قفل تامین منابع مالی و توسعه سه طرح جدید پتروشیمی باز شد

0

به گزارش ساتین : همزمان با تاخیر بانکهای عامل چینی در تامین فاینانس طرحهای جدید پتروشیمی ایران،  با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانک‌های داخلی بازگشایی شد.

 در حال حاضر ظرفیت نصب شده محوصلات پتروشیمیایی ایران به بیش از ۶۰ میلیون تن رسیده که ارزش تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری کشور سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت در نخستین روزهای در اختیار گرفتن سکان مدیریت وزارت نفت از برنامه ریزی به منظور دومین جهش توسعه ای در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: با دومین جهش توسعه، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن و ارزش تولید محصولات پتروشیمیایی کشور به ۴۰ میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین پیش نیازهای توسعه صنعت پتروشیمی در ایران جذب منابع مالی و سرمایه ای بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی است و با توجه به این پیش نیاز برای توسعه صنعت پتروشیمی در دولت قبلی قراردادی با برخی از بانک‌های چینی به منظور تزریق فاینانس چینی به طرح‌های جدید پتروشیمی امضا شد.

محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا با بیان اینکه در خصوص طرح‌های جدید پتروشیمی به این نتیجه رسیدیم که از آنجا که بخش خصوصی قدرت ریسک اجرای پروژه‌های ۵۰۰ میلیون یورویی را ندارد، گفته است: همچنین بانکها هم به راحتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی همکاری نمی‌کنند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه اگر دولت بتواند تا زمان به تولید رسیدن طرحها، ۲۰ درصد مشارکت داشته باشد، هم مشکل تامین اعتبارات بانکی حل می‌شود و هم بخش خصوصی با قدرت ریسک بالاتر دست به احداث طرح‌های جدید می‌زند، تصریح کرده است: اگر چه حضور دولت ۲ سال پس از بهره‌برداری می‌تواند مرحله بازپرداخت فاینانس را مدیریت کند همچنین سرمایه‌گذار اطمینان کسب کرده که دولت خوراک پتروشیمی را تامین می‌کند.

در این بین با گذشت حدود سه سال از امضای این قرارداد به منظور تامین فاینانس چینی برخی از طرح‌های پتروشیمی تاکنون هیچ ردیف بودجه‌ای از سو بانک‌های عامل چین در اختیار طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران قرار نگرفته است.

قفل توسعه ۳ پتروشیمی ایران باز شد

به گزارش مهر، با گذشت حدود ۶ ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید و با وجود عدم ورود یک سنت فاینانس چینی به صنعت پتروشیمی ایران اما قفل تامین منابع مالی و سرمایه‌ای سه مجتمع جدید پتروشیمی باز شده است.

بر این اساس بانک توسعه صادرات ایران به شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به منظور تولید سالانه یک میلیون تن اوره و آمونیاک، ۲۴۰ میلیون یورو تسهیلات می‌دهد.

در صورت ساخت این مجتمع جدید تولید اوره پتروشیمیایی، ارزش محصولات این مجتمع سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می شود و از این رو بانک توسعه صادرات تسهیلات ۲۴۰ میلیون یورویی را در اختیار این طرح بزرگ پتروشیمی در غرب کشور می‌گذارد.

همزمان با تامین منابع مالی پتروشیمی جدید اوره کرمانشاه، منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در مجلس از صدور مجوزی به منظور گشایش اعتباری ۵۴۵ میلیون دلاری برای تامین منابع مالی پتروشیمی اردبیل از محل صندوق توسعه ملی خبر داده است.

از سوی دیگر با منتفی شدن پرداخت وام ۵۰۰ میلیون دلاری ایران به پاکستان برای تامین منابع مالی ساخت خط لوله انتقال گاز در خاک این کشور، با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت وام ۲۷۷ میلیون یورویی برای تکمیل و راه‌اندازی به پتروشیمی گلستان اختصاص یافته است.

الطفات کامیاب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی گلستان با اشاره به تصویب وام ارزی پتروشیمی گلستان به ارزش تقریبی ۲۷۷ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی، گفته است: با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، با اختصاص این وام ارزی، ساخت و راه اندازی پتروشیمی گلستان شتاب می‌گیرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این وام ارزی با توجه به تشکیل سندیکای بانکی و سایر مقدمات به زودی نهایی خواهد شد، اظهار داشت: این وام با حمایت مستقیم وزیر نفت پرداخت شده است.

هدف از ساخت پتروشیمی گلستان تولید سالانه یک میلیون و ۱۵۰ تن اوره و آمونیاک است که قرار است لیسانس این مجتمع پتروشیمی توسط استامی کربن و آمونیاک کازاله سوئیس تامین شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ