بازدهی بورس فراتر از ۱۲۰ درصد

0

به گزارش ساتین : بازار دیروز با رشد قابل توجه ۶۵/۱ درصدی شاخص کل مواجه بود تا بازدهی بورس از ابتدای سال به ۲/۱۲۱ درصد برسد. در واقع، پس از یک دوره حمایت قابل توجه سهامداران حقوقی و در پی روی خوش روزهای اخیر حقیقی ها، بورس بار دیگر به مسیر صعودی بازگشته است. افزایش ارزش معاملات (روز گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد تومان) و همچنین رشد پنج درصدی شاخص آزاد شناور طی سه روز معاملاتی گذشته، نشان از پویایی بازار و حضور مجدد سهامداران حقیقی در معاملات و اطمینان آنها به بازار سرمایه دارد.

در این رابطه، علی صالح آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ضمن اشاره به تشکیل کمیته کاهش ریسک در بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرده است سرمایه خود را میان صنایع گوناگون بورسی توزیع کنند تا اگر صنعتی دچار مشکل شد، سود سایر سهام بتواند این ضرر را پوشش دهد.

روز گذشته، ولی اله افخمی راد، معاون وزیر صنعت در گفت‌وگو با مهر ضمن امیدواری به آینده صنعت کشور، به برخی اقدامات حمایتی دولت از صادرکنندگان اشاره کرده است. به گفته وی، دولت جدید قرار نیست کمک مالی مستقیم به صادرکنندگان کند، بلکه با ایجاد سهولت و به ویژه ثبات در قوانین صادراتی، زمینه را برای این فعالان اقتصادی فراهم می‌سازد. معاون وزیر صنعت وعده داده است به‌رغم وجود تحریم‌های کنونی، کسری تراز تجاری را در دو ماه پایانی امسال نسبت به سال گذشته جبران کنند.
افخمی راد معتقد است در ماه‌های آتی، شاهد رهاوردهای مثبتی ناشی از تصمیمات دولت در بخش صادرات خواهیم بود. از سوی دیگر، دولت جدید از ابتدای فعالیت خود، همواره بر حمایت از بازار سرمایه و خصوصی سازی تاکید کرده که این امر باعث امیدواری به آینده بازار می‌شود؛ بر این اساس، توجه دولت به بخش صادراتی کشور در کنار نگاه حمایتی آن به بازار سرمایه می‌تواند منجر به رشد بورس به ویژه در صنایع صادراتی نظیر پتروشیمی و فلزی شود.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت خود را همگام با بازار ادامه داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد‌سوری، مشاور ارشد وزیر نفت، به برنامه ریزی جهت افزایش دو برابری صادرات پتروشیمی اشاره و همچنین اظهار کرده است به زودی غول‌های نفتی جهان به ویژه شرکت‌های شل و بی‌پی به ایران باز می‌گردند. در این میان «شپدیس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار گرفت که با مبادله بلوکی سهام میان حقوقی‌ها مواجه بود.
گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند صعودی خود را ادامه داد. «شبندر» که روز گذشته، پس از برگزاری مجمع جهت انتخاب اعضای هیات مدیره بازگشایی شده بود، بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت و با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه شد. در این شرایط، روند مثبت بانکی‌ها ادامه یافت. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده در اختیار گرفت.گروه فلزات اساسی در حالی روند مثبت خود را ادامه داد که به گزارش «سنا» طی هفته گذشته حجم معاملات در بورس کالا افزایش قابل توجه ۵۴ درصدی یافته است.
این مهم، نه تنها برای این گروه مثبت ارزیابی می‌شود، بلکه وضعیت گروه کانه‌های فلزی را نیز می‌تواند بهبود بخشد. «فلوله» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه فلزات اساسی را در اختیار داشت که عمدتا با اقبال سهامداران حقیقی مواجه بود. همچنین، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روز مثبتی را سپری کردند. «وغدیر» در میان نمادهای یکدست سبزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. گروه کانه‌های فلزی نیز روند مثبت خود را ادامه داد. «کروی» که از جمله معدود نمادهای منفی این گروه به شمار می‌آمد بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت.
در این شرایط، مخابرات روند مثبت خود را ادامه داد. در پایان معاملات روز گذشته، «اخابر» در حالی با صف خرید ۹ میلیونی مواجه شد که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور قابل توجهی داشتند.
روز گذشته، روند صعودی خودرویی‌ها ادامه یافت. «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی، ۹۶ درصد فروشندگان (۴۰ میلیون سهم) را به خود اختصاص داده بودند.
از سوی دیگر، گروه سیمانی روند منفی خود را تغییر داده و برای دومین روز متوالی مثبت شد. «سپاها» بیشترین حجم معاملات این گروه را با مبادله بلوکی سهام میان سهامداران حقوقی در اختیار گرفت. در نهایت، گروه سرمایه گذاری‌ها روند مثبت خود را با ثبت رشد ۹/۲ درصدی ادامه داد. «وسپه» در میان نمادهای یکدست سبزپوش این گروه، بیشترین حجم معاملات را در حالی به خود اختصاص داد که با عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود.

گزارش روزانه بورس گزارش بورس شپدیس تحلیل سهام تحلیل بورس امروز بولتن تحلیل سهام بولتن تحلیل بورس اخبار سهام اخبار بورس امروز
گزارش روزانه بورس گزارش بورس شپدیس تحلیل سهام تحلیل بورس امروز بولتن تحلیل سهام بولتن تحلیل بورس اخبار سهام اخبار بورس امروز
مرجع : دنیای اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ