می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ