تخفیف پلکانی به نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها

0

به گزارش ساتین : نمایندگان مجلس مصوب کردند که به منظور توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و اشتغال‌زایی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌‌ای تخفیف می‌یابد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه‌گذار تا ۳۰ درصد باشد.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور با الحاق یک تبصره به عنوان تبصره ۲۱ به لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور موافقت کردند.

به موجب این مصوبه مجلس، در سال ۱۳۹۳ اجازه داده می‌شود:

الف- وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه برای اجرای طرح‌های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به جای فرآورده های نفتی ذیربط و طرح‌هایی که به صرفه‌جویی از مصرف بهینه نفت وگاز کمک می‌کند، تا سقف یکصد میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی اقدام به سرمایه‌گذاری به روش بیع متقابل، ساخت، بهره برداری و تحویل(BOT) و یا روش‌های موضوع بند ب ماده(۲۱۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تضمین خرید محصول، اجازه به فروش داخلی یا صادرات برای بلند مدت(حداقل ۱۰ سال) قرارداد منعقد و یا مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری صادر کند.

ب- قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای جدید پالایش و یا توسعه کمی واحدهای موجود غیردولتی در داخل بین نود درصد(۹۰%) تا نود وپنج درصد (۹۵ %) قیمت صادراتی فوب خلیج‌فارس براساس دستورالعملی که توسط وزارت نفت اعلام می‌شود برای حداقل ۱۰ سال پس از بهره‌برداری تعیین می‌گردد.

ج- قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها به گونه‌ای تعیین می‌گردد که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه‌گذار (IRRE) این واحدها بیست و پنج درصد(۲۵%) باشد.

همچنین به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست و اشتغال‌زایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان یابی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه‌گذار تا سی درصد(۳۰%) باشد.

آئین‌نامه اجرایی تخفیف پلکانی براساس شاخص‌های ترکیبی فوق ظرف سه‌ ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت نفت تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

د- به شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت نفت اجازه داده می‌شود با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون‌اساسی با سرمایه‌گذار بخش غیردولتی مشارکت کند.

طرح‌های موضوع این بند تا سقف تعهد دولت تا پانصد میلیون(۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار یا معادل ریالی آن به تایید وزیر نفت و بیش از آن با پیشنهاد وزیر نفت به تایید شورای اقتصاد می رسد.

هـ- وزارت نفت با ایجاد شرکت‌های پروژه موضوع تبصره(۸) این قانون برای فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی و سایر میادین مشترک و فروش سهام آنها نسبت به توسعه همان پروژه اقدام کند.

آئین‌نامه اجرایی این بند ظرف یک‌ ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد وزیر نفت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

مرجع : تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ