گرازش بازار بورس امروز / چارتیست های عزیز لطفاً به دل نگیرید

0

بازار سرمایه امروز یک مشکل بزرگ دارد به نام “تکنیکی نگری” در حالی که بورس ما امروز نیاز مبرم به واقعیت نگری دارد.

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه ۹۳.۰۶.۰۹ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۴۳ واحد افت به رقم ۵۳۳۷۵ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۷۷ واحد کاهش عدد ۱۴۴۶۶۶ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۱۶۳ واحد افت به رقم ۷۲۷۷۸ واحد رسید.

همچنین در این روز “تاپیکو” با ۱۶ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فارس” با ۲۹ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افت به رقم ۸۰۸ واحد رسید.

در این شرایط امروز “مارون” با ۰.۵۸ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “جم” با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۷۴۹ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۵۷۴ میلیارد ریال رسید.

بزرگان بورس امروز هم شاخص را به سراشیبی بردند، امروز هم بازار سرمایه رمقی نداشت اما نسبت به معاملات روز گذشته جو داخلی بورس بهتر بود، حالا جو داخلی یعنی چی؟ یعنی کاری به شاخص نداریم هرچقدر که می خواهد می تواند افت کند ولی جو عمومی بازار سرمایه با روند شاخص تفاوت دارد و می شود در همین بازار با شاخص منفی، سهام سودآور پیدا کرد.

بنابر گزارش بورس نیوز، اصلاً اجازه بدهید راجع به این موضوع کمی صحبت کنیم، خیالتان را راحت کنیم، امسال وضع به همین منوال است، اگر قصد خرید سهام دارید باید شاخص و روند آن را از ذهنتان بیرون کنید چون همانگونه که در بازاری با شاخص منفی می توانید سود به دست آورید در بازاری با شاخص مثبت هم می شود زیان کرد.

در همین بازار منفی این روزها سهام شرکت هایی بودند که بازدهی یکسال سپرده بانک را طی یک هفته تا ۱۰ روز نصیب سرمایه گذارانشان کردند.

اما نکته بعدی شرایط کنونی بورس است، اخبار شرکت ها مثبت می باشد، گزارشات ارسالی به کدال اغلب خوشایند است، اخبار سیاسی داخلی و خارجی امیدوارکننده است اما روند معاملات در بورس امیدوارکننده نیست، حضور سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی نامطلوب است.

ایران خودرو در گزارش تلفیقی خود سود بیش از ۵۴ تومانی اعلام می کند، شرکت مپنا گزارش شفاف سازی امیدوارکننده و روشنی از وضعیت آتی می فرستد، گروه صنایع غذایی موضوع افزایش نرخ محصولاتشان تأیید و اعمال می شود و در کنار تمامی این اخبار، مباحث مربوط به افزایش ظرفیت و بهره برداری از خطوط جدید تولیدی شرکت ها نیز مطرح است. اما در عمل شاهد روند دیگری در بازار سرمایه هستیم. به نظر شما علت چیست؟

بر این اساس فارغ از روند مثبت تک شرکت های خاص و یا بعضاً گروه هایی خاص، نکته قابل توجه حال حاضر بورس آن است که تعجب فعلی اکثر کارشناسان بازار سرمایه روند معاملات سهام برخلاف روند مالی و وضعیت داخلی شرکت ها است، بیشتر اهالی تالار به دنبال این موضوع هستند که چرا سهام شرکتی که گزارش مالی خوبی داده و یا شفاف سازی مناسبی در خصوص وضعیت قراردادهای خود ارایه کرده است باید این چنین در نوسانات منفی و حجم کم معاملات باشد؟

برای پاسخ به این موضوع شاید بد نباشد نگاهی به نوسانات روزانه شرکت ها بیاندازیم. متأسفانه در شرایط فعلی آنچه که از روند معاملات و نوسانات موجود در قیمت سهام شرکت ها بر می آید. نگاه غالب تحلیل تکنیکال در بین اکثر قریب به اتفاق فعالان بازار سرمایه است، طی سال گذشته که شرایط مناسبی و یا بهتر بگوییم رویایی را در بورس کشور شاهد بودیم تحلیل تکنیکال به همراه کارشناسان تکنیکی جایگاه ویژه ای در بین اهالی تالار بازار داشتند، در این مدت بازار تحلیلگران حرفه ای و غیر حرفه ای داغ داغ بود هر سهامی که معرفی می شد در بدترین حالت ۳۰ درصد بازدهی به همراه داشت.

همه چیز خوب بود و هر روز بر تعداد تحلیلگران تکنیکی و مریدان آنها افزوده می شد. متأسفانه امروز دیگر خبری از اون بازار نیست، دوران رویایی و طلایی به سر آمد اما نگاه اهالی تالار و فعالان بازار تغییر نکرد، هنوز نمودار و خط تعیین کننده روند حرکتی سهام شرکت ها است. هنوز خط های شکسته به جای صورت های مالی برای قیمت سهام تصمیم گیری می کند، دیگر باید قبول کرد باید باورد کرد که بازار ۹۲ با تمام خوبی هایش با تمام خاطراتش تمام شده، باور کنید که در بازاری که تازه از بستر یک بیماری سخت بلندشده و دوران نقاهت را می گذراند نگاه تکنیکال نه تنها دارو نیست بلکه می تواند دردی به دردهای بازار اضافه کند. قبول کنید اگر شرکتی از درون صحیح و سالم است اما ظاهری داغون دارد یکی از علت های اصلی آن همین نگاه چارتیستی و نوسانی است. چون تکنیکال و نوسان گیری لازم و ملزوم هم هستند. چون تکنیکال یعنی چشم پوشی از صورت های مالی و چشم گشودن بر رفتار سهام و سهامدار.

در بازار امروز باید اجازه داد تا صورت های مالی تعیین کننده روند باشد، باید اجازه دهیم دورنمای آتی یک شرکت را اعداد و ارقام حسابداری مشخص کند نه خط و نمودار روند قیمت سابق شرکت.

بازار سرمایه امروز یک مشکل بزرگ دارد به نام “تکنیکی نگری” در حالی که بورس ما امروز نیاز مبرم به واقعیت نگری دارد.

شاید برخی از دوستان چارتیستی از این مطالب خرده بگیرند و از آن ناراحت شوند اما عزیزان باور کنید که سهام موجود در بازار سرمایه امروز فرصت احیا می خواهد، فرصت خودسازی می خواهد لطفاً برای مدتی هم که شده اجازه دهید روند آتی قیمت سهام شرکت ها را صورت های مالی دوره ای مشخص نماید نه نمودار اتفاقاتی که افتاده و تمام شده.

از دوستان چارتیستی عذر می خواهیم و قبول داریم که این تحلیل علمی می تواند در دوران رونق سبب پویایی بازار سرمایه شود اما امروز قبل از هر چیز باید ابتدا رونق را به بورس بازگردانیم که این مهم با بازگشت اعتماد و نقدینگی به بورس به دست می آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ