بررسی سناریوهای پیشروی بازار سرمایه

0
همانطور که می دانیم سیاست های کلان اقتصادی تحت تأثیر روند مذاکرات قرار می گیرد بنابراین وضعیت بازار سرمایه را می توان براساس روند مسایل سیاسی سناریو بندی کرد.

در همین راستا، حدادزاده، مدیر سرمایه گذاری شرکت توسعه امید آتیه اندیش با اشاره به مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده آینده بازار سرمایه رو به رشد خواهد بود هم اکنون نیز بازار سهام نیازمند عزم عمومی سهامداران حقیقی و حقوقی، کارگزاری ها، شرکت های سرمایه گذاری، سبدگردانی و تأمین سرمایه می باشد.

حدادزاده تصریح کرد: وضعیت کنونی بازار سرمایه نیازمند حمایت مسئولین می باشد در شرایط فعلی، اعتماد سهامداران نسبت به بازار سرمایه از بین رفته است بطوریکه سهامداران احساس می کنند بازار متولی ندارد بنابراین راهکار این قضیه جهت جلب اعتماد از بین رفته سهامداران نسبت به بازار سرمایه این است که مدیران سازمان بورس اوراق بهادار با برگزاری جلسات، حمایت های عملی و تبلیغات این اعتماد از بین رفته را به بازار باز گرداند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت توسعه امید آتیه اندیش بیان کرد: به نظر بنده در حال حاضر حمایتی از طرف مسئولین بازار صورت نمی گیرد و در زمان افت شاخص ما شاهد سکوت مسئولین در بازار سرمایه هستیم بطوریکه سازمان بورس می تواند با جمع آوری سهامداران حقوقی و برگزاری جلسات و همایش ها، به جمع آوری نظرات فعالین بازار بپردازد و بدین طریق باعث ایجاد عزمی جهت حمایت از بازار شود.

حدادزاده افزود: همانطور که می دانیم سیاست های کلان اقتصادی تحت تأثیر روند مذاکرات قرار می گیرد بنابراین وضعیت بازار سرمایه را می توان براساس روند مسائل سیاسی سناریو بندی کرد.

حدادزاده اظهار داشت: سناریو اول بدبینانه می باشد که به عدم توافق هسته ای اشاره می کند در این حالت با افزایش نرخ ارز و سکه مواجه خواهیم شد و شاهد تورم افسار گسیخته خواهیم بود. در این حالت می توانیم با سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه و همچنین صنایعی که داخلی محور هستند از جمله مخابرات، انفورماتیک و بانکی ها، به بازدهی مطلوبی رسید. سناریو دوم حالت محافظه کارانه می باشد و برای زمانی است که توافقات حاصل شود اما حصول به این توافقات زمانبر می باشد در این حالت ابهامات در بازار حاکم است و سرمایه گذار جهت بازدهی مطلوب به سمت صنایعی که دارای ابهامات هستند از جمله خودرویی ها می روند در این حالت در صورت حصول توافقات، شاهد جهش رشد قیمتی خواهیم بود. شایان ذکر است، در سناریو آخر که مربوط به حالت خوشبینانه می باشد تأثیر مثبت مذاکرات بر تمامی صنایع خواهد بود مخصوصاً صنایع صادرات محور، از جمله صنعت پتروشیمی که می توانند بازدهی مطلوبی را برای سهامداران کسب کنند.

وی در خاتمه افزود: به نظر بنده چشم انداز بازار سرمایه مثبت خواهد بود بطوریکه شاهد بازدهی مطلوبی طی سال جاری خواهیم بود. اگرچه با توجه به سیاست های دولت که تأکید شدید بر کنترل تورم دارد، نمی توان انتظار رشد بالا در بازار سرمایه را داشت زیرا بازار سرمایه نیز باید رشدی همگام با سایر سیاست های کلان اقتصادی داشته باشد و از این قضیه مستثنی نمی باشد. در خاتمه نیز توصیه بنده به سهامداران این است که سهامی را که از نظر فاندامنتال قوی هستند، با دیدگاه بلندمدت خریداری کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ