خودروسازان ایرانی چند می‌گیرند خودرو می‌سازند؟

0

در دنیای خودروسازی، گاهی پیش آمده که شرکت‌های معتبر و بزرگ با افشای حقوق و پاداش مدیران ارشد خود، به نوعی مشتریان شان را در جریان اسرار مالی خود قرار داده‌اند تا بدین وسیله درجه اعتماد و نزدیکی میان خود و آنها را بالا ببرند.

این در حالی است که خودروسازان ایرانی تمایلی ندارند مانند برخی خودروسازان بزرگ دنیا میزان دریافتی مدیران ارشد خود را اعلام کنند و تا به امروز نیز هیچ خبری رسمی در این مورد منتشر تشده است.

با این حال، به گفته برخی منابع آگاه، مدیران ارشد خودروسازی ایران (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) ماهی حداقل پنج و حداکثر ۱۶ میلیون تومان دریافتی دارند.

بر این اساس، یکی از مسوولان پیشین صنعت خودرو ایران می گوید که یک مدیر میانی (مثلا مدیر فروش و بازاریابی) ماهی پنج تا شش میلیون تومان حقوق می گیرد.

به گفته وی، مدیران عامل خودروسازی کشور نیز حقوقی بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان دارند. این مسوول پیشین صنعت خودرو همچنین در مورد میزان دریافتی کارگران خودروسازی کشور نیز تاکید می کند که حداقل حقوق آنها، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.

با این حساب، یک مدیر میانی در صنعت خودرو کشور، سالانه بین  ۶۰ تا ۷۲ میلیون تومان و یک مدیر ارشد سالی ۱۸۰ تا ۱۹۲ میلیون تومان حقوق دریافت می کند و دریافتی یک کارگر نیز در سال، ۱۸ میلیون تومان (یک دهم یک مدیر ارشد) است.

این ارقام البته تنها مربوط به “حقوق” مدیران و کارگران صنعت خودرو کشور است، چه آنکه با احتساب مواردی دیگر مانند پاداش آخر سال و اضافه کاری و…، دریافتی آنها به بیش مبالغ مطرح شده، می رسد.

البته مدیران و کارگران خودروسازان یزرگ دنیا بسیار بیش از اینها دریافتی دارند و حقوق و پاداش آنها قابل مقایسه با اهالی جاده مخصوص نیست. به عنوان مثال، کارلوس گوسن مدیرعامل رنو-نیسان، در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۰ میلیون دلار حقوق و مزایا دریافت کرده  و دریافتی آکیو تویودا، مدیر گروه تویوتا نیز در سال ۲۰۱۳ یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ