جزییات عرضه‌های سنگین سهام در راه بورس

0
ظاهرا هر روز باید در بورس داستان‌های جدید و حاشیه‌های تازه به وجود آید تا هر یک به نوعی بتوانند در روند معاملات مثبت یا منفی تاثیرگذار باشند‌.
یکی از انتقاداتی که در چند مدت اخیر به افت شاخص بورس و قیمت سهم‌ها و البته بازده بازار وارد می‌شود که البته مقامات رسمی بورس هم به آن اذعان دارند شیوه و زمان بی‌موقع عرضه سهم‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بورس است‌. هر چند پوری حسینی در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به «جهان‌صنعت» این انتقادات را بی‌پایه و اساس دانسته بود اما به هر حال همچنان این تحلیل‌ها وجود دارد.‌
 به گزارش ساتین : به هر ترتیب آن چیزی که در این بین مهم است نه عرضه‌های سازمان خصوصی در زمان‌های مورد دلخواه است و نه نگاه بدبینانه بازار و فعالان آن بلکه باید براساس یک استراتژی از سوی هر دو طرف این ماجرا (بورس و سازمان خصوصی‌سازی) سهم‌های تازه به بازار تزریق شود تا این بازار و سهامداران مشتاق آن با یک طراوت همیشگی و نه یک موج غول‌آسا مواجه شوند‌.
حال آخرین خبرها مشخص می‌کند که سازمان خصوصی‌سازی در روزهای باقیمانده از سال ۹۲ قصد دارد سهام ۲۰ شرکت دولتی را در بازار سرمایه از طریق بورس، فرابورس و مزایده واگذار کند‌. به گزارش تسنیم، درحالی که چند هفته‌ای است بازار سرمایه با افت و رکود روزگار سپری می‌کند و تلاش‌ها برای بازگشت رونق به بورس ادامه دارد، سازمان خصوصی‌سازی عرضه‌های سنگینی چون بلوک ۵۰ درصد بعلاوه یک سهمی شاوان و بلوک ۱۷ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس را برای روزهای پیش‌رو برنامه‌ریزی کرده است‌.
براساس این گزارش ۹۳/۳۳ درصد سهام شرکت ساختمانی عمران تکلار به قیمت پایه هر سهم دو میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۵۵۶ هزار ریال بابت رددیون دولت به بانک مسکن روز گذشته به صورت نقد و اقساط و ۲۲۰ میلیون سهم شرکت تولید نیروی برق آبادان به قیمت پایه هر سهم ۴۶ هزار و ۱۷۰ ریال و ارزش کل پایه ۱۰ هزار و ۱۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در فرابورس عرضه شد‌.
همچنین ۳۰۰ سهم شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی به قیمت پایه هر سهم یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال و ارزش کل پایه ۳۸۵ میلیارد و ۶۳۸ میلیون ریال در روز ۲۹ بهمن و یک میلیون سهم شرکت مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران سپهر به قیمت پایه هر سهم ۴۴ هزار و ۴۴۸ ریال و ارزش کل پایه ۴۴ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال در روز ۳۰ بهمن در فرابورس عرضه خواهد شد‌.
افزون بر این ۱۵/۴۳ درصد سهام شرکت خدمات مهندسی برق مشانیر به قیمت کل پایه ۴۵۶ میلیارد و ۸۸۸ میلیون ریال، صددرصد سهام شرکت نیروگاه برقابی کوهرنگ به قیمت کل پایه یک هزار و ۴۴۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون ریال، صددرصد سهام نیروگاه سلطانیه زنجان به قیمت کل پایه هشت هزار و ۹۸ میلیارد و ۴۴۱ میلیون ریال و ۴۰ درصد سهام مدیریت تولید برق زنجان شامل چهار هزار سهم به ارزش کل پایه ۲۶ میلیارد و ۷۲۴ میلیون و ۲۳۲ هزار ریال در روز ۲۹ بهمن‌ماه امسال روانه میز مزایده می‌شود‌.
همچنین سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد بلوک ۵۰ درصد بعلاوه یک سهمی شرکت پالایش نفت لاوان را که یک بار در فروش آن ناکام بوده به قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه (معادل بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۳۷ هزار و ۳۸۰ ریال کمتر نباشد در روز ۱۱ اسفندماه در فرابورس عرضه کند‌.
عرضه بلوک ۱۷ درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس که چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۶۴ هزار و ۳۷۰ سهم این شرکت بزرگ بورسی را شامل می‌شود نیز به قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۳۰ درصد به شرط آنکه از ۲۲ هزار و ۲۵۱ ریال کمتر نباشد از دیگر برنامه‌های خصوصی‌سازی برای روز ۱۱ اسفندماه امسال است‌.
این گزارش می‌افزاید: تعداد ۳۳۶ میلیون و ۷۵۷ هزار سهم شرکت ذغال‌سنگ البرز شرقی به ارزش کل پایه ۶۱۶ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال و ۵۹ میلیون سهم شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر به ارزش کل پایه ۵۹ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال، تعداد چهار میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۲۱ سهم شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به قیمت پایه هر سهم ۲۹ هزار و ۴۷۱ ریال و ارزش کل پایه ۱۳۴ میلیارد و ۹۷۱ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۹۱ ریال و یک میلیارد و ۷۰۶ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۵۸۲ سهم شرکت نورد و لوله اهواز به قیمت پایه هر سهم ۵۳۸ ریال و ارزش کل پایه ۲۳ میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال در روز ۱۲ اسفند در فرابورس واگذار می‌شود‌.
همچنین ۹۵۰ هزار سهم شرکت پالایش نفت خوزستان به قیمت پایه هر سهم ۸۱۲ هزار و ۴۸۰ ریال و ارزش کل پایه ۷۷۱ میلیارد و ۸۵۶ میلیون ریال و ۸۵ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت به قیمت پایه هر سهم ۱۱ هزار و ۱۸۰ ریال و ارزش کل پایه ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در روز ۱۳ اسفند در فرابورس عرضه خواهد شد‌.
افزون بر این صددرصد ارزش نیروگاه برق شهید مفتح به ارزش کل پایه ۱۴ هزار و ۵۸۹ میلیارد و ۶۹۱ میلیون ریال، ۴۰ درصد سهام شرکت مدیریت تولید برق شهیدمفتح به ارزش کل پایه ۲۹ میلیارد و ۳۳۷ میلیون ریال، ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی بروجن به ارزش کل پایه ۱۳۰ میلیارد ریال و ۲۰ درصد سهام شرکت سایپا سیلندر ایلام به ارزش کل پایه شش میلیارد ریال در روز ۱۳ اسفندماه روی میز مزایده خواهد رفت‌. براساس این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی درحالی اقدام به عرضه سهام این شرکت‌ها در روزهای پایانی سال‌جاری می‌کند که از کنار فرصت‌های امسال که در آن بازار سرمایه نیز روزهای پررونق و پرکششی را سپری کرده بی‌اعتنا گذشته است‌.
همچنین نکته جالب برنامه این سازمان برای روزهای پایانی امسال، عرضه دو بلوک سنگین ۵۰ درصد به علاوه یک سهمی پالایش نفت لاوان و بلوک ۱۷ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در روز ۱۱ اسفندماه است‌. به هر حال واگذاری‌های سنگین سازمان خصوصی‌سازی در شرایط فعلی بازار درحالی از طریق روزنامه‌ها آگهی و اطلاع‌رسانی شده که به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، یکی از عوامل افت‌های پی‌در‌پی بورس در هفته‌های گذشته عرضه‌های این سازمان است که بدون برنامه و تاکتیک مشخصی صورت ‌گرفته است‌. در سویی دیگر عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال تا نیمه بهمن‌ماه حکایت از واگذاری ۱۵۳ هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال سهم دولتی دارد که از این تعداد، ۱۱۶ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال سهم دولتی در بورس اوراق بهادار، ۱۰ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال سهم از طریق مزایده و ۲۶ هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال در فرابورس فروخته شده است‌.
همچنین آمار واگذاری‌ها در این مدت به تفکیک طبقه‌بندی قانون سیاست‌های کلی اصل «۴۴» قانون اساسی هم نشان از واگذاری ۱۰ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال سهم از شرکت‌های گروه یک ماده «۲» این قانون و ۱۴۲ هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال سهم از شرکت‌های گروه دو ماده «۲» قانون اصل «۴۴» دارد‌. این گزارش می‌افزاید: از ابتدای امسال تا نیمه بهمن‌ماه تعداد شرکت‌های دولتی که سهام آنها به‌طور کامل یا بخشی از آن واگذار شده شامل ۴۵ شرکت است که سهام ۳۸ شرکت به بخش‌خصوصی و سهام ۱۱ شرکت به نهادهای عمومی غیردولتی بابت رددیون دولت فروخته شده است‌.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ